Hogyan kerülhetnek tengeri szállítmányok dugóba?

Hétköznapi embereknek a közlekedési dugó a nagyvárosokra, az ünnepek előtti és utáni csúcsokra, de mindenképpen a közúti dugókra vonatkozik. Ezzel szemben az utóbbi 2-3 évben folyamatosan lehet az úton lévő hajóknál is dugóról beszélni. Ez nem más, mint úton feltorlódott hajók tömkelege, akik elhajózásra vagy kikötésre várakoznak a kikötők körül. De mit is jelent ez és mi van a háttérben?

Növekvő konténerszám mellett a tengeri kikötők kapacitása szűknek bizonyul mind infrastruktúra, mind személyzet szempontjából. Mit tapasztalnak ebből a szállítási lánc résztvevői? Árukezelés lassulása a kikötőkben, globális konténerhiány, magas kereslet, tovább romló szolgáltatási színvonal, egyre növekvő késedelmes napok, így a gyártástervezés, vállalási határidők tartása szélmalomharcnak tűnik.

A hamburgi kikötő (Fotó: Pixabay)

Ezen a helyzeten a shanghai-i kikötő covid miatti lezárása csak rontott. A shanghai-i kikötő - mely a hamburgi többszöröse - egy időre kiesett a világgazdaság vérkeringéséből. Ezáltal sok ezer konténer torlódott fel, amit a már szűkös kapacitással bíró európai kikötőknek valahogy kezelnie kell. Ez most egy nagy kihívásnak tűnik, de az igazi megoldáshoz az idő nagyon kevés.

Kikötők megoldási próbálkozásai

A munkaerőhiányt túlórákkal, szabad napok megvonásával próbálják pótolni. Túlórák és szabad napon végzett munka esetén a munkáltatók többletdíjazással próbálják a munkaerőt motiválni. Történnek fejlesztések is az infrastruktúrában, de a növekvő konténerszám miatt, ez nem elégséges a probléma hatékony és gyors megoldására. Úgy gondolom, hogy ide kormányzati, sőt EU szintű támogatások szükségesek, mert ellenkező esetben a gazdaság növekedése a tét.

Az orosz – ukrán háború hatása a világkereskedelem tengeri forgalmában

Elhúzódó háború esetén az európai országoknak alternatív beszerzések után kell nézniük. Az alternatív beszerzési források sajnos a tengerentúlról fognak érkezni, ez pedig az európai kikötőkre új terhet fog jelenteni.

A nearshoring helyett a távoli országokból történő beszerzés az európai vállalatok kitettségét növelni fogja. Ha versenyben akarunk maradni Európában, akkor nagyon gyorsan el kell kezdeni a kikötői kapacitást a háború miatt is kellő szintre növelni. Ez mind fejlett logisztikai megoldásokban, például munkaerő vs. robottechnológia, mind raktárak, terminálkapacitás, terminálokról kimenő vasúti kapacitások növelésében meg kell, hogy nyilvánuljon. Amennyiben ezt a kérdést nem prioritásként kezeljük, akkor az európai vállalatok versenyhelyzete egyértelműen romlani fog a világpiacon.

Ki nyer és ki veszít?

A kikötői terminálüzemeltetők és a hajósok megfelelő profittal bírnak, a jelentkező többletköltségeket tovább terhelik az importőrökre, exportőrökre. A végfelhasználók ezt a magasabb árakban fogják érzékelni. Amennyiben nem sikerül hatékony és gyors megoldást találni, akkor a lassuló gazdasági növekedés, tartósan magas inflációs ráta lesz a „jutalmunk”, ami senkinek sem az érdeke.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo