Hogyan kerülhetnek tengeri szállítmányok dugóba?

Hétköznapi embereknek a közlekedési dugó a nagyvárosokra, az ünnepek előtti és utáni csúcsokra, de mindenképpen a közúti dugókra vonatkozik. Ezzel szemben az utóbbi 2-3 évben folyamatosan lehet az úton lévő hajóknál is dugóról beszélni. Ez nem más, mint úton feltorlódott hajók tömkelege, akik elhajózásra vagy kikötésre várakoznak a kikötők körül. De mit is jelent ez és mi van a háttérben?

Növekvő konténerszám mellett a tengeri kikötők kapacitása szűknek bizonyul mind infrastruktúra, mind személyzet szempontjából. Mit tapasztalnak ebből a szállítási lánc résztvevői? Árukezelés lassulása a kikötőkben, globális konténerhiány, magas kereslet, tovább romló szolgáltatási színvonal, egyre növekvő késedelmes napok, így a gyártástervezés, vállalási határidők tartása szélmalomharcnak tűnik.

A hamburgi kikötő (Fotó: Pixabay)

Ezen a helyzeten a shanghai-i kikötő covid miatti lezárása csak rontott. A shanghai-i kikötő - mely a hamburgi többszöröse - egy időre kiesett a világgazdaság vérkeringéséből. Ezáltal sok ezer konténer torlódott fel, amit a már szűkös kapacitással bíró európai kikötőknek valahogy kezelnie kell. Ez most egy nagy kihívásnak tűnik, de az igazi megoldáshoz az idő nagyon kevés.

Kikötők megoldási próbálkozásai

A munkaerőhiányt túlórákkal, szabad napok megvonásával próbálják pótolni. Túlórák és szabad napon végzett munka esetén a munkáltatók többletdíjazással próbálják a munkaerőt motiválni. Történnek fejlesztések is az infrastruktúrában, de a növekvő konténerszám miatt, ez nem elégséges a probléma hatékony és gyors megoldására. Úgy gondolom, hogy ide kormányzati, sőt EU szintű támogatások szükségesek, mert ellenkező esetben a gazdaság növekedése a tét.

Az orosz – ukrán háború hatása a világkereskedelem tengeri forgalmában

Elhúzódó háború esetén az európai országoknak alternatív beszerzések után kell nézniük. Az alternatív beszerzési források sajnos a tengerentúlról fognak érkezni, ez pedig az európai kikötőkre új terhet fog jelenteni.

A nearshoring helyett a távoli országokból történő beszerzés az európai vállalatok kitettségét növelni fogja. Ha versenyben akarunk maradni Európában, akkor nagyon gyorsan el kell kezdeni a kikötői kapacitást a háború miatt is kellő szintre növelni. Ez mind fejlett logisztikai megoldásokban, például munkaerő vs. robottechnológia, mind raktárak, terminálkapacitás, terminálokról kimenő vasúti kapacitások növelésében meg kell, hogy nyilvánuljon. Amennyiben ezt a kérdést nem prioritásként kezeljük, akkor az európai vállalatok versenyhelyzete egyértelműen romlani fog a világpiacon.

Ki nyer és ki veszít?

A kikötői terminálüzemeltetők és a hajósok megfelelő profittal bírnak, a jelentkező többletköltségeket tovább terhelik az importőrökre, exportőrökre. A végfelhasználók ezt a magasabb árakban fogják érzékelni. Amennyiben nem sikerül hatékony és gyors megoldást találni, akkor a lassuló gazdasági növekedés, tartósan magas inflációs ráta lesz a „jutalmunk”, ami senkinek sem az érdeke.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo