Hogyan kerülhetnek tengeri szállítmányok dugóba?

Hétköznapi embereknek a közlekedési dugó a nagyvárosokra, az ünnepek előtti és utáni csúcsokra, de mindenképpen a közúti dugókra vonatkozik. Ezzel szemben az utóbbi 2-3 évben folyamatosan lehet az úton lévő hajóknál is dugóról beszélni. Ez nem más, mint úton feltorlódott hajók tömkelege, akik elhajózásra vagy kikötésre várakoznak a kikötők körül. De mit is jelent ez és mi van a háttérben?

Növekvő konténerszám mellett a tengeri kikötők kapacitása szűknek bizonyul mind infrastruktúra, mind személyzet szempontjából. Mit tapasztalnak ebből a szállítási lánc résztvevői? Árukezelés lassulása a kikötőkben, globális konténerhiány, magas kereslet, tovább romló szolgáltatási színvonal, egyre növekvő késedelmes napok, így a gyártástervezés, vállalási határidők tartása szélmalomharcnak tűnik.

A hamburgi kikötő (Fotó: Pixabay)

Ezen a helyzeten a shanghai-i kikötő covid miatti lezárása csak rontott. A shanghai-i kikötő - mely a hamburgi többszöröse - egy időre kiesett a világgazdaság vérkeringéséből. Ezáltal sok ezer konténer torlódott fel, amit a már szűkös kapacitással bíró európai kikötőknek valahogy kezelnie kell. Ez most egy nagy kihívásnak tűnik, de az igazi megoldáshoz az idő nagyon kevés.

Kikötők megoldási próbálkozásai

A munkaerőhiányt túlórákkal, szabad napok megvonásával próbálják pótolni. Túlórák és szabad napon végzett munka esetén a munkáltatók többletdíjazással próbálják a munkaerőt motiválni. Történnek fejlesztések is az infrastruktúrában, de a növekvő konténerszám miatt, ez nem elégséges a probléma hatékony és gyors megoldására. Úgy gondolom, hogy ide kormányzati, sőt EU szintű támogatások szükségesek, mert ellenkező esetben a gazdaság növekedése a tét.

Az orosz – ukrán háború hatása a világkereskedelem tengeri forgalmában

Elhúzódó háború esetén az európai országoknak alternatív beszerzések után kell nézniük. Az alternatív beszerzési források sajnos a tengerentúlról fognak érkezni, ez pedig az európai kikötőkre új terhet fog jelenteni.

A nearshoring helyett a távoli országokból történő beszerzés az európai vállalatok kitettségét növelni fogja. Ha versenyben akarunk maradni Európában, akkor nagyon gyorsan el kell kezdeni a kikötői kapacitást a háború miatt is kellő szintre növelni. Ez mind fejlett logisztikai megoldásokban, például munkaerő vs. robottechnológia, mind raktárak, terminálkapacitás, terminálokról kimenő vasúti kapacitások növelésében meg kell, hogy nyilvánuljon. Amennyiben ezt a kérdést nem prioritásként kezeljük, akkor az európai vállalatok versenyhelyzete egyértelműen romlani fog a világpiacon.

Ki nyer és ki veszít?

A kikötői terminálüzemeltetők és a hajósok megfelelő profittal bírnak, a jelentkező többletköltségeket tovább terhelik az importőrökre, exportőrökre. A végfelhasználók ezt a magasabb árakban fogják érzékelni. Amennyiben nem sikerül hatékony és gyors megoldást találni, akkor a lassuló gazdasági növekedés, tartósan magas inflációs ráta lesz a „jutalmunk”, ami senkinek sem az érdeke.

Véleményvezér

Putyin összes terve romokban

Putyin összes terve romokban 

Putyin nem így tervezte.
Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat 

Folyik a politikai iszapbirkózás.
Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.
Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság 

Pornóval vádoltak egy katolikus teológust.
Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo