Hogyan kerülhetnek tengeri szállítmányok dugóba?

Hétköznapi embereknek a közlekedési dugó a nagyvárosokra, az ünnepek előtti és utáni csúcsokra, de mindenképpen a közúti dugókra vonatkozik. Ezzel szemben az utóbbi 2-3 évben folyamatosan lehet az úton lévő hajóknál is dugóról beszélni. Ez nem más, mint úton feltorlódott hajók tömkelege, akik elhajózásra vagy kikötésre várakoznak a kikötők körül. De mit is jelent ez és mi van a háttérben?

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Növekvő konténerszám mellett a tengeri kikötők kapacitása szűknek bizonyul mind infrastruktúra, mind személyzet szempontjából. Mit tapasztalnak ebből a szállítási lánc résztvevői? Árukezelés lassulása a kikötőkben, globális konténerhiány, magas kereslet, tovább romló szolgáltatási színvonal, egyre növekvő késedelmes napok, így a gyártástervezés, vállalási határidők tartása szélmalomharcnak tűnik.

A hamburgi kikötő (Fotó: Pixabay)

Ezen a helyzeten a shanghai-i kikötő covid miatti lezárása csak rontott. A shanghai-i kikötő - mely a hamburgi többszöröse - egy időre kiesett a világgazdaság vérkeringéséből. Ezáltal sok ezer konténer torlódott fel, amit a már szűkös kapacitással bíró európai kikötőknek valahogy kezelnie kell. Ez most egy nagy kihívásnak tűnik, de az igazi megoldáshoz az idő nagyon kevés.

Kikötők megoldási próbálkozásai

A munkaerőhiányt túlórákkal, szabad napok megvonásával próbálják pótolni. Túlórák és szabad napon végzett munka esetén a munkáltatók többletdíjazással próbálják a munkaerőt motiválni. Történnek fejlesztések is az infrastruktúrában, de a növekvő konténerszám miatt, ez nem elégséges a probléma hatékony és gyors megoldására. Úgy gondolom, hogy ide kormányzati, sőt EU szintű támogatások szükségesek, mert ellenkező esetben a gazdaság növekedése a tét.

Az orosz – ukrán háború hatása a világkereskedelem tengeri forgalmában

Elhúzódó háború esetén az európai országoknak alternatív beszerzések után kell nézniük. Az alternatív beszerzési források sajnos a tengerentúlról fognak érkezni, ez pedig az európai kikötőkre új terhet fog jelenteni.

A nearshoring helyett a távoli országokból történő beszerzés az európai vállalatok kitettségét növelni fogja. Ha versenyben akarunk maradni Európában, akkor nagyon gyorsan el kell kezdeni a kikötői kapacitást a háború miatt is kellő szintre növelni. Ez mind fejlett logisztikai megoldásokban, például munkaerő vs. robottechnológia, mind raktárak, terminálkapacitás, terminálokról kimenő vasúti kapacitások növelésében meg kell, hogy nyilvánuljon. Amennyiben ezt a kérdést nem prioritásként kezeljük, akkor az európai vállalatok versenyhelyzete egyértelműen romlani fog a világpiacon.

Ki nyer és ki veszít?

A kikötői terminálüzemeltetők és a hajósok megfelelő profittal bírnak, a jelentkező többletköltségeket tovább terhelik az importőrökre, exportőrökre. A végfelhasználók ezt a magasabb árakban fogják érzékelni. Amennyiben nem sikerül hatékony és gyors megoldást találni, akkor a lassuló gazdasági növekedés, tartósan magas inflációs ráta lesz a „jutalmunk”, ami senkinek sem az érdeke.

Véleményvezér

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa 

Érdemes újragondolni előítéleteinket.
Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa

Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa 

Félárbócon Amerika zászlaja.
Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek 

Több mint 11 év munka kell egy átlagos budapesti lakáshoz.
Kormányváltó a hangulat Magyarországon

Kormányváltó a hangulat Magyarországon 

Rosszul áll a Fidesz szénája.
A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo