Hogyan fog átalakulni a világ a következő évtizedekben?

Egy kutatás szerint az évszázad közepét a lassuló globalizáció, a világpiaci hatalmi eltolódások és a jelentős globális eladósodottság határozza majd meg: a Roland Berger nagyszabású „Trend Compendium” tanulmánysorozatában azt vizsgálta, hogy a társadalmi, gazdasági, környezeti, technológiai és politikai tényezők hogyan fogják átalakítani világunkat 2050-ig. A hatrészes sorozat negyedik részében a gazdasággal és kereskedelemmel kapcsolatos kérdéseket járták körbe.

A villamos energia, az ipar és az energiatermelés területén nagy kihívásokkal kell szembenéznünk

Miközben a fejlett gazdaságok igyekeznek csökkenteni elsődleges energiaigényüket, ezeket a megtakarításokat a fejlődő országok növekvő energiaigénye háttérbe szorítja. A fejlődő országoknak megbízható, megfizethető energiaforrásokra van szükségük fejlődésük fenntartásához. A feltörekvő piacok és a fejlődő gazdaságok jelenleg a globális CO2-kibocsátás több mint 2/3-áért felelősek, és a jövőben valószínűleg ők felelnek majd az összes kibocsátás-növekedésért is.

Az adósság globális probléma, az államadósság számos országban emelkedő tendenciát mutat. Egyes országokat már évek óta széles körben emlegetnek példaként, például Japánt és Görögországot, de korántsem ők az egyetlenek, ahol jelentős az államháztartás, vagy a gazdaság más ágazatainak eladósodottsága.

Jelentős a bizonytalanság azzal kapcsolatban, hogy a világgazdaság hogyan tudja leépíteni a hitelállományát anélkül, hogy ez jelentősebb negatív hatással lenne a gazdaságra. A következő évtizedben deflációs fiskális megoldásokkal találkozhatunk, amelyek éles ellentétben állnak a 2010-es években alkalmazott megszorító intézkedésekkel. Ha a globális adóssághegy továbbra is az elmúlt 15 év átlagos ütemében növekszik, a szakértők becslése szerint 2030-ra a globális adósságállomány meghaladhatja a 360 billió USD-t.

Mit tehetnek most a cégek a siker biztosítása érdekében?

  1. Mivel a protekcionizmus megnehezítheti a munkavállalók határokon átnyúló alkalmazását, a vállalatoknak egyre inkább a helyi tehetségek felkutatására és támogatására kell összpontosítaniuk.
  2. A vállalatoknak meg kell különböztetniük az alacsonyabb növekedési ütemű piacokat és az újonnan feltörekvő országokban lévő, bővülő és a vállalatok számára gyors növekedést ígérő piacokat. Mivel utóbbiakban új középosztály alakul ki, a vállalatoknak mindig a piaci fejleményekhez kell alkalmazkodniuk, és ennek megfelelően kell diverzifikálniuk termék- és szolgáltatáskínálatukat.
  3. A nemzetközi ellátási láncok sebezhetősége - ahogyan azt a legutóbbi globális válság során láthattuk, - rávilágított arra, hogy a vállalatoknak nagyobb rugalmasságot kell beépíteniük működési stratégiájukba azáltal, hogy növelik nyersanyag- és partner-függetlenségüket.
  4. A fenntarthatóság folyamatoson napirenden van, és ott is marad. Különösen azt kell megvizsgálni, hogy az értékláncban hol lehet CO2-t megtakarítani, mert a CO2-kibocsátások ára tovább fog emelkedni. A vállalatoknak fel kell készülniük a szabályozási változásokra – érdemes a szabályozást lehetőségként felfogni és azonosítani a fenntarthatósági átalakulás támogatására kínált pénzügyi ösztönzéseket.

 

Véleményvezér

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa 

Érdemes újragondolni előítéleteinket.
Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa

Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa 

Félárbócon Amerika zászlaja.
Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek 

Több mint 11 év munka kell egy átlagos budapesti lakáshoz.
Kormányváltó a hangulat Magyarországon

Kormányváltó a hangulat Magyarországon 

Rosszul áll a Fidesz szénája.
A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo