Hogyan adóznak a céges ajándékok?

Az ünnepek közeledtével nemcsak magánszemélyek, hanem cégek is egyre gyakrabban kedveskednek különféle juttatásokkal. Ezek a gesztusok kiválóan alkalmasak a munkavállalók ösztönzésére, vagy az üzleti kapcsolatok erősítésére. Ugyanakkor az ezzel járó adózási kötelezettségek jelentősen eltérhetnek attól függően, hogy a vállalat milyen értékben, formában és kinek ajándékoz. A Grant Thornton Hungary szakértői támogatást nyújtanak az adózási szabályok útvesztőjében való eligazodáshoz.

Munkavállalók ajándéka: erre érdemes figyelni

Szintén az „egyes meghatározott juttatás”-ok kedvezményes adózása alkalmazható abban az esetben, ha a munkavállalók ajándéka megfelel a „csekély értékű ajándék” követelményeinek: évente legfeljebb három alkalommal, esetenként a minimálbér 10 százalékát meg nem haladó összegben (ez jelenleg 26.680 forint), erre vonatkozó nyilvántartás vezetése mellett adható. Amennyiben azonban ezek közül valamelyik feltétel nem teljesül, abban az esetben a munkavállalónak adott karácsonyi ajándék munkabérként adózik: maradva a repülőjegy utalvány példájánál, ennek névértéke után a munkáltató 13 százalék Szocho-t, míg a munkavállaló (amennyiben kedvezmények igénybevételére nem jogosult) 15 százalék Szja-t és 18,5 százalék társadalombiztosítási (TB) járulékot fizet, melyet más egyéb jövedelmeiből kell finanszíroznia.

Természetesen a munkáltató dönthet úgy is, hogy az utalvány mellett ajándékként átvállalja a magánszemély adókötelezettségeit is „felbruttósítva” a juttatást. Ez esetben a teljes adóteher az utalvány névértékének 69,92 százaléka lesz.            

A munkavállalók motiválására érdemes tehát kihasználni a 33,04% adóterhelés mellett évi három alkalommal legfeljebb 26.680 forint összegben adható csekély értékű ajándék-juttatást, főleg, ha az ajándékot most kedvezményesen lehet beszerezni.

Céges karácsonyi tombolajáték: így lesz adómentes

A munkavállalók direkt megajándékozása mellett egyre népszerűbbek a céges karácsonyi partik alkalmával rendezett tombolajátékok, melynek nyereményei lehetnek termékek, szolgáltatások, vagy kizárólag ezekre váltható utalványok is.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo