Megjelent kormany.hu-n egy dokumentum „2021. évre vonatkozó Országos Hatósági Ellenőrzési Terv – kereskedelem” – címmel. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) által jegyzett kétoldalas irat nagyvonalakban bemutatja, milyen hatósági ellenőrzéseket, ellenőrzési időszakokat és célokat fogalmaztak meg a következő évre a terv készítői.
A kereskedelmi igazgatási feladatok vizsgálatánál 8 nagyobb témakört határoztak meg 2021-re. Kevésbé hangzik izgalmasnak például a nyilvántartás-vezetési kötelezettség ellenőrzése, amelynek célja annak vizsgálata, hogy a kereskedelmi hatóság eleget tesz-e a jogszabály által előírt nyilvántartás-vezetési kötelezettségének, vagy amilyen a működési engedélyezési hatósági ügyek ellenőrzése.
Kézzelfoghatóbbnak tűnik az üzleteket érintő ellenőrzések köre. Itt mint írják, cél „a kereskedelmi hatóság ellenőrzési kötelezettségének a vizsgálata, valamint a tevékenységre vonatkozó jogszabályi és hatósági előírások megsértése esetén a törvény által előírt jogkövetkezmények alkalmazásának az ellenőrzése”. Emellett „az üzletek éjszakai (22 és 6 óra közötti) nyitva tartásának feltételeit szabályozó önkormányzati rendeletek törvényességi felügyeleti eljárásban történő vizsgálata”. Feltételezhető, ezek a vizsgálati célok még hetekkel ezelőtt, jóval a bejelentett korlátozások előtt fogalmazódtak meg.
Razzia egész évben
Ugyanakkor jövőre nem csak a hagyományos üzletek, de a mozgóboltok üzemeltetői is számíthatnak a hatóságok embereire. Mint ahogyan nem csak idén, de az elmúlt években is, a vásárokat, piacokat és helyi termelői piacokat sem hagyják ki a vizsgált területek közül. Az ellenőrzések célja, mint írják: vásár, piac, helyi termelői piac számának alakulásának az értékelése.
Az ellenőrzést egyébként 2021. január 1. és 2021. december 31. között szükséges lefolytatni. Egyúttal zárójelben azt is megjegyzik, ezen időszak alatt bármikor lefolytatható a vizsgálat. Az ellenőrzésnek az adott megyében lévő települések lehetőség szerint 10 százalékára kell, hogy kiterjednek, azzal a feltétellel, hogy a vizsgálatba járásszékhely, város és közös hivatal is legyen bevonva.
Magas színvonal és kommunikáció
Az ellenőrzési terv készítői kiemelt szempontokat is megfogalmaztak. Mint írják, a kormányhivatalok az általuk lefolytatandó ellenőrzések során kiemelten vizsgálják a jogszabályi előírások megtartását, illetve „a kereskedelmi igazgatási feladatok magas szakmai színvonalon történő elvégzését”. Kiemelt szempontként értékelendő a kormányhivatal és a kereskedelmi hatóságok közötti kapcsolattartás (szóbeli, elektronikus, írásbeli) hatékony módon történő, gyors megvalósulása is.
Mit mutatnak a tavalyi számok?
A fogyasztóvédelemhez 2019-ben 30 ezer panasz érkezett. A hatóság tavaly több mint 7 ezer üzletet ellenőrzött, amelyeknél a jogsértések aránya 36 százalék volt, és 730 millió forint összegben szabtak ki fogyasztóvédelmi bírságot.
Keszthelyi Nikoletta, az ITM fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára a 2019-es számokat összegezve korábban elmondta azt is, az ellenőrzések kiterjednek az árfeltüntetéssel kapcsolatos és az általános kereskedelmi feltételekre vonatkozó szabályok megtartásának vizsgálatára, többek között a nyitvatartási időről történő tájékoztatás szabályaira, a vásárlók könyvének és a mérőeszközök ellenőrzésére. Az ártájékoztatás esetében több mint félmillió terméket ellenőrzött a hatóság, a jogsértési arány 4 százalékot tett ki. 1050 üzlet jótállás-szavatossági ügyek intézési gyakorlatát is vizsgálták tavaly, ahol a kifogásolási arány 38 százalék volt.
Az e-kereskedelemben az ellenőrzések kiterjednek az árfeltüntetéssel kapcsolatos és az általános kereskedelmi feltételekre vonatkozó szabályok megtartásának vizsgálatára, többek között a nyitvatartási időről történő tájékoztatásra, illetve itt is a vásárlók könyvének és a mérőeszközök ellenőrzésére. Az ártájékoztatás esetében több mint félmillió terméket ellenőrzött a hatóság, a jogsértési arány 4 százalékot tett ki.