a jegybanktörvényről
Fotó: MTI
A kormány szerdán nyújtotta be az új jegybanktörvény tervezetét az országgyűlésnek A törvény január elsején lépne hatályba, és egyebek mellett 7-ről 9-re emelné a monetáris tanács tagjainak, 2-ről 3-ra az alelnökök számát, újraalakulna az igazgatóság, és az MNB elnökének, alelnökének és dolgozóinak bérét is korlátozná. Az alkotmányügyi bizottság ugyancsak szerdán a 2012. január 1-jétől hatályos új alaptörvényhez kapcsolódó átmeneti jogszabályhoz nyújtott be indítványt a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) összevonására vonatkozóan.
„Kellő komolysággal fogjuk figyelembe venni az EKB álláspontját"
Orbán Viktor csütörtökön - a cseh miniszterelnökkel történt tárgyalását követően - azt mondta: jelenleg nincs olyan előterjesztés a parlament előtt, amely a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) összevonásáról szólna van viszont egy olyan jegybanktörvény, amelyet a kormány készített. Ezzel kapcsolatban a kabinet várja az Európai Központi Bank (EKB) véleményét, amelyet már negyven napja kikért, de amíg ez nem jön meg, addig nem zárják le a javaslat parlamenti vitáját. Mikor kiderült, hogy tárgyalásai alatt az EKB nyilvánosságra hozta álláspontját, az ezzel kapcsolatos kérdésre a miniszterelnök így válaszolt: „Kellő komolysággal fogjuk figyelembe venni az EKB álláspontját, ami ugye egy javaslat és észrevétel, mert a döntés a magyar parlament kezében van."
Kérdésre válaszolva a miniszterelnök kijelentette: sem az MNB és a PSZÁF összevonása, sem pedig a két szervezet további egymástól független működése nem „ördögtől való", hiszen mindkettőre van példa az Európai Unióban. A kormányfő leszögezte: a magyar jogi helyzet egyértelmű, hiszen az alkotmány külön-külön szabályozza az MNB és PSZÁF alkotmányos helyzetét, ezért a mostani javaslattal az átmeneti rendelkezésekben annak a lehetőségét teremtik meg, hogy amennyiben az országgyűlés kétharmados törvényben össze akarja olvasztani a két szervezetet, akkor ne kelljen ehhez alkotmányt módosítani.
Veres János szerint nehéz helyzetbe hozták
Fotó: MTI
Rogán-Veres-vita Fellegi meghallgatásán
Az alkotmányügyi bizottság módosító indítványa szerint a két szervezet összevonásáról és az új szervezet létrehozásáról sarkalatos törvény, pontosabban az új jegybanktörvény vagy a PSZÁF-törvény rendelkezhetne. A javaslat a gazdasági és a számvevőszéki bizottságok együttes ülésén, Fellegi Tamás tárca nélküli miniszterjelölti meghallgatásán is szóba került. (A korábbi nemzeti fejlesztési miniszter múlt héten kezdeményezte lemondását.)
Veres János, az MSZP képviselője azt mondta, hogy szerinte azért kezdődnek csak 2012-ben az érdemi tárgyalások a kormány és az IMF között, mert a kabinet már az új jegybanki vezetéssel szeretne a tárgyalásokon részt venni. Hozzátette: a két szervezet összevonása érdemben befolyásolja a miniszter tárgyalási pozícióit, a kormány nehéz helyzetbe hozta Fellegi Tamást, a lépés az IMF és az EU ellenkezését is kiváltja majd a módszer miatt. Mint mondta, létezik Európában az előterjesztetthez hasonló modell, de olyan nincs, hogy tíz nap alatt vonják össze a jegybankot és a pénzügyi felügyeletet. (Az IMF tárgyalásokról itt olvashat bővebben.)
Rogán Antal, a gazdasági és informatikai bizottság fideszes elnöke szerint az MNB és a PSZÁF feladat- és hatásköreinek összevonását szorgalmazó módosító indítvány elfogadásával csak az összevonás lehetősége teremtődik, az új szabály nem jelent automatikus összevonást. Rogán - aki visszautasította Veres János állításait - úgy vélte, az összevonás megtörténhet később, akár 2013-ben, 2014-ben, 2015-ben vagy 2016-ban is; az átmeneti törvény parlamenti elfogadásával az összevonás nem történik meg. Jelezte, hogy később sarkalatos törvényben kell rögzíteni az összevonást, amelyhez a jegybanktörvényt is módosítani kell. Kijelentette: a nemzetközi tendencia a szervezetek összevonása mellett szól. Felhívta a figyelmet, hogy az IMF 2009-ben már megfogalmazott egy, az összevonásra irányuló javaslatot. Rogán szerint a kormány álláspontját a kormány által beterjesztett jegybanktörvény tükrözi. Hozzátette: annak parlamenti tárgyalását el lehet kezdeni, az indítványt az Európai Központi Bank (EKB) több mint harminc napja megkapta, és csupán annyit szokott kérni, hogy esetleges véleményének türkében a parlament még tudja módosítani a törvénytervezetet. Ennek értelmében az országgyűlés az általános és részletes vitát is elkezdheti, és figyelembe veheti az EKB véleményét még a zárószavazás előtt.
Sérülhet a nemzeti bank függetlensége
Az új jegybanktörvény, illetve a PSZÁF-fel való összevonást lehetővé tevő módosító javaslat sérti a nemzeti bank függetlenségét, jelentősen megnehezíti ésszerű működését és súlyosan veszélyezteti szakmai hitelességét - mondta Simor András, az MNB elnöke az Index hírportálnak adott csütörtöki interjújában. Szerinte a javaslat, amelyet módosító indítványként nyújtottak be, az uniós jogot is sérti, és megteremti annak a lehetőségét, hogy a magyar gazdaságirányítás utolsó független intézménye is megszűnjön.
Hozzátette: az unió alapszerződése tiltja, hogy a jegybank elnökének hatásköre megbízása alatt megváltozzon. Az alapszerződés ugyanakkor előírja azt, hogy bármilyen, a jegybank működését érintő javaslatról előzetesen és érdemben egyeztetni kell az MNB-vel és az EKB-val, ami ebben az esetben sem történt meg. Simor András megjegyezte: a javaslat a jegybank elnökének hatáskörét korlátozó új és teljesen előkészítetlen jogszabály, és a jegybanktörvénnyel együtt a jelenlegi helyzetben „hazárdjáték lehet Magyarországgal". Véleménye szerint ezt a törvénytervezetet a kormánynak nem lett volna szabad elfogadnia, a parlamentnek benyújtania, az országgyűlésnek pedig nem lenne szabad jóváhagynia.