Határozott lépések az adócsalás ellen

Adózási bűncselekmények esetén alkalmazandó közös minimumszankciók, határokon átnyúló adóazonosító szám, az uniós adófizetők chartája és az eddigieknél határozottabb közös intézkedések az adóparadicsomok felszámolására -ez csupán néhány a Bizottság konkrét elképzelései közül, amelyek célja megfékezni az EU-n belüli adócsalást és adókikerülést.

Algirdas Šemeta, az adóügyért és a vámunióért, valamint az ellenőrzésért és a csalás elleni küzdelemért felelős biztos így fogalmazott: „Ne ringassuk magunkat illúziókban:az adócsalók igenis a tisztességes embereket megrövidítve gazdagodnak meg, és nélkülözhetetlen bevételi forrástól fosztják meg a tagállamokat.Csak akkor tudunk méltányos és hatékony adózási rendszereket teremteni, ha megálljt parancsolunk ezen tisztességtelen praktikáknak.Megvan a még elszántabb küzdelem iránti politikai elkötelezettség,most itt az ideje, hogy a tettek mezejére lépjünk.27 tagállam egységeként létszámban már erősek vagyunk,de csak közös stratégiával, csapatként együttműködve tudunk valóban rajta ütni a csalókon és adókikerülőkön, és csak így tudunk hozzájutni azokhoz a jelentős összegekhez, amelyek jog szerint minket illetnek."


Kép:EU
Itthon főleg áfával csalnak
A NAV Bűnügyi Főigazgatóságának tapasztalatai alapján a legtöbb visszaélés valóban a mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek forgalmazásánál történik, miután a nagy mennyiségű, egyedileg nem azonosítható áru esetében könnyebb kijátszani az áfaszabályokat, de más területekre, például az elektronikai cikkek kereskedelmére is jellemzőek az ilyen típusú csalások. Az áfacsalás nem új jelenség, de mindig vannak új módszerek. Az uniós csatlakozás után vált gyakorivá, hogy a külföldről behozott termékeket a csalásra szerveződött cégek értékesítik a magyarországi kereskedőknek, de nem fizetik be a forgalmi adót a költségvetésbe. Az általános forgalmi adóval kapcsolatos visszaélések az Európai Unió minden országában gyakoriak, de arányuk a nemzetgazdaságok méretéhez képest általában nem akkorák, mint Magyarországon. A többi országhoz képest magasabb, 27 százalékos áfakulcs miatt a szabályokkal visszaélő hazai és külföldi bűnszervezetek vállalják a kockázatot - mondta az elnökhelyettes. Magyarországon az adóval kapcsolatos bűncselekmények többsége áfacsalás. Ezek a bűncselekmények nemcsak a költségvetést károsítják, hanem azért is veszélyesek, mert így a tisztességes gazdálkodók kiszorulnak a piacról.

Az európai szürkegazdaság mérete a becslések szerint a tagállamok átlagában a GDP mintegy ötöde, azaz összesen közel 2000 milliárd euró. Tekintettel a gazdasági globalizációra és a technológiai fejlődésre, kétség sem férhet hozzá, hogy az egyes tagállamok ez irányú, egymástól elszigetelt erőfeszítései nem fogják meghozni a kívánt eredményt. A közlemény ezért egy olyan háromszintű módszert határoz meg, amelynek segítségével átfogó támadást lehet indítani az adócsalás és az adókikerülés ellen. A végrehajtó testület uniós, nemzeti és világszintű fellépést egyaránt szükségesnek tart.

A tagállamok legfontosabb feladata Semeta szerint, hogy a bizottság által készített, úgynevezett országspecifikus ajánlásokban foglaltaknak megfelelően javítsák adminisztratív kapacitásukat az adóbeszedés területén. A Bizottság szorosan nyomon kívánja követni az elért eredményeket, és szükség esetén technikai segítségnyújtást biztosít.A nemzeti hatóságoknak is ösztönözniük kell a teljesítési hajlandóságot, például önkéntes közzétételi programok révén.Olyan uniós eszközök, mint az egyablakos ügyintézés (lásd keretes írásunkat) vagy az esetleges adózási internetes portál, szintén hozzájárulhatnak az adózási előírásoknak való jobb megfeleléshez.

"Az adócsalók igenis a tisztességes embereket megrövidítve gazdagodnak meg, és nélkülözhetetlen bevételi forrástól fosztják meg a tagállamokat"

Az adókikerüléssel szembeni fellépést célzó európai szintű intézkedések hatékonynak bizonyultak.A megtakarítási adóról szóló uniós irányelvnek köszönhetően a tagállamok például évente 20 milliárd EUR értékű jövedelemről osztanak meg a tagállamok egymással információkat a külföldi illetőségű adófizetőkre vonatkozóan.Napjaink kihívása egyrészt az ilyen típusú együttműködés elmélyítése, másrészt a közös eszközök megerősítése.E tekintetben alapvető fontosságú, hogy a tagállamok elfogadják a megtakarítási adóról szóló felülvizsgált irányelvet.Ezen túlmenően néhány új elképzelés is született:közéjük tartozik a határokon átnyúló európai adóazonosító szám bevezetése, egy gyorsreagálási mechanizmus a héa-csalások esetében, valamint a csalásra és az adókikerülésre vonatkozó uniós minimumszabályok és -szankciók.

Ahhoz, hogy az adókikerüléssel szemben vívott küzdelem igazán eredményes legyen, nemzetközi partnereinknek is megfelelő, az EU-ban alkalmazottakkal egyenértékű kormányzási szabványokat kell alkalmazniuk. Ebből a szempontból kiemelkedő szerepe van azoknak a meghatalmazásoknak, amelyeket a Bizottság a megtakarítások adóztatásáról szóló, még szigorúbb megállapodások kapcsán a legjelentősebb szomszédos országokkal való tárgyalások lefolytatásához kért. 2012 vége előtt a Bizottság új megközelítést fog kidolgozni: „a kenyér és korbács" elvét kívánja alkalmazni az adóparadicsomokkal szemben, továbbá egyedi intézkedéseket vezet majd be az agresszív adótervezők ellen.

A Bizottság hamarosan hozzákezd az elképzelések kidolgozásához. Még az éve vége előtt elő fogja terjeszteni az adócsalás és adókikerülés elleni küzdelemre vonatkozó cselekvési tervét, amelyben már szerepelnek a rövid idő alatt kifejleszthető, konkrét intézkedések. Ezzel egy időben a Bizottság ismertetni fogja az adóparadicsomokra és az agresszív adótervezésre vonatkozó kezdeményezéseit is.

Egyablakos ügyintézés
Az egyablakos rendszer nagy mértékben megkönnyíti az európai induló vállalkozások határon átnyúló terjeszkedését. Ez pedig elősegíti majd a növekedést és a munkahelyteremtést Šemeta szerint. Az egyablakos rendszer lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy a székhelyük szerinti tagállamban vallják be és fizessék meg a héát, ne pedig abban a tagállamban, ahová vevőjük tartozik. Az egyablakos rendszert, amely jelenleg az elektronikus szolgáltatásokat nyújtó nem uniós szolgáltatókra korlátozódik, kiterjesztik az uniós vállalkozásokra és a műsorszórási és távközlési szolgáltatásokra is. A jövőre nézve pedig az egyablakos rendszer még több tevékenységre, köztük a termékértékesítésekre való kiterjesztése a cél. Az összes elektronikusan nyújtott szolgáltatásra kiterjedő egyablakos rendszer előnyeit 2015. január 1-jétől élvezhetik majd a vállalkozások.

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo