Mik a legnagyobb hibák, amiket egy hitelkártya-tulajdonos elkövethet?
Egyrészt nagyon oda kell figyelni arra, hogyan törlesztünk. Sok esetben elérhető csoportos beszedési megbízás vagy keretfeltöltő szolgáltatás, amely révén minimális díjért kvázi feltöltjük a hitelkeretet – így az ügyfélnek nem kell ezzel foglalkoznia, nem fog kamatot fizetni. A másik nagyon nagy hiba, hogy ha túlvállaljuk magunkat: többet költünk, mint amennyit vissza tudnánk fizetni. Erre az esetre lehetőségünk van akár a teljes felhasznált hitelkeret beállítására kvázi fix futamidőre, mindezt sokkal kedvezőbb kamat mellett, mint amire egy kamatozó hitelkeret képes.
Érdemes betelefonálni az esedékességi, fizetési határnap előtt a bankba, és jelezni, hogy többet költöttünk, mint amennyit egyben vissza tudunk fizetni, és kérni, hogy a visszafizetést állítsák át például nyolc, vagy tíz havi részletre – egyébként 36 hónapig nagyjából bármilyen lehetőség válaszható.
Ha például az ügyfél a hitelkártyával vásárol konyhabútort, akkor sem feltétlenül kell azonnal visszafizetnie. Fontos, hogy előzetesen gondolja végig a vásárlását, ezzel elkerülheti, hogy átfordul a hitelkártyatörlesztés kamatozóba, amellyel akár sokkal lassabban fogja tudni csak visszafizetni a tartozását. Végezetül, oda kell figyelni a kártya tárolására is, nem szabad elveszíteni azt, illetve gyakran lehet veszélyes az is, ha a PIN-kódot a kártya hátoldalára írják fel. Amennyiben mégis eltűnik, azonnal le kell tiltani a kártyát, hogy ne élhessenek vele vissza.
Milyen egyedi kedvezményeket biztosítanak ezek a kártyák? Egyáltalán hogyan hozhatom ki a legtöbbet a hitelkártyámból?
Alapvetően ami a magyar piacon leginkább jellemző, és ez a GO!-kártyánál is így van, a havi 1 százalékos visszatérítés. Ha például kiszámoljuk, hogy 500 forint a számlavezetési díj, de akár 5000 forintot is visszakaphatunk, azért jól mutatja, hogy nagyon megéri használni a hitelkártyát. Sajnos nincsenek Magyarországon még igazán könnyen kezelhető megoldások a költéseink nyomon követésére, ezért azt szoktuk javasolni az ügyfeleknek, hogy úgy használják a hitelkártyát, hogy azt rendszeresen feltöltik és pontosan le tudják követni a költéseiket, mert ilyenkor csak egy kivonatot kell nézegetni, nem kettőt.
A hitelkártyákat kicsit „mumusnak” tekintik, sajnos a mai napig még mindig nem a legközkedveltebb termékről van szó; ezért azt szoktuk javasolni az ügyfeleknek, hogy érdemes kihasználni ezeket a kedvezményeket, érdemes megnézni az éppen elérhető promóciókat. Például a korábbi Budapest Bankos hitelkártyák mellett az április után kibocsátott MKB-s hitelkártyákkal 10 százalék kedvezményt kapnak a MediaMarktban minden nem akciós árú termékre. Ezért amikor hitelkártyát igénylünk, érdemes átolvasni a kedvezményszabályzatot és az alapján végiggondolni, hol érdemes a kártyát a jövőben használni.
Mit üzenne azoknak, akik kételkednek abban, hogy érdemes-e hitelkártyát igényelniük?
Szerintem manapság elkerülhetetlen a hitelkártyák használata – ahhoz például, hogy utazzunk, autót béreljünk, mindenképpen szükség van rá. Másrészt pedig – és ez kicsit a fogyasztói társadalomnak is köszönhető – a napjainkban kapható elektronikai gépek sem tartanak ki örökké. Például egy hűtő, vagy mosógép pótlása esetén nagyon jó, ha a költségvetésünket nem kell megborítanunk, hanem az új gépet hitelkártya-keretre, akár akciós kamattal vagy 0 százalékos THM-mel tudjuk elhozni, mondjuk tíz hónap alatt visszafizetve. Ezzel a megoldással kvázi tartalékot is lehet egyébként képezni, illetve a cashbacknek köszönhetően kevesebbet kell fizetnünk, mivel a bank visszaadja azt az 1 vagy akár 3 százalékot is – így ezzel még spórolni is tudunk.
Összességében azt gondolom, hogy a hitelkártya jó és hasznos termék. Bár a válság környékén csökkent a hitelezés renoméja, azt tapasztaljuk, hogy egyre inkább jönnek vissza, keresik a lehetőségeket az ügyfelek. A hitelkártya ma már nem csak egy plusz termék, hanem valami, amit egyre többen tudatosan keresnek és igényelnek.