Gondolatok a magyar gazdasági stratégia saroktényezőiről

Nem a bezárkózás, hanem a nyitottság fenntartása és az exportorientált „modell" továbbfejlesztése a dinamikus piacok felé, ez a követendő stratégia a magyar gazdaság számára, ha fenntarthatóan növekedési pályára szeretne kerülni, állítja Inotai András, a Világgazdasági Kutatóintézet igazgatója a 48. Közgazdász-vándorgyűlés „Adósságszolgálat és gazdasági növekedés" szekciójában ismertetett írásbeli hozzászólásában, amelynek teljes szövegét közreadjuk.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A 2008 utolsó negyedében kibontakozott, majd 2009-ben teljes erővel ható globális pénzügyi és makrogazdasági válság alapvető sajátossága, hogy

  • 1945 után gyakorlatilag első alkalommal a fejlett világból indult ki (USA, de számos más OECD-ország is),
  • a második világháború utáni legjelentősebb GDP-visszaesést idézte elő,
  • és ami a legfontosabb: a GDP visszaesésénél jóval nagyobb volt a világkereskedelem hanyatlása annak ellenére - és mindannyiunk szerencséjére -, hogy senki sem léptetett életbe átfogó, az áruforgalmat gátló protekcionista intézkedéseket.

Amíg a világ összesített GDP-je 2009-ben 0,6 százalékkal csökkent - első alkalommal az elmúlt 20 évben -, addig a világkereskedelem 10,7 százalékkal zuhant. Ez a trend kiemelten jelentkezett a fejlett (OECD-) országok esetében, ahol az előbbi mutató 3,2, az utóbbi viszont 13,5 százalékos visszaesést produkált. Vagyis: első alkalommal fordult elő 1945 után, hogy a globális gazdaság egyik legjelentősebb - sőt a legtöbb kisméretű és nyitott ország esetében egyértelműen meghatározó - növekedési tényezője, a külkereskedelem (export) jóval nagyobb hanyatlást volt kénytelen elkönyvelni, mint a GDP csökkenése. Korábban is volt olyan év, amikor a GDP nem, vagy alig nőtt, de az export minden alkalommal ezt a recessziót mérsékelte, hiszen növekedési üteme rendszeresen - normál időszakokban két-háromszorosan - múlta felül a GDP növekedési ütemét.

Könnyű álmot ígérnek

Ebből a - pillanatnyi - helyzetből néhány „szakértő" azt a következtetést vonta le, hogy

  • a jövőben az export nem lesz a növekedés motorja,
  • ezért át kell állni a belső piaci kereslet élénkítésére, bármekkora is a belső piac mérete, és bármilyen nemzetközi kereskedelmi (integrációs) kötelezettségei is vannak az adott országnak. Ezt az „érvelést" teljes erővel és teli szívvel emelték vállukra a populista és demagóg „politikacsinálók", hiszen könnyen lehetett támogatást szerezni a nyitás, a nemzetközi együttműködés és mindenekelőtt a „kizsákmányoló" külföldiek és nemzetközi intézmények, valamint cégek ellenében,
  • s ami ennél sokkal súlyosabb: sokan az exportorientált fejlesztési modell végéről, sőt a „modell" csődjéről, zsákutcájáról beszélnek, természetesen - mint minden populista érvelés esetében - anélkül, hogy bármit is mondanának arról, hogy helyette mit lehetne jobban, hatékonyabban és főleg fenntarthatóan növekvő életszínvonal mellett tenni.

Ez a „könnyű álmot" ígérő érvelés elérte Magyarországot és a magyar gazdaságpolitika egyes - esetenként meghatározó - szereplőit is. Kétségtelen, hogy a pénzügyi válság, pontosabban a magyar gazdaság messze átlag feletti függősége a nemzetközi pénzpiactól, valamint a lakosság és a vállalati szektor (nem pedig a kormány és a nemzeti bank!) devizában mért és nemzetközileg is kiemelkedő adóspozíciója további tápot adott a „függetlenedési" törekvéseknek.

Kereskedelmi függőség?

A pénzügyi függőségről és mértékének csökkenthetőségéről itt nem kívánok szólni, annál inkább az úgynevezett „kereskedelmi függőség" három meghatározó eleméről, ami az elmúlt 15-20 év „modellkritikájában" központi helyet foglal el:

  • „túlzottan nyitott az ország, ebből adódik a nagyfokú külkereskedelmi sebezhetőség,
  • rossz a magyar export szerkezete, ami tovább mélyíti a függőséget, immár szerkezeti oldalról,
  • végül pedig duális gazdaság jött létre, amelyben a Magyarországon működő transznacionális cégek versenyképesek, a hazai kis- és középvállalkozások pedig nem.

A fentiekből következik, hogy:

  • csökkenteni kell a magyar gazdaság nyitottságát, fokozott figyelmet kell fordítani a belső piacra, függetlenül a globális versenyképesség követelményeitől. Különösen fontos a „bezárkózás" az EU esetében, hiszen mindenekelőtt e piacnak vagyunk „kiszolgáltatva",
  • változtatni kell az exportszerkezeten, mert az túlságosan konjunktúrafüggő (ami igaz, jármű, elektronika, gépek, optika stb.),
  • korlátozni kell (esetenként „elzavarni") a külföldi cégeket, miközben állami támogatásban kell részesíteni a mindeddig versenyképtelen „magyar" vállalatokat.
  • A fenti populista „érvelés" alapvető problémája, mint minden hasonló tőről fakadó gondolatmeneté, hogy nem mondja meg azt, hogy:
  • mi a politikai, gazdasági, társadalmi és jövedelmi következménye a nyitottság csökkentésének, pontosabban a bezárkózásnak, akár EU-tagként, akár a világkereskedelem részvevőjeként,
  • bármely más termelési és exportstruktúra milyen előnyökkel és költségekkel, valamint jövedelmi, technológiai, vezetési és egyéb különbségekkel járt volna, és ezeket hajlandó lett volna-e a magyarországi) üzleti szféra és a társadalom elfogadni, illetve elviselni,
  • milyen perspektívát kínálna az a felzárkózási modell, amely nélkülözi („megszabadítja magát") a külföldi „kizsákmányolástól", és - ki tudja milyen pénzből, mekkora eladósodással és/vagy inflációval - finanszírozná azt a kkv-szektort, amelynek jelentős része alkalmatlan a nemzetközi versenyre, és nem is tehető alkalmassá. Ezt végre világosan be kellene látnunk, és az ebből adódó következtetéseknek a gazdaság-, foglalkoztatás- és társadalompolitikában érvényt is kellene szereznie az éppen adott kormányzatnak.

Mit helyette?

A magyar gazdaság méretei, nyitottsága, nemzetközi és európai beágyazottsága, nem utolsósorban pedig a társadalom érzelmileg megalapozott, de gazdaságilag messze nem minden esetben alátámasztott igényei alapján (koraérett fogyasztói társadalom, annak minden gazdasági, értékrendbeli és emocionális következményével együtt, amivel a jelenlegi és a következő kormányok is kénytelenek lesznek szembesülni) nincs járható alternatívája az exportorientált gazdaságpolitikának. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy ne kellene fokozott figyelmet szentelni a belső piacnak, de ennek egyensúlyrontó és növekedéskorlátozó következményeivel is tisztában kell(ene) lenni.

Ezért a megoldás nem a bezárkózás, hanem a nyitottság fenntartása és az exportorientált „modell" továbbfejlesztése a dinamikus piacok felé. Való igaz, ezek nagyrészt nem EU-piacok, bár a magyar export Németországba döntően nem a német belső kereslet, hanem a német exportképesség függvénye. Kiemelt figyelmet érdemelnek a feltörekvő (nem csak a BRIC) országok, a környező EU-tagállamok vagy jövendő tagok. De: mindezt nem az EU rovására! Tudomásul kell vennünk, hogy - hasonlóan minden uniós tagállamhoz - kereskedelmünk meghatározó hányada mindenfajta és remélhetőleg sikeres földrajzi diverzifikációs törekvés mellett (nem ellenére!) továbbra is az EU-tagállamokkal fog bonyolódni. Az azonban kétségtelen, hogy a dinamikát - de belátható időn belül nem a volument - az extra-EU-kereskedelem hordozhatja a következő években.

A vietnami papucs alternatívája

A magyar szakosodás - bármely nemzetközi összehasonlításban - kiemelkedően gyors volt az elmúlt másfél évtizedben. Elhagytuk az „olcsó és szakképzetlen/betanított" munkaerő „modelljét", ami ma is jellemző számos új tagállamra (baltiak, részben lengyelek, nagyrészt románok és bolgárok, nem is beszélve a „Nyugat-Balkánról"). Rátértünk a technológia-orientált termelésre és exportra. Természetesen úgy - és ez a „modell" első szakaszában mindenfajta évezredes magyar csodavárás ellenére sem lehetett másként -, hogy az export jelentős részét, mindenekelőtt a magas technológiát tartalmazó termékeket importáltuk, itthon összeszereltük/beépítettük/továbbfejlesztettük, és ezzel jelentős versenyképes exportkapacitást teremtettünk meg.

Az alternatíva például a vietnami papucs lehetett volna. Nem kétséges, ez inkább napi szükséglet, mint az autó, a mobiltelefon vagy a számítógép (fél)évenkénti cseréje, ezért feltételezhetően kevésbé válságérzékeny. Elméletileg ezt is lehetett volna választani, de akkor a politikának őszintén meg kellett volna mondania: ehhez vietnami bérek és vietnami életszínvonal járul.

Elfogadja-e ezt a magyar társadalom? Aligha. Ez az éremnek az az oldala, amit a demagóg-populista érvelés soha nem volt hajlandó bemutatni (talán meg sem értette, miről van szó). Vagyis: a továbblépés nem a szerkezet visszafejlesztése, hanem továbbépítése, a hazai hozzáadott érték növelése, a külföldről importált technológia és vezetési ismeretek beépítése egyre több magyar(országi) termelő és szolgáltató cég tevékenységébe. Ehhez, és nem máshoz van szükség világos állami gazdaságpolitikára.

Hamis szembeállítás

A Magyarországon működő és nemzetközileg versenyképes, valamint világméretű (nem csak európai!) üzletpolitikát folytató transznacionális cégek szembeállítása a kkv-szektorral több szempontból is - enyhén szólva - hamis. Egyrészt számos sikeres magyar kkv van, amely önmagában is kiválóan boldogul a világpiacon. Másrészt egyre többen tudnak sikeresen bekapcsolódni a transznacionális vállalatok magyarországi és nemzetközi termelési-szolgáltatási láncolatába, és éppen ezen a lépcsőfokon keresztül tesznek szert fokozott önállóságra (is, miközben egy ideig még nem fognak feltétlenül kitörni a láncolatból). Harmadrészt a kkv-szektor Magyarországon nemcsak magyar, hanem vegyes és külföldi tulajdonú cégeket is tartalmaz, amelyek szervesen bekapcsolódtak a nemzetközi vállalatok tevékenységébe, és jelentős szerepet játszanak nemcsak az exportban, hanem a magyarországi foglakoztatásban, közületi fogyasztásban, adófizetésben és - amire sajnos mindig kevés figyelmet fordítunk - a „társadalmi értékteremtésben" is.

Vagyis: a megoldás nem a két szektor mesterséges - és ismételten populista érvelésen alapuló - szétválasztása, hanem minden, az állami gazdaságpolitika eszközeivel lehetséges közelítése. Figyelembe véve a jelentős fejlettségbeli eltéréseket - ez kevésbé gazdasági, mint mentális és vezetési -, itt hosszabb távú és mindkét fél számára sok türelmet és nagy kompromisszumkészséget igénylő folyamatról van szó, amelynek azonban kezdettől fogva a kölcsönös bizalom kell(ene), hogy az alapja legyen.

Magyar multik

Ebben a közegben jelenhet meg - és ennek máris vannak világos és meglehetősen nyugtalanító jelei -, hogy különösen az elmúlt évtizedben regionálisan is sikeres magyar vállalatok (az úgynevezett magyar regionális multik) érzik növekedési-terjeszkedési korlátaikat. Nem kétséges, hogy az elmúlt évtized magyar gazdasági sikertörténetéhez jelentős mértékben járultak hozzá azok a cégek, amelyek tapasztalatuk, helyismeretük, tőkeerejük alapján ki tudták használni a környező országokban adódó lehetőségeket (nagyon hasonlóan ahhoz, ahogy a nyugati, még erősebb cégek Magyarországon tettek már egy évtizeddel korábbról indulva). Ez a „regionális expanzió" azonban egyre inkább több korlátba ütközik: megjelennek a versenytársak, részben akár az adott országból vagy a kelet-közép-európai régióból, jelentkeznek a gyors „túlnövekedés" közismert szimptómái - ami természetesen nem regionális, hanem globális sajátosság -, kimerülnek a korábban rendelkezésre állt cégszerzési és fejlesztési tartalékok.

Mindez e cégeket vagy egy részüket nem az eddig követett stratégia felülvizsgálatára készteti, hiszen mely cég hajlandó lényegi változtatást eszközölni, ha egész eddig sikeres volt. Ellenkezőleg, a status quo fenntartására, vagyis a potenciális versenytársak kizárására épít, erőteljesebb protekcionizmust követel meg az adott kormánytól, függetlenül attól, hogy erre EU-tagként nincs lehetőség. De a populista-demagóg lendületben úgy érzi, ez is lehetséges, hiszen saját rövid távú érdekeit védi - pedig, ellenkezőleg: éppen rombolja -, miközben a magyar gazdaság fenntartható nemzetközi versenyképességét biztosan nem erősíti.

Hol van értelme a „patriotista gazdaságpolitikának"?

Mindebből világosan levezethető, mit érdemes és mit nem szabad(na) támogatnia az aktuális magyar kormánynak, politikának és gazdaságpolitikának. Ez a támogatás természetesen szorosan egybefonódik az EU-transzferekkel (és a nemzeti kofinanszírozással). Mivel pedig ezek az eszközök végesek, még inkább aláhúzandóak a támogatás alapvető válogatási (szelekciós) kritériumai és játékszabályai. Vagyis csak olyan vállalkozásokat érdemes (szabadna) támogatni, amelyek:

  • már bizonyították, hogy exportképesek, és támogatás esetén képesek versenyképességüket erősíteni, és exportjukat tovább fokozni,
  • bekapcsolódtak a transznacionális vállalatok magyarországi tevékenységébe (függetlenül attól, hogy magyar vagy külföldi/vegyes tulajdonban vannak-e), és képesek a ma még jelentős, átlagban a kivitel 70-80 százalékát elérő import növekvő részét megfelelő árú, minőségű és szállítási határidejű hazai beszállításokkal kiváltani. Ha valahol van értelme a „patriotista gazdaságpolitikának", akkor ez bizonyára az a terület - de csak szigorú versenyképességi kritériumok, nem pedig populista „buy Hungarian" lózungok alapján,
  • termelésük és/vagy szolgáltatásuk alkalmas arra, hogy visszaszorítsa a magyar piacról a külföldi versenyt, természetesen ismételten a fenti feltételek teljesítése mellett (ár, minőség, szállítási határidő, valamint a versenyképesség egyéb tényezői),
  • végül pedig EU-s és magyar költségvetési pénzekből támogatandók mindazok a beruházások, amelyek a fent említett szereplők versenyképességét erősítik (fizikai és szellemi infrastruktúra fejlesztése, a jogi intézményi környezet folyamatos változtatása, nem utolsósorban pedig a magyar társadalom alkalmazkodó képességének és a társadalmi tudat jövőorientáltságának aligha túlhangsúlyozható erősítése).

Hatékony védelem

A gazdasági válság azon periódusa, amikor a GDP visszaesését a külkereskedelem „összeomlása" kísérte, véget ért. Bár a GDP növekedése a legtöbb fejlett országban még alig mérhető, és az élénkülés meglehetősen ingoványos talajon áll, egyértelmű tendencia, hogy az újraélénkülés ismét a külkereskedelem dinamikájából, nem pedig a belső piaci kereslet (mesterséges) élénkítéséből származtatható. 2010-ben a világ GDP-je 2,3 százalékkal (az USA-é 3,1, az euroövezeté ugyanakkor csak 1 százalékkal) bővülhet, miközben a világ áruexportja 8 (ezen belül a fejlett országoké 8,1) százalékkal nőhet.

Ez a tendencia - hasonlósan a 2009. évi visszaesés jellegéhez és volumenéhez - Magyarországra is érvényes. A gyenge növekedést erőteljes exportdinamika kíséri, aminek eredményeként 2010-ben visszatérhetünk a válság előtti pályára (export a GDP több mint 75 százaléka, a 2010. évi export elérheti a 2008. évi szintet stb.). Hangsúlyozni érdemes, hogy itt globális trendekről van szó. Ezért az exportorientált „modell" nemcsak hogy nem kárhoztatandó, hanem az egyedüli folytatandó út a fent említett strukturális fejlesztések mellett, amelyeket viszont az adott kormányoknak kell biztosítaniuk egyre élesebb nemzetközi versenyben.

A „külkereskedelmi sebezhetőség" ellen a hatékony védelem nem a protekcionizmusban, hanem a versenyképesség erősítésében rejlik. Erre és csak erre szabad(na) a rendelkezésre álló forrásokat összpontosítani. Mivel az utóbbiak szűkek, ez újabb érv amellett, hogy csak ilyen koncentrált fejlesztéspolitika hozhat sikert. Ilyen forráselosztás azonban feltételezi a status quo és a populista gazdaságpolitika minőségi meghaladását. Magyarország jövője pontosan ennek a gordiuszi csomónak vagy archimédeszi pontnak - ha tetszik „minőségi és értékküszöbnek" - a meghaladásán múlik.

Inotai András
Dr. Inotai András, a közgazdaságtudományok doktora, 1991 óta igazgatója a Magyar Tudományos Akadémia Világgazdasági Kutató Intézetének, ahol 1967 óta dolgozik. Közben a Világbank munkatársaként is tevékenykedett Washingtonban, s 2002-től az európai uniós tagságra felkészülést előkészítő stratégiai munkacsoport vezetője is volt. A Columbia Egyetem vendégprofesszora, tanított Peruban, Bruges-ben és Varsóban, jelenleg is a College of Europe (Bruges, Belgium, valamint Varsó, Natolin) professzora. Évekig munkatársa volt a németországi Kielben székelő Világgazdasági Intézetnek. 1996-ban megkapta a Pro Renovanda Cultura Hungariae díjat, 2002-ben a Magyar Köztársaság érdemrendjével tüntették ki. Több intézet és intézmény nemzetközi tanácsadó testületének, valamint számos magyar és külföldi szakmai folyóirat szerkesztő bizottságnak tagja.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo