Fél óra alatt feltölthető villanyautók, légitaxik, online járműrendelés – gyökeresen átalakul a globális autóipar az évtized végére. A KPMG Global Automotive Executive Survey új kiadásában az iparági vezetők következő 5-10 évre vonatkozó várakozásait mérte fel a KPMG. A felmérés 23 országból 1118 autóipari és kapcsolódó iparági felsővezető, köztük 372 vezérigazgató megkérdezésével készült.
Növekvő profitra számítanak
A válaszadók alapvetően bizakodók a szektor növekedési kilátásaival kapcsolatban. A kutatásban résztvevők 53 százaléka meg van győződve arról, hogy az iparág nyeresége további növekedés előtt áll, és csak 38 százalékuk aggódik a profitkilátások miatt. A cégvezetők optimizmusa más területekre is kiterjed, így például arra is, hogy az iparág képes lesz kezelni a következő nagy átalakulást. Többségük úgy gondolja, hogy az elektromos járművek piaci részesedése drámaian megnő 2030-ra.Megnyugtató látni a széleskörű optimizmust a növekedési kilátások kapcsán az autóiparban. Az autógyártók ritkán szembesültek ilyen nagyságrendű technológiai és üzleti modellváltásokkal az iparág hajnala óta eltelt 130 évben. Légitaxik, előfizetéses autóhasználat, széles körben elérhető elektromos gyorstöltők, az iparágba belépő technológiai cégek – ilyen fejleményekre számíthatunk a következő 10 évben – jelentette ki Gary Silberg, a KPMG globális autóipari vezetője.
A trendeket Európában, így hazánkban is segíti a szabályozás szigorodása – véli Oletics Zoltán a KPMG magyarországi cégének autóipari szakértője. A flottaszintű kibocsájtás értékelésében idén még kétszeres súllyal lehet figyelembe venni az elektromos autókat, azaz egy EV két hagyományos robbanómotorral szerelt autó CO2 kibocsájtását negligálta minden gyártó esetében. 2022-től az egy az egyben elszámolást kell alkalmazni, azaz a szigorodó flottaszintű kibocsájtási mutatók (95g/km az évtized végére 59 g/km-re csökken) teljesítése csak fokozott EV értékesítéssel érhető el.
Sérülékeny ellátási láncok és munkaerőhiány
A helyzet ugyanakkor nem minden területen ennyire derűs, az optimizmusba némi félelem is vegyül. Az ellátási láncokat érintő gondok miatt – például a félvezetők, az acél, a ritka földfémek és más ritka alapanyagok ára és hozzáférhetősége okán – a felsővezetők több mint fele aggodalommal tekint a jövőbe. A megkérdezettek 55 százaléka a munkaerőhiányt is aggasztónak tartja, mert a szektor szereplői nemcsak egymással, hanem más iparágakkal is versengenek a tehetséges munkavállalókért. E kockázatok kezelése a következő években valószínűleg sok fejtörést okoz majd a felsővezetőknek.Az ellátási láncokat érintő hatások (pl. chiphiány) a hazai autóipari beszállítókat is negatívan érintették. A piacvezető fémipari és technológia beszállítók ügyvezetőit célzó megkérdezésünk alapján a 2020-21-es évben a chiphiány és COVID hatások miatt lassuló járműipari megrendelés állomány 20-30 százalékkal csökkentette a hazai beszállítók bevételeit – mondja erről a KPMG hazai szakértője.