2009. komoly válságév volt a turizmusban, az előrejelzések az év elején globálisan 20-30 százalékos visszaesést jósoltak mind a vendégek, mind a vendégéjszakák számában, Magyarországon azonban ennél szerényebb mértékű a csökkenés - közölte a szakember. A tavalyi 20 millió, kereskedelmi szálláshelyen eltöltött vendégéjszakához képest 2009 első tíz hónapjában átlagosan tíz százalékos csökkenés tapasztalható. A belföldi turisták viszonylatában nyolc, a külföldiekében pedig tizenegy százalékos visszaesést mutatnak a statisztikák. A visszaesés oka, hogy a válság következtében jelentősen csökkent az utazásra fordítható összeg nagysága.
Róna Iván úgy vélte: a magyar családok a "maradék-elvnek" a figyelembe vételével utaztak, ugyanakkor jó döntésnek nevezte, hogy a turisztikai vállalkozások és szolgáltatók a visszaesésre nem az árak csökkentésével, hanem a szolgáltatások minőségének emelésével reagáltak.
A minőségi szolgáltatáson múlik minden
Bizakodóak vagyunk, hiszen a prognózisok szerint 2010 elején stagnálást, majd az év második felében fellendülést, akár két-három százalékos bevétel növekedést realizálhat a turisztikai ágazat - közölte a vezérigazgató, aki szerint a növekedés feltétele, hogy továbbra is minőségi szolgáltatással várják a belföldi, valamint a többi közt az üzleti ügyekben ide érkező külföldi vendégeket.
Az üzleti utazók a komolyabb és drágább szolgáltatásokat veszik igénybe, így naponta körülbelül ötször annyit költenek, mint az átlagosan 7 és 10 ezer forintot erre áldozó belföldi vendég - tette hozzá. Róna Iván szerint nem szabad elhanyagolni a magyar turistákat sem, mivel jelenleg ők teszik ki a teljes vendéglétszám 51 százalékát. A jövő évi cél, hogy a vendégéjszakák hatvan százalékát belföldiek töltsék el a szálláshelyeken.