Fejenként hét dollárt költünk piackutatásra

15,5 milliárd forintot költöttek 2007-ben a vállalatok, a szervezetek és a politikai pártok közvélemény- és piackutatásra a két piackutató szövetség - a Piackutatók Magyaroszági Szövetsége (PMSZ) és a Professzionális Piackutatók Társasága (PPT) - közös adatgyűjtése szerint.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A 15,5 milliárdos éves forgalom az elmúlt évinél 6,2 százalékkal nagyobb. A magyarországi növekedési ütem az Európában tapasztaltat valamelyest meghaladja, bár az 5-6 évvel ezelőttinél jóval visszafogottabb, ugyanis nagyon erős az összefüggés a piackutatási költés és a GDP nagysága között. A 15,5 milliárdos piacnagysággal a piackutatási világpiacon Magyarország évek óta a 35. helyen áll - földrajzi szomszédaink közül egyedül Ausztria előzi meg (24. helyezéssel).

A 6,2 százalékos növekedés egymilliárd forintos piacbővülést takar, amelynek csaknem fele (48 százaléka) a három legnagyobb piackutató cég (abc sorrendben: az AC Nielsen, a GfK Hungária és a Szonda Ipsos) üzleti teljesítményéből adódik. A ő piaci részesedésük a hazánkban is megfigyelhető piaci koncentráció következtében folyamatosan nő (2002-ben 35, 2007-ben 42 százalék volt). Közülük kettő 100 százalékos külföldi tulajdonú, de a harmadikban is többségben vannak a külföldi tulajdonosok. A piac sokszínűségét mutatja, hogy a legnagyobb multik mellett közepes méretű, tisztán hazai tulajdonban álló kutatócég is tudott jelentős, kétszámjegyű növekedést felmutatni.

Az egy főre jutó piackutatási költés 7,20  USD volt 2006-ban Magyarországon - szűkebb régiónkban ez viszonylag fejlett piackutatási iparágra utal. Nyugati szomszédunknál, Ausztriában ugyanakkor a mutató a magyarországi költés duplája (14,98 USD), Németországban több mint háromszorosa (26,73 USD), a legfejlettebb piackutatási szektorral rendelkező európai országban, az Egyesült Királyságban pedig 5,5-szöröse (39,19 USD). Ebben nem csupán a költések mértéke, hanem a piac viszonylag nyomott árszínvonala is szerepet játszik.

Sok az állami megrendelés

Az iparági bevétel döntő többsége (82 százaléka) belföldi megbízásokból származott 2007-ben. A megbízásoknak a piackutató ügynökségek elsősorban saját kapacitásuk felhasználásával tesznek eleget - a hazai vagy a külföldi alvállalkozókkal végeztetett munka aránya alacsony (10 százalék).

A megbízások csaknem felét (45 százalékát) a termelő vállalatok adják, annak ellenére, hogy nemzetközi viszonylatban ez a csoport valamelyest nagyobb megrendelői potenciált képvisel, mint hazánkban. Magyarországon a piackutatásból származó bevétel alakulásában nagyobb szerepe van az állami megrendeléseknek (azaz a közmű-szolgáltatóknak, a közszférának és a kutatóintézeteknek), mint nemzetközileg: arányuk a piackutatási összköltés 21 százaléka volt 2007-ben, míg világszerte 15 százalék. A médiától származó megbízások súlya (17 százalék) hasonló ahhoz, ami világszerte tapasztalható.

Nem elég korszerű az adatfelvétel

A kutatások döntő többsége kvantitatív kutatás: arányuk 84  százalék volt 2007-ben, a kvalitatív kutatásoké 12, az egyéb kutatásoké (desk research, másodlagos kutatás) pedig 4 százalék. A kvalitatív kutatások stagnáló aránya az évtized első feléhez képest világszerte tapasztalható jelenség.

A korszerű adatfelvételi módszerek alkalmazása tekintetében a magyar piackutatás felzárkózóban van a nemzetközi trendekhez. Az otthoni megkérdezés egyre nehezülő feltételei, valamint a kérdezettek együttműködési készségének csökkenése ellenére még mindig magas (53 százalékos) a személyes megkérdezések aránya. Igaz ugyanakkor, hogy az utóbbi években folyamatos a visszaesés ezen a téren. (2004-ben még 62 százalékos volt ezen adatfelvételi módszer részesedése.)

A telefonos és az online kutatások részaránya folyamatosan emelkedik ugyan hazánkban, elterjedtségük még mindig elmarad a fejlett országokat jellemző szinttől. A telefonos kutatások aránya 2007-ben 20, az online kutatásoké 3 százalék volt. A telefonos kutatások az európai országok közül Svájcban a legelterjedtebbek (arányuk 55 százalék), az online kutatások Svédországban és Hollandiában (22-22 százalék

A kutatások többsége ad hoc jellegű - arányuk azonban csökkenő (2007-ben 51, 2003-ban még 58 százalék volt Magyarországon). Ugyanakkor egyre nagyobb részt hasítanak ki a kutatási büdzsékből az ismétlődő kutatások. (A tavaly első alkalommal megrendezett Online Kutatás konferencián két kategóriában hirdetett győztest a megrendelőkből és kutatókból álló szakmai zsűri.)

Véleményvezér

Utolsó helyen állunk az unióban a nyaralni tudók számában

Utolsó helyen állunk az unióban a nyaralni tudók számában 

Meddig süllyed még a magyarok életszínvonala?
Rettegnek a fideszes polgármesterek

Rettegnek a fideszes polgármesterek 

Fideszes polgármesternek együtt szerepelni egy ellenzékivel egy fotón, skandallum.
Élve fejeztek le egy magyart az oroszok

Élve fejeztek le egy magyart az oroszok 

Miért hallgat a magyar kormány, amikor az oroszok gyilkolnak magyarokat?
A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára 

A munkavállalók a lábukkal szavaznak.
Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo