EU: minden út Budapestre vezet

Az Európai Bizottság (EB) tagállami egyeztetések után elkészítette a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) fejlesztéséről szóló új uniós jogszabály tervezetét. A program célja, hogy 2050-re minden európai állampolgár maximum 30 percnyi utazásra legyen az európai közlekedési hálózat valamelyik ágától. 

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A javaslatban tíz közlekedési folyosó szerepel, melyek közül három is érinti hazánkat. (A Mediterrán -Algeciras-Madrid-Barcelona-Lyon-Milánó-Ljubljana-Budapest-ukrán határ -, a Duna -Strasbourg-Frankfurt-Nürnberg-Passau-Bécs-Budapest-Arad-Bukarest-Sulina-, valamint a Hamburg-Prága-Budapest-Temesvár-Szófia-Thesszaloniki-Limassol folyosó.) A tervek alapján a gerinchálózatnak 2030-ra kell elkészülnie, s addig a jelenleg még korszerűtlen szakaszokat is modernizálják. A cél a töredezett infrastruktúra egységesítése, a különböző közlekedési nemek összehangolása úgy, hogy a teherszállítás is egyszerűsödjön, és az  uniós állampolgárok is könnyen, akár közlekedési eszközt váltva juthassanak el a célállomásra.


30 percre lesz Európa
Kép:sxc

A következő hétéves pénzügyi ciklusban 31,7 milliárd eurót igényelhetnek a tagállamok az újonnan felálló pénzügyi eszközből a törzshálózat kiegészítésére. A TEN-T projektek esetében az EU a tanulmánykészítések költségeinek felét, míg a kivitelezési munkák 20 százalékát finanszírozza, de egyes határon átnyúló vízi, vagy vasúti programok esetében a 40 százalékot is elérheti a támogatás mértéke.

A program keretében az EB pótlólagos támogatást biztosítana a Boba-Székesfehérvár, a Budapest-Miskolc-ukrán határ közötti, valamint a Pozsony-Hegyeshalom és a Budapest-Arad vasútvonal fejlesztésére. A Duna-folyosó magyarországi rekonstrukciós projektje lenne a Bécs-Budapest közötti szakasz gyorsvasúttá fejlesztése is. Az EB értékelése szerint Magyarországon majdnem az összes fő közlekedési tengely áthalad, és Budapest központi helyzetéből adódóan az európai hálózat ágai kellően sűrűk ebben a térségben.

A hivatalos magyar álláspont ezzel ellentétes véleményt képvisel, mert az újonnan csatlakozott, kevésbé fejlett tagországokat kifejezetten hátrányosan érintené a javaslat. Völner Pál közlekedési államtitkár szerint hazánk nem támogatja a törzshálózati folyosók létrehozását, sem egyes határátmenti vagy szűk keresztmetszetet jelentő projektek kiemelését és a többi fölé helyezését, vagy bármilyen külön előny biztosítását. A tíz folyosó ugyanis nem tartalmazna például közúti fejlesztéseket, mert Siim Kallas közlekedésért felelős biztos szerint ezeket a már meglévő kohéziós vagy más forrásból kellene állniuk a tagállamoknak. (2014-től évente 200-250 milliárdot költene a magyar költségvetés az útinfrastruktúra bővítésére.)

A törzshálózat projektjeinek - az uniós finanszírozásért cserébe - egy sor műszaki és jogi követelménynek is meg kell felelniük. A kiemelt vasúti projektek kivitelezőinek például vállalniuk kell, hogy alkalmazni fogják az Európai Vasútirányítási Rendszerben előírt technikai eszközöket, a szolgáltatók pedig csak olyan járműveket használhatnak a vonalakon, amelyek a törzshálózat egészén képesek közlekedni. Az EB a 2014-től létrejövő új pénzügyi alap, az Európai Összekapcsolási Eszköz (Connecting Europe Facility - CEF) segítségével, az összesen 40 milliárd eurós keretből 21,7 milliárd eurót fordítana a TEN-T törzshálózatára. Ezt további 10 milliárd euróval egészítenének ki a Kohéziós Alapból, miközben egyes számítások szerint a közlekedési törzshálózat kiépítésére legalább 250 milliárd euróra lenne szükség.

 

Véleményvezér

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo