EU: minden út Budapestre vezet

Az Európai Bizottság (EB) tagállami egyeztetések után elkészítette a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) fejlesztéséről szóló új uniós jogszabály tervezetét. A program célja, hogy 2050-re minden európai állampolgár maximum 30 percnyi utazásra legyen az európai közlekedési hálózat valamelyik ágától. 

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A javaslatban tíz közlekedési folyosó szerepel, melyek közül három is érinti hazánkat. (A Mediterrán -Algeciras-Madrid-Barcelona-Lyon-Milánó-Ljubljana-Budapest-ukrán határ -, a Duna -Strasbourg-Frankfurt-Nürnberg-Passau-Bécs-Budapest-Arad-Bukarest-Sulina-, valamint a Hamburg-Prága-Budapest-Temesvár-Szófia-Thesszaloniki-Limassol folyosó.) A tervek alapján a gerinchálózatnak 2030-ra kell elkészülnie, s addig a jelenleg még korszerűtlen szakaszokat is modernizálják. A cél a töredezett infrastruktúra egységesítése, a különböző közlekedési nemek összehangolása úgy, hogy a teherszállítás is egyszerűsödjön, és az  uniós állampolgárok is könnyen, akár közlekedési eszközt váltva juthassanak el a célállomásra.


30 percre lesz Európa
Kép:sxc

A következő hétéves pénzügyi ciklusban 31,7 milliárd eurót igényelhetnek a tagállamok az újonnan felálló pénzügyi eszközből a törzshálózat kiegészítésére. A TEN-T projektek esetében az EU a tanulmánykészítések költségeinek felét, míg a kivitelezési munkák 20 százalékát finanszírozza, de egyes határon átnyúló vízi, vagy vasúti programok esetében a 40 százalékot is elérheti a támogatás mértéke.

A program keretében az EB pótlólagos támogatást biztosítana a Boba-Székesfehérvár, a Budapest-Miskolc-ukrán határ közötti, valamint a Pozsony-Hegyeshalom és a Budapest-Arad vasútvonal fejlesztésére. A Duna-folyosó magyarországi rekonstrukciós projektje lenne a Bécs-Budapest közötti szakasz gyorsvasúttá fejlesztése is. Az EB értékelése szerint Magyarországon majdnem az összes fő közlekedési tengely áthalad, és Budapest központi helyzetéből adódóan az európai hálózat ágai kellően sűrűk ebben a térségben.

A hivatalos magyar álláspont ezzel ellentétes véleményt képvisel, mert az újonnan csatlakozott, kevésbé fejlett tagországokat kifejezetten hátrányosan érintené a javaslat. Völner Pál közlekedési államtitkár szerint hazánk nem támogatja a törzshálózati folyosók létrehozását, sem egyes határátmenti vagy szűk keresztmetszetet jelentő projektek kiemelését és a többi fölé helyezését, vagy bármilyen külön előny biztosítását. A tíz folyosó ugyanis nem tartalmazna például közúti fejlesztéseket, mert Siim Kallas közlekedésért felelős biztos szerint ezeket a már meglévő kohéziós vagy más forrásból kellene állniuk a tagállamoknak. (2014-től évente 200-250 milliárdot költene a magyar költségvetés az útinfrastruktúra bővítésére.)

A törzshálózat projektjeinek - az uniós finanszírozásért cserébe - egy sor műszaki és jogi követelménynek is meg kell felelniük. A kiemelt vasúti projektek kivitelezőinek például vállalniuk kell, hogy alkalmazni fogják az Európai Vasútirányítási Rendszerben előírt technikai eszközöket, a szolgáltatók pedig csak olyan járműveket használhatnak a vonalakon, amelyek a törzshálózat egészén képesek közlekedni. Az EB a 2014-től létrejövő új pénzügyi alap, az Európai Összekapcsolási Eszköz (Connecting Europe Facility - CEF) segítségével, az összesen 40 milliárd eurós keretből 21,7 milliárd eurót fordítana a TEN-T törzshálózatára. Ezt további 10 milliárd euróval egészítenének ki a Kohéziós Alapból, miközben egyes számítások szerint a közlekedési törzshálózat kiépítésére legalább 250 milliárd euróra lenne szükség.

 

Véleményvezér

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.
Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo