A szervezeteknek az év elején sikerült a rendeletben némi finomítást eszközölni, de az még mindig nem az általuk elvárt tartalommal bírt. Az aláírók később, az évközben elkészült tanulmányok figyelembevételével újból megtették módosító javaslataikat a rendelettel kapcsolatban. A december 18-i budapesti közgyűlésre azonban szerintük továbbra sem az elvárt, szakmailag megalapozott javaslatok kerültek, annak ellenére, hogy a szervezetek vezetői erre kérték a döntéshozókat. Ez azonban a levélírók szerint ismételten nem így történt és egy újabb olyan rendelet született, mely nem vette figyelembe a fuvarozó, szállító, kereskedő, gyártó szakmák, vállalkozások szakmai érveit.
A közgyűlés elé terjesztett, a főváros közigazgatási területén a teherforgalom közlekedésének szabályozásáról szóló fővárosi önkormányzati rendelettervezettel kapcsolatosan az alábbi véleményüknek adtak hangot e közös közlemény aláírói:
A rendszer, valamint az alapját képező rendelet szakmai szempontból megalapozatlan, elfogadhatatlan és súlyosan sérti a fuvarozó, szállító, kereskedő, gyártó, a rendelet hatálya alá tartozó területen már az önkormányzatok által engedélyezet telephellyel, tároló-hellyel rendelkező vállalkozások érdekeit. Sérti az áthárításra kerülő költségek növekedése miatt az ellátandó lakosság, közüzemek, vállalkozások, hivatalok érdekeit.
Amit az élhető főváros működésének szempontjából elengedhetetlennek tartunk, hogy:
- Budapest és környéke közlekedési koncepciója kerüljön megalkotásra.
- A most elfogadott rendeletről átfogó társadalmi és az érintett szakmai szervezetek bevonásával megvalósuló koncepcionális egyeztetés lefolytatása történjen meg, melynek alapján szülessen meg a konszenzusos módosítás.
Szakmai érvekkel alátámasztott javaslataink, melyek nem kerültek megvalósításra:
- a zónákban telephellyel, tároló-hellyel rendelkező fuvarozók, szállítók, gyártók, kereskedők, szolgáltatók mentesítése az adott területre történő behajtás engedélyeztetése alól, a rendeletben szereplő 10%-os kedvezmény elfogadhatatlan.
- a behajtó járművek környezetvédelmi kedvezmények növelése.
- az építési beruházások során legyen lehetősége és kötelezettsége az előre tervezésre a beruházónak.
- az éjszakai áruszállítás ösztönzése mind fuvarozói, mind árufogadói oldalról. A rendeletben megjelenő 30%-os kedvezményt felemészti az éjszakai munkavégzéshez kötődő bérköltségek növekedése, így ez nem ösztönző.
- a zónák számának csökkentése. Minden zónában (elsősorban az un. 12 tonnás , a város ellátásában fontos szereppel bíró zónákban) nyitott időszakok biztosítása (legalább kétszer 4 óra időtartamban) az áruellátás és egyéb feladatok teljesíthetősége érdekében.
- javasoljuk, hogy legyen mód mind a vállalkozás nevére szóló, mind a rendszámra szóló engedély kiváltásának, mely utóbbi esetben a környezetvédelmi szempontok érvényesülhetnek.
- az engedélyezési eljárásnak az egyszerűsítés felé kell haladni.
- a gépjármű igazolt műszaki meghibásodása esetén módot kell biztosítani, hogy azonnal helyettesíthető legyen.
- az érintettekkel folyamatos egyeztetés a rendelet hatásáról, és az általuk indokolt változtatási javaslatok félévenkénti közgyűlési előterjesztése.
- helyszínbejárással elősegíteni, hogy egyes fővárosban működő létesítmények ne hagyják el a fővárost, illetve ipari termelőüzemek az országot is.
További, a rendeletmódosítással összefüggő javaslatunk , melyet szintén figyelmen kívül hagytak:
- A WEB alapú ügyintézés jogi alapjait, akár későbbi hatálybalépés meghatározásával is, szükséges már most rögzíteni, a későbbi módosítási javaslatok és időhúzás megelőzése érdekében. Ebben az esetben rögzíteni kell az azonnali engedély kiadás lehetőségét/kötelezettségét is. Kérdés továbbra is, hogy a külföldről budapesti rendeltetési helyre közúton érkező szállítmányok esetén a tehergépjármű milyen módon jut engedélyhez?
Végezetül elfogadhatatlan a rendelet kodifikálók azon lépése, hogy a szövegszerű egyeztetést követően a rendelettervezet 7. paragrafus (5) bekezdésében az engedélykiadására nyitva álló határidő tekintetében módosítást eszközöltek. Az egyeztetések során a hiánytalan kérelem beadásának esetében a kiadó 2 napon belül köteles volt kiadni az engedélyt, a módosításnak köszönhetően két napon belül köteles a kérelmet elbírálni. A fogalomváltás a határidő kitolódásához vezethet, és ezt nem tudjuk elfogadni.
Budapest, 2008. december 19.