Ellehetetleníti vállalkozásait a főváros

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK), a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ), az Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ), Közúti Fuvarozók Érdekvédelméért Nonprofit Kft. (KOFE Kft.), a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége (KKVSZ), a Magyar Betonszövetség (MB), a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE), a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary), Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ), és a VOLÁN Egyesülés (VE) közösen levélben kereste meg a Főváros Közgyűlését az elhíresült "Behajtási Rendelet"-tel kapcsolatban.

A szervezeteknek az év elején sikerült a rendeletben némi finomítást eszközölni, de az még mindig nem az általuk elvárt tartalommal bírt. Az aláírók később, az évközben elkészült tanulmányok figyelembevételével újból megtették módosító javaslataikat a rendelettel kapcsolatban. A december 18-i budapesti közgyűlésre azonban szerintük továbbra sem az elvárt, szakmailag megalapozott javaslatok kerültek, annak ellenére, hogy a szervezetek vezetői erre kérték a döntéshozókat. Ez azonban a levélírók szerint ismételten nem így történt és egy újabb olyan rendelet született, mely nem vette figyelembe a fuvarozó, szállító, kereskedő, gyártó szakmák, vállalkozások szakmai érveit.

A közgyűlés elé terjesztett, a főváros közigazgatási területén a teherforgalom közlekedésének szabályozásáról szóló fővárosi önkormányzati rendelettervezettel kapcsolatosan az alábbi véleményüknek adtak hangot e közös közlemény aláírói:

A rendszer, valamint az alapját képező rendelet szakmai szempontból megalapozatlan, elfogadhatatlan és súlyosan sérti a fuvarozó, szállító, kereskedő, gyártó, a rendelet hatálya alá tartozó területen már az önkormányzatok által engedélyezet telephellyel, tároló-hellyel rendelkező vállalkozások érdekeit. Sérti az áthárításra kerülő költségek növekedése miatt az ellátandó lakosság, közüzemek, vállalkozások, hivatalok érdekeit.

Amit az élhető főváros működésének szempontjából elengedhetetlennek tartunk, hogy:

  • Budapest és környéke közlekedési koncepciója kerüljön  megalkotásra.  
  • A most elfogadott rendeletről átfogó társadalmi és az érintett szakmai szervezetek bevonásával megvalósuló koncepcionális egyeztetés lefolytatása történjen meg, melynek alapján szülessen meg a konszenzusos módosítás.

Szakmai érvekkel alátámasztott javaslataink, melyek nem kerültek megvalósításra:

  • a zónákban telephellyel, tároló-hellyel rendelkező fuvarozók, szállítók, gyártók, kereskedők, szolgáltatók mentesítése az adott területre történő behajtás engedélyeztetése alól, a rendeletben szereplő 10%-os kedvezmény elfogadhatatlan.
  • a behajtó járművek környezetvédelmi kedvezmények növelése.
  • az építési beruházások során legyen lehetősége és kötelezettsége az előre tervezésre a beruházónak.
  • az éjszakai áruszállítás ösztönzése mind fuvarozói, mind árufogadói oldalról. A rendeletben megjelenő 30%-os kedvezményt felemészti az éjszakai munkavégzéshez kötődő bérköltségek növekedése, így ez nem ösztönző.
  • a zónák számának csökkentése. Minden zónában (elsősorban az un. 12 tonnás , a város ellátásában fontos szereppel bíró zónákban) nyitott időszakok biztosítása (legalább kétszer 4 óra időtartamban) az áruellátás és egyéb feladatok teljesíthetősége érdekében.
  • javasoljuk, hogy legyen mód mind a vállalkozás nevére szóló, mind a rendszámra szóló engedély kiváltásának, mely utóbbi esetben a környezetvédelmi szempontok érvényesülhetnek.
  • az engedélyezési eljárásnak az egyszerűsítés felé kell haladni.
  • a gépjármű igazolt műszaki meghibásodása esetén módot kell biztosítani, hogy azonnal helyettesíthető legyen.
  • az érintettekkel folyamatos egyeztetés a rendelet hatásáról, és az általuk indokolt változtatási javaslatok félévenkénti közgyűlési előterjesztése.
  • helyszínbejárással elősegíteni, hogy egyes fővárosban működő létesítmények ne hagyják el a fővárost, illetve ipari termelőüzemek az országot is.

További, a rendeletmódosítással összefüggő javaslatunk , melyet szintén figyelmen kívül hagytak: 

  • A WEB alapú ügyintézés jogi alapjait, akár későbbi hatálybalépés meghatározásával is, szükséges már most rögzíteni, a későbbi módosítási javaslatok és időhúzás megelőzése érdekében. Ebben az esetben rögzíteni kell az azonnali engedély kiadás lehetőségét/kötelezettségét is. Kérdés továbbra is, hogy a külföldről budapesti rendeltetési helyre közúton érkező szállítmányok esetén a tehergépjármű milyen módon jut engedélyhez?

Végezetül elfogadhatatlan a rendelet kodifikálók azon lépése, hogy a szövegszerű egyeztetést követően a rendelettervezet 7. paragrafus (5) bekezdésében az engedélykiadására nyitva álló határidő tekintetében módosítást eszközöltek. Az egyeztetések során a hiánytalan kérelem beadásának esetében a kiadó 2 napon belül köteles volt kiadni az engedélyt, a módosításnak köszönhetően két napon belül köteles a kérelmet elbírálni. A fogalomváltás a határidő kitolódásához vezethet, és ezt nem tudjuk elfogadni.

Budapest, 2008. december 19.

Véleményvezér

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban 

80 felett már nincs sok esélyünk.
A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben

A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben 

A francia elnök keményen beszólt az európai gazdaságpolitikának.
Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága

Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága 

A kormány tavalyi, többször módosított hiánycélja sem teljesült.
Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo