Ellehetetleníti vállalkozásait a főváros

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK), a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ), az Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ), Közúti Fuvarozók Érdekvédelméért Nonprofit Kft. (KOFE Kft.), a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége (KKVSZ), a Magyar Betonszövetség (MB), a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE), a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary), Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ), és a VOLÁN Egyesülés (VE) közösen levélben kereste meg a Főváros Közgyűlését az elhíresült "Behajtási Rendelet"-tel kapcsolatban.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A szervezeteknek az év elején sikerült a rendeletben némi finomítást eszközölni, de az még mindig nem az általuk elvárt tartalommal bírt. Az aláírók később, az évközben elkészült tanulmányok figyelembevételével újból megtették módosító javaslataikat a rendelettel kapcsolatban. A december 18-i budapesti közgyűlésre azonban szerintük továbbra sem az elvárt, szakmailag megalapozott javaslatok kerültek, annak ellenére, hogy a szervezetek vezetői erre kérték a döntéshozókat. Ez azonban a levélírók szerint ismételten nem így történt és egy újabb olyan rendelet született, mely nem vette figyelembe a fuvarozó, szállító, kereskedő, gyártó szakmák, vállalkozások szakmai érveit.

A közgyűlés elé terjesztett, a főváros közigazgatási területén a teherforgalom közlekedésének szabályozásáról szóló fővárosi önkormányzati rendelettervezettel kapcsolatosan az alábbi véleményüknek adtak hangot e közös közlemény aláírói:

A rendszer, valamint az alapját képező rendelet szakmai szempontból megalapozatlan, elfogadhatatlan és súlyosan sérti a fuvarozó, szállító, kereskedő, gyártó, a rendelet hatálya alá tartozó területen már az önkormányzatok által engedélyezet telephellyel, tároló-hellyel rendelkező vállalkozások érdekeit. Sérti az áthárításra kerülő költségek növekedése miatt az ellátandó lakosság, közüzemek, vállalkozások, hivatalok érdekeit.

Amit az élhető főváros működésének szempontjából elengedhetetlennek tartunk, hogy:

  • Budapest és környéke közlekedési koncepciója kerüljön  megalkotásra.  
  • A most elfogadott rendeletről átfogó társadalmi és az érintett szakmai szervezetek bevonásával megvalósuló koncepcionális egyeztetés lefolytatása történjen meg, melynek alapján szülessen meg a konszenzusos módosítás.

Szakmai érvekkel alátámasztott javaslataink, melyek nem kerültek megvalósításra:

  • a zónákban telephellyel, tároló-hellyel rendelkező fuvarozók, szállítók, gyártók, kereskedők, szolgáltatók mentesítése az adott területre történő behajtás engedélyeztetése alól, a rendeletben szereplő 10%-os kedvezmény elfogadhatatlan.
  • a behajtó járművek környezetvédelmi kedvezmények növelése.
  • az építési beruházások során legyen lehetősége és kötelezettsége az előre tervezésre a beruházónak.
  • az éjszakai áruszállítás ösztönzése mind fuvarozói, mind árufogadói oldalról. A rendeletben megjelenő 30%-os kedvezményt felemészti az éjszakai munkavégzéshez kötődő bérköltségek növekedése, így ez nem ösztönző.
  • a zónák számának csökkentése. Minden zónában (elsősorban az un. 12 tonnás , a város ellátásában fontos szereppel bíró zónákban) nyitott időszakok biztosítása (legalább kétszer 4 óra időtartamban) az áruellátás és egyéb feladatok teljesíthetősége érdekében.
  • javasoljuk, hogy legyen mód mind a vállalkozás nevére szóló, mind a rendszámra szóló engedély kiváltásának, mely utóbbi esetben a környezetvédelmi szempontok érvényesülhetnek.
  • az engedélyezési eljárásnak az egyszerűsítés felé kell haladni.
  • a gépjármű igazolt műszaki meghibásodása esetén módot kell biztosítani, hogy azonnal helyettesíthető legyen.
  • az érintettekkel folyamatos egyeztetés a rendelet hatásáról, és az általuk indokolt változtatási javaslatok félévenkénti közgyűlési előterjesztése.
  • helyszínbejárással elősegíteni, hogy egyes fővárosban működő létesítmények ne hagyják el a fővárost, illetve ipari termelőüzemek az országot is.

További, a rendeletmódosítással összefüggő javaslatunk , melyet szintén figyelmen kívül hagytak: 

  • A WEB alapú ügyintézés jogi alapjait, akár későbbi hatálybalépés meghatározásával is, szükséges már most rögzíteni, a későbbi módosítási javaslatok és időhúzás megelőzése érdekében. Ebben az esetben rögzíteni kell az azonnali engedély kiadás lehetőségét/kötelezettségét is. Kérdés továbbra is, hogy a külföldről budapesti rendeltetési helyre közúton érkező szállítmányok esetén a tehergépjármű milyen módon jut engedélyhez?

Végezetül elfogadhatatlan a rendelet kodifikálók azon lépése, hogy a szövegszerű egyeztetést követően a rendelettervezet 7. paragrafus (5) bekezdésében az engedélykiadására nyitva álló határidő tekintetében módosítást eszközöltek. Az egyeztetések során a hiánytalan kérelem beadásának esetében a kiadó 2 napon belül köteles volt kiadni az engedélyt, a módosításnak köszönhetően két napon belül köteles a kérelmet elbírálni. A fogalomváltás a határidő kitolódásához vezethet, és ezt nem tudjuk elfogadni.

Budapest, 2008. december 19.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo