Mégis mi okozta ezt a helyzetet? Itt több tényező összejátszása figyelhető meg. Egyrészt Európa finomítói kapacitásai csökkennek: idén négy nagyobb egység zárt be, mivel nem látják stabilnak a jövő nyersolaj termék (benzin, dízel) keresletét, másrészt az európai szabályozók szigorodása, az egyre drágább CO2 kibocsátási költség és a rákényszerített zöldítés helyett ezek a vállalatok inkább a bezárás mellett döntöttek. Másrészt az EU és az USA egyre szigorúbb fellépése az illegális orosz dízel import, illetve az orosz olajvállalatok ellen szintén emeli a termék árát. Végül érdemes megemlíteni magukat az ukrán dróntámadásokat az orosz finomítók ellen, ami tovább csökkentette az orosz fűtőolaj és dízel exportot. A szeptember-októberi orosz dízelszállítások (587, illetve 650 ezer hordó/nap), 20 százalékkal voltak kisebbek, mint a 2025 év eddigi átlaga (797 ezer hordó/nap).
A nyugat-európai benzin és a dízel árrések a Brenthez képest (USD/bbl)