A IEA azt közölte, hogy 2021-ben az elektromos autók eladásnövekedésének mintegy 50 százaléka esett Kínára, várakozásaik szerint a trend az idén is folytatódik. Az idei év első három hónapjában az elektromos járművek eladása Kínában több mint kétszeresére nőtt, míg az Egyesült Államokban ez az arány 60 százalék, Európában 25 százalék volt. A fejlődő országokban ugyanakkor az elektromos járművek továbbra is jobbára elérhetetlenek a lakosság számos csoportja számára. Például Brazíliában, Indiában és Indonéziában az eladott összes autó csupán 0,5 százaléka volt elektromos.
Az IEA megjegyezte, hogy az elektromosautó-gyártókat komolyan sújtja a globális akkumulátor-ellátási láncok megszakadása, valamint az olyan fémek árának emelkedése, mint a kobalt, a lítium vagy a nikkel. A helyzetet súlyosbítja az ukrajnai háború, és az erre válaszul adott számos nyugati szankció. Oroszország adja a finomított nikkelszállítások mintegy 20 százalékát a világon. Az IEA szerint, ha a fémárak a jelenlegi szinten maradnak, az akkumulátorok 15 százalékkal drágulhatnak. A hivatal sürgette a további beruházásokat a fémbányászatban az ellátás fenntartása érdekében.
Az IEA három forgatókönyvet vázolt fel az elektromos közlekedési ágazat fejlődése kapcsán. A már meghozott intézkedések alapján 2030-ra 200 millió elektromos jármű lesz a világon, részesedésük a teljes autóeladásból eléri majd a 20 százalékot. A meghirdetett tervek megvalósulása esetén 2030-ra az elektromos autók száma eléri a 270 milliót, a teljes autóeladáson belül a részesedésük 33 százalék lesz. A legderűlátóbb forgatókönyv szerint, aminek az alapja a széndioxid-semlegességet célzó terv megvalósulása, 2030-ra körülbelül 350 millió elektromos autó lesz a világon, arányuk az összes autóeladáson belül eléri a 60 százalékot. (MTI)