Egyre szürkül, de még mindig rózsaszín a magyar jövőkép

Három hónapos növekedés után 2019 januárjában októberi szintjére ment le a GKI konjunktúraindexe. Kissé az üzleti és a fogyasztói várakozások is romlottak, s főleg ez utóbbiak az egy évvel korábbinál is kedvezőtlenebbek. Ugyanakkor mindkettő továbbra is erős optimizmust tükröz.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Az üzleti szférán belül januárban az ipari és építőipari bizalmi index csökkent, a szolgáltatói és a kereskedelmi viszont kissé emelkedett. Az iparban decemberhez képest egyaránt rosszabb lett az elmúlt időszaki termelés, a termelési kilátások, a rendelésállományok – ezen belül az exportrendelések – megítélése. Egyedül a készletekről alkotott vélemény javult egy keveset. Az egy negyedévvel korábbihoz képest kissé rövidült a szerződéssel lefedett termelési időszak, lassult az új rendelések beáramlása. A legnagyobb mértékben az építőipari kilátások romlottak, de még így is nagyon kedvezőek. Az előző háromhavi termeléssel és a rendelésállománnyal kapcsolatos elégedettség azonban érdemben nem változott.

Kép: Pixabay

A magas- és a mélyépítő cégek kilátásai egyaránt valamivel rosszabbak lettek, az előbbiek romlása már hónapok óta tart. A kereskedelmi bizalmi index három hónapos csökkenés után januárban hibahatáron belül javult, s ezzel az elmúlt öt évet jellemző viszonylag keskeny sáv közepéhez áll közel. Az eladási pozíció megítélése kissé kedvezőbb lett, a készleteké és a rendelésállományé viszont némileg rosszabb. A szolgáltatói bizalmi index 2019 első hónapjában minimálisan jobb lett a 2018 véginél. Az általános üzletmenet megítélése romlott, a forgalmi várakozások viszont javultak. Az átlagos kapacitáskihasználás magas volt, de a válaszadók csaknem fele jelezte, hogy tudná bővíteni a teljesítményét. Ennek fő akadálya a munkaerőhiány volt.

A foglalkoztatási szándék minden ágazatban gyengült, de kiugró mértékben az építőiparban jelentkezett. Ugyanakkor csökkent a lakosság munkanélküliségtől való félelme. Az áremelési törekvés az ipar kivételével minden ágazatban gyengült. A kereskedelemben azonban így is a cégek mintegy 40 százaléka készül áremelésre. A fogyasztók inflációs várakozása erősödött. A magyar gazdaság jövőjének megítélése minden ágazatban sokat romlott, különösen az építőiparban és az iparban, kevésbé a kereskedelemben, alig a szolgáltató szférában. A lakosság véleménye is valamivel rosszabb lett.

A GKI fogyasztói bizalmi index a decemberi, kismértékű javulás után januárban ugyanilyen mértékben romlott. Ez a szint az egyébként kiugróan optimista tavalyi év mélypontja környékén van. A lakosság saját várható pénzügyi helyzetét és megtakarítási képességét romlónak érezte, a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek jelenlegi vásárlási lehetőségét viszont javulónak.

A nyolcvanas években közelebb voltunk az osztrák életszínvonalhoz
Az elmúlt hónapokban – az MNB egy sajtóközleménye alapján – újra terítékre került a fejlett gazdaságokhoz (különösen Ausztriához) való gazdasági felzárkózás kérdése, amit az egy főre jutó GDP alapján mértek. A GKI Gazdaságkutató ZRt. számításainak segítségével megmutatjuk, mennyire reális a 2030-ig tartó gazdasági felzárkózás.

Véleményvezér

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa 

Érdemes újragondolni előítéleteinket.
Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa

Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa 

Félárbócon Amerika zászlaja.
Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek 

Több mint 11 év munka kell egy átlagos budapesti lakáshoz.
Kormányváltó a hangulat Magyarországon

Kormányváltó a hangulat Magyarországon 

Rosszul áll a Fidesz szénája.
A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo