Egyre rizikósabb a német export

A német vállalatokra leselkedő kockázatok növekedése visszafogja a gazdasági bővülést. Mivel Németország szoros kereskedelmi kapcsolatokkal rendelkezik feltörekvő piacok és fejlődő gazdaságok csoportjával (FP-csoport), ezért jelentős kockázatot hordoz a német vállalatokra nézve a szóban forgó országok strukturális és ciklikus gyengesége - derül ki a Coface hitelbiztosító elemzéséből.

Kép: Pixabay

„A német gazdaságra nehezedő külső hatások jelenleg negatívnak nevezhetők, hiszen az FP-csoport országaiban a gazdasági növekedés visszaesésnek indult, s most már jóval alacsonyabb szinten áll, mint a fejlett gazdaságok részéről jelentkező kereslet” – világított rá Mario Jung, a Coface észak-európai régióval foglalkozó közgazdásza.

Az idén a német kivitel alakulása a várakozások szerint ugyanazt a tendenciát mutatja majd, mint 2015-ben. A fejlett gazdaságokba irányuló export vélhetően stabil és erőteljes marad, ugyanakkor a feltörekvő országokba irányuló német exportra vonatkozó kockázatok jóval nagyobbak lesznek. A német termékek iránt jelentkező külső keresletet negatívan befolyásolja a politikai és katonai konfliktusból, terrortámadásokból és a számos országban jelentkező strukturális kihívásokból álló kockázat, ráadásul ehhez hozzáadódik még a kínai GDP-növekedés visszaesése is. Összességében a Coface szakértői szerint a német export iránti külső keresletre jelentkező nyomás még hangsúlyosabbá válhat.

Regionális megközelítésben a német exportőrök továbbra is a leginkább optimisták a fejlett gazdaságokkal folytatott üzleti kapcsolatok tekintetében. Véleményük szerint idén a leggyengébb kilátások Dél- és Közép-Amerikában, Kelet-Európában, Oroszországban, Törökországban és Kínában jelentkezhetnek. Szektorszintű megközelítésben a német gazdaság egyes kulcsfontosságú iparágai kiváltképp érzékenyek az FP-országokban jelentkező kockázatokra.  A Coface értékelése szerint a legjelentősebb kockázatok a járműiparban, a gépgyártásban, valamint az elektronikai berendezések gyártóinál áll fenn. A feltörekvő piacokon további kockázatokra kell számítani a vegyiparban.

Ki segíthet exportálni?
Az Európán kívüli területekre koncentrál továbbra is a kormányzati exporttámogatási politika. De hova és mivel fordulhatnak a külpiacra lépést tervező kkv-k? A minisztérium és az EXIM szakemberei foglalták össze a Piac & Profit konferenciáján.
A kérdés azért is fontos, mert Németország exportjának közel 29 százaléka az FP-csoport országaiba irányul. Ennek több mint egyötöde Kínába jut, ami megfelel a határon átnyúló német áruforgalom 6 százalékának. Ez egyben azt is jelenti, hogy Németország a feltörekvő piacokon jelentkező kockázatok iránt nagyobb kitettséggel rendelkezik, mint az euróövezet legtöbb állama. Az FP-csoport átlagosan mintegy 26 százalékkal részesedik a eurózóna kiviteléből.

„Az exportorientált vállaltok számára az olaj világpiaci árának ismételt esése aggodalomra ad okot, hiszen a jelenség gyenge globális keresletre utal. Emellett számos feltörekvő piaci ország számára visszafogottak maradnak a gazdaság növekedésére vonatkozó kilátások. Szintén negatív hatást fejt ki a német export-iparágakra az a várható forgatókönyv, miszerint a kínai gazdaság „fokozatos földet érésen” megy keresztül” – jelentette ki Dr. Mario Jung.

Miközben a belföldi kereslet - különösen a háztartások fogyasztása - a kétezres években végig erőtlenül és bizonytalanul növekedett, ma már a gazdasági bővülés legfontosabb hajtóerejének számít.(Éppen ezért Németország ha nem is könnyű, de kecsegtető célpont lehet a magyar vállalkozásoknak. Kezdő exportálóként a közelebbi, biztonságosabb piacokkal érdemes kezdeni, de azokból is csak néhánnyal. Amit pedig nem lehet megspórolni, az a jó szakemberek – az export kooperáció szakértői a kkv-k exportlehetőségeit, támogatásait és céljait elemezték.)

Ezzel szemben a német gazdaság növekedésében korábban oly fontos szerepet betöltő nettó export 2015-ben viszonylag semleges tényezőnek számított a gazdasági teljesítményben. A német nettó export - a kivitel enyhébb mértékű növekedése és az import folytatódó erősödése miatt - várhatóan visszafogja a GDP-bővülést. Ennek ellenére a Coface szakértői arra számítanak, hogy a német GDP 2016-ban 1,7 százalékkal bővül, elsősorban a masszív belső keresletnek köszönhetően.

Nem Kína lesz a legvonzóbb exportcélpont?
Miközben a növekedésorientált vállalatokat érő nemzetközi gazdasági kihívások és főbb tényezők folyamatosan változnak, a közép-vállalatok mégis döntő szerepet játszanak a globális gazdaság fejlődésében. A nemzetközi növekedésnek nem kell feltétlenül új kontinensre kiterjedőnek lennie, sok esetben szerencsésebb első lépésként a regionális jelenlét növelése. Döntő fontosságú a sikeres növekedéshez a piaci sajátosságok feltérképezése és megértése, amelybe a működési modell, a helyi kereslet, a szabályozás, és a kulturális közeg ismerete is beleértendő. A devizakockázatok, a szellemi tulajdon és a márkajegyek védelmének ismerete is kritikus kérdést jelent.

Véleményvezér

Ezért irtó drága a zöldség és a gyümölcs Magyarországon

Ezért irtó drága a zöldség és a gyümölcs Magyarországon  

Két ábra mutatja, hogy az európai országokban hogyan változott a zöldségek és gyümölcsök ára 2014 és 2023 között.
Szenzáció a magyar költségvetésben

Szenzáció a magyar költségvetésben 

Meglepő számok a nyugdíj költségvetési sorain.
Hadházy Ákos szerint állami luxusrepülővel mentek kormánytagok szotyizni Németországba

Hadházy Ákos szerint állami luxusrepülővel mentek kormánytagok szotyizni Németországba 

A kormánytagok luxusutazásai lassan mindennaposak.
Immár Bulgária is lehagyott minket az egy főre jutó fogyasztásban

Immár Bulgária is lehagyott minket az egy főre jutó fogyasztásban 

Az életszínvonal egyik legfontosabb mutatójában mindenki alá értünk Európában.
Hadházy Ákos kiderítette az óbudai alpolgármester letartóztatásának hátterét

Hadházy Ákos kiderítette az óbudai alpolgármester letartóztatásának hátterét 

A magyar nyomozó hatóságokról nem fognak expresszt elnevezni.
Sokba kerül az Orbán-kormány eladósodása

Sokba kerül az Orbán-kormány eladósodása 

Ismét kifogtunk egy utolsó helyet az Európai Unióban.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo