Csak úgy lopják a pénzünket a bankkártyánkról

Kiugróan megnőtt a bankkártyával kapcsolatos visszaélések száma az utóbbi években Magyarországon, ami különösen az online kereskedelmi térben duzzadt hatalmasra. Bár a bankok gyorsan lépnek fel ellenük, a mindenre elszánt csalók egyre kifinomultabb módszereket alkalmaznak, hogy megszerezzék a fogyasztók érzékeny adatait, és azokkal nem kívánt tranzakciókat bonyolítsanak le. Bár az eszközök és az ötletek száma szinte végtelen, kevés olyan megoldás létezik, ami hatékonyan segít ezek tömeges visszaszorításában. A hazai pénzintézeteket felügyelő Magyar Nemzeti Bank új technológiája lehet a fény az alagút végén.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Gyors fellépés mérsékelt sikerrel

Bár a banki biztonsági intézkedések hatása a sikertelen – vagyis az idejében észrevett és elutasított – esetek számának emelkedésében egyértelműen megfigyelhető, sajnos a rosszakarók továbbra is hatékonyan dolgozhatnak, és egyre nagyobb összegeket emelnek le a sértettek bankszámláiról. Az erős ügyfél-hitelesítés (SCA) uniós bevezetése ugyan némileg csökkentette a klasszikus internetes kártyacsalásokat, de újabb módszerek jelentek meg. Ezek közé tartoznak az adathalász e-mailek és SMS-ek, a hamis webáruházak elterjedése, valamint a közösségimédia-felületeken és azok piacterein keresztül történő csalások is. A legújabb – és sajnos a leghatékonyabb – módszert pedig jelen pillanatban a pszichológiai manipuláción alapuló visszaélések – azaz a banki ügyfélszolgálatoknak álcázott telefonos visszaélések – jelentik.

Jelszó: óvatosság

Bár a bankok és hatóságok folyamatosan fejlesztik a biztonsági intézkedéseket, a felhasználók elővigyázatossága éppúgy kulcsfontosságú a csalások elkerülésében. A megfelelő védelem érdekében a szakértők a következőket javasolják:

  • online vásárlásoknál használjunk kétlépcsős azonosítást;
  • csak biztonságos, ismert webáruházakban vásároljunk;
  • folyamatosan figyeljük a bankkártyás tranzakciókat, és azonnal jelentsük számlavezető pénzintézetünknek a gyanús eseteket;
  • internetes vásárlásokhoz lehetőség szerint használjunk virtuális vagy limitált egyenlegű bankkártyát.

Kezünkben a megoldás

Természetesen a bankok és egyéb pénzügyi szervezetek folyamatosan azon dolgoznak, hogy újabb technológiákkal fejlesszék csalásmegelőző rendszereiket. Emellett azonban számos olyan megoldás létezik, ami minimálisra csökkenti, vagy akár teljesen ki is zárja a visszaéléseket, ráadásul ezek használatához mindössze egy okostelefon szükséges. Az egyik ilyen megoldás a Magyar Nemzeti Bank azonnali fizetési rendszerében működő, és valamennyi hazai bank okostelefonos alkalmazásában megtalálható qvik szolgáltatás.

Véleményvezér

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo