Gyors fellépés mérsékelt sikerrel
Bár a banki biztonsági intézkedések hatása a sikertelen – vagyis az idejében észrevett és elutasított – esetek számának emelkedésében egyértelműen megfigyelhető, sajnos a rosszakarók továbbra is hatékonyan dolgozhatnak, és egyre nagyobb összegeket emelnek le a sértettek bankszámláiról. Az erős ügyfél-hitelesítés (SCA) uniós bevezetése ugyan némileg csökkentette a klasszikus internetes kártyacsalásokat, de újabb módszerek jelentek meg. Ezek közé tartoznak az adathalász e-mailek és SMS-ek, a hamis webáruházak elterjedése, valamint a közösségimédia-felületeken és azok piacterein keresztül történő csalások is. A legújabb – és sajnos a leghatékonyabb – módszert pedig jelen pillanatban a pszichológiai manipuláción alapuló visszaélések – azaz a banki ügyfélszolgálatoknak álcázott telefonos visszaélések – jelentik.
Jelszó: óvatosság
Bár a bankok és hatóságok folyamatosan fejlesztik a biztonsági intézkedéseket, a felhasználók elővigyázatossága éppúgy kulcsfontosságú a csalások elkerülésében. A megfelelő védelem érdekében a szakértők a következőket javasolják:
- online vásárlásoknál használjunk kétlépcsős azonosítást;
- csak biztonságos, ismert webáruházakban vásároljunk;
- folyamatosan figyeljük a bankkártyás tranzakciókat, és azonnal jelentsük számlavezető pénzintézetünknek a gyanús eseteket;
- internetes vásárlásokhoz lehetőség szerint használjunk virtuális vagy limitált egyenlegű bankkártyát.
Kezünkben a megoldás
Természetesen a bankok és egyéb pénzügyi szervezetek folyamatosan azon dolgoznak, hogy újabb technológiákkal fejlesszék csalásmegelőző rendszereiket. Emellett azonban számos olyan megoldás létezik, ami minimálisra csökkenti, vagy akár teljesen ki is zárja a visszaéléseket, ráadásul ezek használatához mindössze egy okostelefon szükséges. Az egyik ilyen megoldás a Magyar Nemzeti Bank azonnali fizetési rendszerében működő, és valamennyi hazai bank okostelefonos alkalmazásában megtalálható qvik szolgáltatás.