Sem a BKV-nak, sem a fővárosnak nem lesz megtakarítása a járatritkításból, hiszen ha tíz százalékkal csökken a férőhely-kilométer teljesítménye, akkor tíz százalékkal csökken a költségvetésből járó összes állami támogatás, ráadásul ekkor a fővárosi kötelező támogatás is csökken - írja hét civil szervezet a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében. Az Emberi Parkolásért Mozgalom, a Közlekedési Dolgozók Országos Egyesülete, a LAKSZ Csoport (Lakóközösségek Szervezeteinek Szövetsége), a Levegő Munkacsoport, a Nagycsaládosok Országos Egyesülete, a Zöld Fiatalok, valamint a Vakok és Gyengénlátók Középmagyarországi Egyesülete szerint az elmúlt két évben a költségvetéstől kapott összeget a főváros nem a BKV üzemeltetésére fordította.
Állítják: "az adatok azt támasztják alá, hogy a főváros vezetői a fővárosi tömegközlekedési támogatás központi költségvetési részét más célra, a 4-es metró finanszírozására használták fel". Ráadásul az is feltételezhető - vélekednek az aláírók -, hogy a főváros a kötelező hányadot sem a BKV finanszírozására fordította.
További problémákat okoz a civilek szerint, hogy a járatritkítás megkérdőjelezi a 4-es metró támogatásának indokoltságát is, hiszen a BKV járatritkítása a budapesti tömegközlekedés egész rendszerét érintené, így a 4-es metró megtérülési mutatóit is, amelyek már a jelenlegi helyzetben is rosszak.
"Mindennek és mindenkinek" ártanak vele
Ha kevesebb a busz, kevesebb az utas, így a BKV leépítési spirálja folytatódni fog - állítják a szervezetek. Így az sem állja meg a helyét szerintük, hogy azért kell a járatritkítás, mert a lakosság csökkent, hiszen az agglomerációval összességében nőtt az igény a közösségi közlekedésre. "Ha közpénzt vonunk ki a tömegközlekedésből, további költségnövekedésekkel kell számolni: mivel a kevesebb busz - több autó elve tartósan érvényesül, a várható dugók, balesetek és a légszennyezés az egészségügyi és környezetvédelmi kasszát fogják terhelni".
Ez azonban csak egy része a negatívumoknak, hiszen "helyrehozhatatlan társadalmi, egészségügyi és környezeti" károkkal is lehet számolni, aminek köszönhetően akár "el is lehetetlenülhet a főváros élete". Ennek megfelelően a civilek megállapítják, hogy "a tömegközlekedés leépülése rossz nemcsak a BKV utasainak és dolgozóinak, de a biciklistáknak, autósoknak, az egészségügynek, az idegenforgalomnak, a munkaadóknak és a munkavállalóknak, tehát mindennek és mindenkinek".
Az aláíró civil szervezetek ezek után nem meglepő módon, támogatásukról biztosították a BKV dolgozóinak hétfőre hirdetett, a tömegközlekedés elfogadható színvonalának megőrzésért indított sztrájkját. (A BKV dolgozóinak több mint egyharmadát tömörítő két buszos szakszervezet arra szólította fel a fővárosi önkormányzat felelős döntéshozóit, hogy a paraméterkönyv, a menetrend, a járatritkítások kérdéseiben ne hozzanak olyan döntést, ami az utasok számára káros, vagy a cég dolgozóinak érdekeit sérti, illetve ami "kemény és határozott fellépésre" kényszeríti őket.)