Civilek: növeli a költségeket a járatritkítás

Civil szervezetek felszólították a Fővárosi Önkormányzat vezetőit, hogy hozzák nyilvánosságra az 2005-2008. évek időszakára az állami költségvetésből a fővárosi tömegközlekedésre juttatott támogatás mértékét és a valós ráfordítások összegét. Továbbá indokolják meg, hogy miért csökkentették folyamatosan a fővárosi hozzájárulás mértékét.

Sem a BKV-nak, sem a fővárosnak nem lesz megtakarítása a járatritkításból, hiszen ha tíz százalékkal csökken a férőhely-kilométer teljesítménye, akkor tíz százalékkal csökken a költségvetésből járó összes állami támogatás, ráadásul ekkor a fővárosi kötelező támogatás is csökken - írja hét civil szervezet a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében. Az Emberi Parkolásért Mozgalom, a Közlekedési Dolgozók Országos Egyesülete, a LAKSZ Csoport (Lakóközösségek Szervezeteinek Szövetsége), a Levegő Munkacsoport, a Nagycsaládosok Országos Egyesülete, a Zöld Fiatalok, valamint a Vakok és Gyengénlátók Középmagyarországi Egyesülete szerint az elmúlt két évben a költségvetéstől kapott összeget a főváros nem a BKV üzemeltetésére fordította.

Állítják: "az adatok azt támasztják alá, hogy a főváros vezetői a fővárosi tömegközlekedési támogatás központi költségvetési részét más célra, a 4-es metró finanszírozására használták fel". Ráadásul az is feltételezhető - vélekednek az aláírók -, hogy a főváros a kötelező hányadot sem a BKV finanszírozására fordította.

További problémákat okoz a civilek szerint, hogy a járatritkítás megkérdőjelezi a 4-es metró támogatásának indokoltságát is, hiszen a BKV járatritkítása a budapesti tömegközlekedés egész rendszerét érintené, így a 4-es metró megtérülési mutatóit is, amelyek már a jelenlegi helyzetben is rosszak.

"Mindennek és mindenkinek" ártanak vele

Ha kevesebb a busz, kevesebb az utas, így a BKV leépítési spirálja folytatódni fog - állítják a szervezetek. Így az sem állja meg a helyét szerintük, hogy azért kell a járatritkítás, mert a lakosság csökkent, hiszen az agglomerációval összességében nőtt az igény a közösségi közlekedésre. "Ha közpénzt vonunk ki a tömegközlekedésből, további költségnövekedésekkel kell számolni: mivel a kevesebb busz - több autó elve tartósan érvényesül, a várható dugók, balesetek és a légszennyezés az egészségügyi és környezetvédelmi kasszát fogják terhelni".

Ez azonban csak egy része a negatívumoknak, hiszen "helyrehozhatatlan társadalmi, egészségügyi és környezeti" károkkal is lehet számolni, aminek köszönhetően akár "el is lehetetlenülhet a főváros élete". Ennek megfelelően a civilek megállapítják, hogy "a tömegközlekedés leépülése rossz nemcsak a BKV utasainak és dolgozóinak, de a biciklistáknak, autósoknak, az egészségügynek, az idegenforgalomnak, a munkaadóknak és a munkavállalóknak, tehát mindennek és mindenkinek".

Az aláíró civil szervezetek ezek után nem meglepő módon, támogatásukról biztosították a BKV dolgozóinak hétfőre hirdetett, a tömegközlekedés elfogadható színvonalának megőrzésért indított sztrájkját. (A BKV dolgozóinak több mint egyharmadát tömörítő két buszos szakszervezet arra szólította fel a fővárosi önkormányzat felelős döntéshozóit, hogy a paraméterkönyv, a menetrend, a járatritkítások kérdéseiben ne hozzanak olyan döntést, ami az utasok számára káros, vagy a cég dolgozóinak érdekeit sérti, illetve ami "kemény és határozott fellépésre" kényszeríti őket.)

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo