Civilek: növeli a költségeket a járatritkítás

Civil szervezetek felszólították a Fővárosi Önkormányzat vezetőit, hogy hozzák nyilvánosságra az 2005-2008. évek időszakára az állami költségvetésből a fővárosi tömegközlekedésre juttatott támogatás mértékét és a valós ráfordítások összegét. Továbbá indokolják meg, hogy miért csökkentették folyamatosan a fővárosi hozzájárulás mértékét.

Honnan kerít pénzt a kormány a 14. havi nyugdíjra?
Mit okoznak a kedvezményes hitelek?
Lesz ítélet az MNB-botrányban a választásokig?

Online Klasszis Klub élőben Simor Andrással!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi jegybankelnököt!

2025. november 12. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Sem a BKV-nak, sem a fővárosnak nem lesz megtakarítása a járatritkításból, hiszen ha tíz százalékkal csökken a férőhely-kilométer teljesítménye, akkor tíz százalékkal csökken a költségvetésből járó összes állami támogatás, ráadásul ekkor a fővárosi kötelező támogatás is csökken - írja hét civil szervezet a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében. Az Emberi Parkolásért Mozgalom, a Közlekedési Dolgozók Országos Egyesülete, a LAKSZ Csoport (Lakóközösségek Szervezeteinek Szövetsége), a Levegő Munkacsoport, a Nagycsaládosok Országos Egyesülete, a Zöld Fiatalok, valamint a Vakok és Gyengénlátók Középmagyarországi Egyesülete szerint az elmúlt két évben a költségvetéstől kapott összeget a főváros nem a BKV üzemeltetésére fordította.

Állítják: "az adatok azt támasztják alá, hogy a főváros vezetői a fővárosi tömegközlekedési támogatás központi költségvetési részét más célra, a 4-es metró finanszírozására használták fel". Ráadásul az is feltételezhető - vélekednek az aláírók -, hogy a főváros a kötelező hányadot sem a BKV finanszírozására fordította.

További problémákat okoz a civilek szerint, hogy a járatritkítás megkérdőjelezi a 4-es metró támogatásának indokoltságát is, hiszen a BKV járatritkítása a budapesti tömegközlekedés egész rendszerét érintené, így a 4-es metró megtérülési mutatóit is, amelyek már a jelenlegi helyzetben is rosszak.

"Mindennek és mindenkinek" ártanak vele

Ha kevesebb a busz, kevesebb az utas, így a BKV leépítési spirálja folytatódni fog - állítják a szervezetek. Így az sem állja meg a helyét szerintük, hogy azért kell a járatritkítás, mert a lakosság csökkent, hiszen az agglomerációval összességében nőtt az igény a közösségi közlekedésre. "Ha közpénzt vonunk ki a tömegközlekedésből, további költségnövekedésekkel kell számolni: mivel a kevesebb busz - több autó elve tartósan érvényesül, a várható dugók, balesetek és a légszennyezés az egészségügyi és környezetvédelmi kasszát fogják terhelni".

Ez azonban csak egy része a negatívumoknak, hiszen "helyrehozhatatlan társadalmi, egészségügyi és környezeti" károkkal is lehet számolni, aminek köszönhetően akár "el is lehetetlenülhet a főváros élete". Ennek megfelelően a civilek megállapítják, hogy "a tömegközlekedés leépülése rossz nemcsak a BKV utasainak és dolgozóinak, de a biciklistáknak, autósoknak, az egészségügynek, az idegenforgalomnak, a munkaadóknak és a munkavállalóknak, tehát mindennek és mindenkinek".

Az aláíró civil szervezetek ezek után nem meglepő módon, támogatásukról biztosították a BKV dolgozóinak hétfőre hirdetett, a tömegközlekedés elfogadható színvonalának megőrzésért indított sztrájkját. (A BKV dolgozóinak több mint egyharmadát tömörítő két buszos szakszervezet arra szólította fel a fővárosi önkormányzat felelős döntéshozóit, hogy a paraméterkönyv, a menetrend, a járatritkítások kérdéseiben ne hozzanak olyan döntést, ami az utasok számára káros, vagy a cég dolgozóinak érdekeit sérti, illetve ami "kemény és határozott fellépésre" kényszeríti őket.)

Véleményvezér

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában 

A magyar vállalkozók horroráron kapják az áramot.
Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések

Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések 

Halott vidék a felszabadító orosz seregek mögött.
Putyin összes terve romokban

Putyin összes terve romokban 

Putyin nem így tervezte.
Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat 

Folyik a politikai iszapbirkózás.
Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo