Sztankovits Mónika, a Sodexo Pass kommunikációs vezetője szerint egyelőre nem érzékelhető a gazdasági válság hatása. Bíznak benne, hogy legalább olyan jó eredményeket érnek el 2009-ben, mint tavaly. Sőt, úgy gondolják, hogy egyre több cég ismeri fel az adó- és járulékmentes béren kívüli juttatások fontosságát, amellyel lefaraghatják bérköltségeik nagy részét. A szorult helyzetben levő cégek számára is lehetőséget biztosít a motiválásra, ezzel a pénzügyi eszközzel a munkáltató adó- és járulékmentesen honorálhatja alkalmazottai munkáját. A gazdasági helyzet alakulása azonban kiszámíthatatlan, ezért úgy vélik, az idei év pozitív és negatív irányba is alakulhat.
Jóval több, mint gazdasági előny! Ez a mottója a Le Chéque Déjeuner-nek, amely több mint tíz éve van Magyarországon. "Mindenképpen bizakodóak vagyunk" - fogalmazott a 2009-es várakozásaikkal kapcsolatban a cég vezetője. Nagy Márta szerint több lényeges szempontot kell szem előtt tartani, egyrészt a vevői igényeket, másrészt a gazdasági tényezőket a jogszabály által megengedett lehetőségekkel együtt, illetőleg saját elkötelezettségüket a partnerek minél hatékonyabb kiszolgálása érdekében. A Le Chéque Déjeuner-nél is bíznak benne, hogy legalább annyi megrendelésük lesz, mint az elmúlt évben, és közel azonos arányú növekedést tudnak elérni.
Nagy Márta két példán keresztül mutatta be, milyen módon lehet motiválni a dolgozót, hiszen ha érzik és tapasztalják a megbecsülést, az jelentősen hozzásegíti a munkavállalókat az eredményesebb és hatékonyabb munkavégzéshez. Ez történhet például utalványokkal. Az ebédcsekk, ami éves szinten 144 ezer forintos (havi 12 ezer) adó- és járulékmentes lehetőséget jelent, sok embernek nyújt segítséget a napi egyszeri étkezés megoldásában. A sulicsekk-kel, vagyis az adó- és járulékmentesen adható 21 450 Ft/szülő/gyermek/év utalvánnyal sok gyermekes munkavállalónak tud munkáltatója hozzájárulni kiadásai csökkentéséhez.
Ha a munkáltató oldaláról nézzük a kérdést, akkor a hangsúly a törvényben meghatározott mértékű adó- és járulékmentesen adható juttatási lehetőségre helyeződik. Minden vállalatnak érdemes kihasználnia ezt a lehetőséget, hiszen akár 65 százalékos megtakarítás is elérhető a bérként kifizetett készpénzes juttatással szemben. Ezzel tehát elérhető egy bizonyos mértékű takarékoskodás, hiszen ha nincs lehetőség béremelésre, akkor akár erre a helyzetre is kiváló megoldást jelenthet a széles körben felhasználható utalvány. Ezáltal a munkáltató is megtett mindent eredményességének növelése érdekében úgy, hogy a munkavállalók is elkötelezettebbek.
Később a cafeteriát is eléri a válság
Sem a Sodexo Pass, sem a Le Chéque Déjeuner nem tapasztalt eddig nagymértékű visszaesést a béren kívüli juttatások területén. Nagy Márta azonban valószínűnek tartja, hogy az utalványforgalmazó piac is fogja érezni a recesszió hatását, abból adódóan, hogy a megrendeléseik elsősorban a partner cégek munkavállalóinak létszámától függnek.
Balázs Krisztián, az Accor Services marketingigazgatója elmondta, hogy bár még nem éreznek ők sem jelentősebb változást ügyfeleik részéről, várnak egyfajta piaci csökkenést. Hiszen azok a cégek, amelyek megtakarításra és elbocsátásra kényszerülnek, első körben a juttatásokhoz fognak nyúlni. Ugyanakkor ezen utalványokkal ki lehet váltani a fizetésemelést, amely azoknak a vállaltoknak kedvez, akik a takarékoskodás mellett kulcsembereik motivációjáról sem feledkeznek meg. Így az Accor Services is az előző évekhez hasonló forgalommal számol. A marketingigazgató kifejtette: a válság első körben a versenyszektort érinti, ügyfeleik között pedig kisvállalkozások és a közszféra is fellehető, ezért nem érzékelték még a válságot. Balázs Krisztián a szolgáltatói piac mélypontját 2009. 2. és 3. negyedévére teszi.
Teljes cikk a HR Portálon