Borúlátóbbak a vállalatvezetők a magyar kivitel legfontosabb célországaiban

A tavalyi optimizmus után jóval óvatosabbak az európai és amerikai vállalatok az exportkilátásaikat illetően – derül ki az Allianz Trade 3000 cégre kiterjedő kutatásából. A magyar kivitel legfontosabb célországaiban működő vállalatok jóval alacsonyabb exportbevétel-növekedést várnak idén, mint tavaly. A megkérdezett vállalatok 40 százaléka tart továbbá a nemfizetési kockázat növekedésétől idén, emellett 42 százalék számít a fizetési határidők hosszának növekedésére. Továbbra is az ellátási lánccal kapcsolatos kihívások és kockázatok a legnagyobbak, de idén már a pénzügyi korlátok is kezdenek megmutatkozni. Magyarországon a hitelbiztosítási kárkifizetések többsége is exportügyletekhez kötődik ebben az évben.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A világ egyik vezető kereskedelmi hitelbiztosítója, az Allianz Trade globális kutatásában közel 3000 vállalatot kérdezett meg Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Spanyolországban, Lengyelországban, az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban idén áprilisban a 2023-ra vonatkozó exportvárakozásaikról, az ellátási láncban bekövetkezett zavarokkal kapcsolatos tapasztalataikról és az idei terveikről. A kutatásból fontos következtetéseket lehet levonni Magyarország szempontjából is, hiszen hazánk exportkitettsége rendkívül magas, a GDP 81 százalékát is meghaladja, és a vizsgálatban részt vett országok a magyar export legfontosabb célpiacai (a teljes kivitelünk közel fele ezekbe az országokba irányul).

Reál GDP növekedés (%)

 

2021

2022

2023e

2024e

Globális

6

3

2,5

2,3

USA

6

2,1

1,5

0,7

Egyesült Királyság

7,6

4,1

0,2

0,5

Németország

2,6

1,9

-0,1

0,8

Franciaország

6,8

2,6

0,6

0,9

Olaszország

7

3,8

1,1

0,7

Spanyolország

5,5

5,5

2

1,6

Lengyelország

6,9

5,1

1,5

2,7

Magyarország

7,1

4,6

0

2,5

A legtöbb vállalat továbbra is optimista az idei exportkilátásokat illetően, de a forgalomnövekedés várhatóan 5 százalékra lassul, ami harmadannyi, mint amit a 2021-2022-es várakozások mutattak. A megkérdezett vállalatok mintegy 70 százaléka számít arra, hogy az exportból származó forgalom növekedni fog 2023-ban. Összehasonlításul: tavaly még a cégek közel 80 százaléka várt exportforgalom-növekedést, az ukrajnai háború kitörése előtt pedig 94 százalék volt ez az arány. Minden második exportőr mérsékelt, 2 és 5 százalék közötti forgalombővülést vár, amely komoly lassulás a 2022-es kétszámjegyű növekedéshez képest. A kevésbé optimista országok közé tartoznak az energiaválság által leginkább érintett országok vállalatai: a kutatás szerint az exportőrök mintegy 15 százaléka egyértelmű forgalomcsökkenést vár, ezen belül a németek és a lengyelek a legpesszimistábbak, itt a megkérdezett vállalatok 20-30 százaléka számít visszaesésre.  

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo