Bizonytalanok a kilátások a biztosítási piacon

Némileg meglepő módon a világjárvány utóhatásai csak kis mértékben vetették vissza a régióbeli tranzakciók számát 2021-ben, az év során megkötött, és azóta már le is zárult tranzakciók száma alig marad el a korábbi rekordévektől. Ha a világjárvány nem is, az orosz-ukrán háborús konfliktus nyomán kialakuló bizonytalan geopolitikai és gazdasági környezet 2022-re már jelentős visszaesést hozott a biztosítási szektor tranzakciós aktivitásában.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A világjárvány okozta átmeneti visszaesést követően a közép-kelet-európai biztosítási piac hamar magára talált, és 2021-ben az élet üzletágban sikerült elérni, a nem-élet ágban pedig meg is haladni a COVID-19 előtti prémiumszinteket – derül ki a Deloitte CEE Insurance M&A Study tanulmányából.

A növekvő díjbevételek ellenére a tanulmányban bemutatott országok többségében a biztosítási penetráció (GWP a GDP-hez viszonyított aránya) csökkent. A GWP/GDP arány az ágazat fejlődésének általános mérőszámaként használható, ebben pedig a régió elmarad a korábbi évek szintjétől.

Visszaesett a tranzakciós aktivitás (Fotó: Depositphotos)
Visszaesett a tranzakciós aktivitás (Fotó: Depositphotos)

A 2022-re vonatkozó legfrissebb rendelkezésre álló piaci adatok arra engednek következtetni, hogy a 21-es év növekedése után visszaesés következett be olyan jelentős piacokon, mint a lengyel vagy a magyar. Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy a díjbevételek csak euróban kifejezve csökkentek a helyi devizák euróval szembeni leértékelődésének eredményeként, zlotyiban illetve forintban kifejezve ezen országok biztosítási piacai is növekedtek.

„A díjbevételek további emelkedése 2022-ben nagyrészt inflációs eredetű, a magasabb díjakkal a biztosítók célja, hogy ha időbeli eltolódással is, de legalább részben kompenzálni tudják az infláció miatt megugró kárráfordításaikat és működési költségeiket” – magyarázta dr. Vajda Zsolt, a Deloitte Pénzügyi Tanácsadás üzletágának partnere.

Változások a TOP10-ben

A legjelentősebb változás a régió 10 legnagyobb életbiztosítójának sorrendjében a VIG és a PZU helycseréje a lista első helyén. Az Aegon-tranzakció sikeres zárásának köszönhetően a VIG így mindkét üzletágban piacvezető lett a régióban, és egyben az egyetlen szereplő a legnagyobb biztosítók listáján, amely valamennyi, a tanulmányban bemutatott közép- és kelet-európai országban jelen van. A listán az Allianz két helyet előre lépve a harmadik helyet foglalta el, köszönhetően az Aviva felvásárlásának. A 10 legnagyobb életbiztosító 2021-ben összesen 9.8 milliárd eurós GWP-vel rendelkezett, ami a teljes életbiztosítási piac 80 százalékát tette ki.  Az életbiztosítási üzletág általános trendjével összhangban a 2021-as díjbevételek a top 10-ben szereplő valamennyi életbiztosító esetében növekedtek 2020-hoz képest.

Véleményvezér

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.
Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság 

Pornóval vádoltak egy katolikus teológust.
Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo