"iPhone készülékeken mind a nyolc hazai nagybanknál elérhető, Android rendszerű készülékeken pedig a nyolc közül egyedül a Takarékbanknál nem érhető még el egy rövid ideig a mobiltelefonos fizetés. Ezeknél a bankoknál vagy a bankok saját mobilapplikációiban (Androidnál) vagy az operációs rendszer fejlesztőjének fizetési ökoszisztémájában, tehát a Google Pay-ben, illetve Apple Pay-ben regisztrálható a bankkártya érintéses mobilfizetésre - mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu alapítója és bankszámla-szakértője.
Android rendszeren általában a bank saját banki applikációja alkalmas mobiltelefonos fizetésre, mint az OTP bankszámláknál, vagy az MKB számlacsomagoknál. Olyan is létezik, hogy a bolti érintéses mobilfizetésre külön applikációt fejlesztett a bank Androidra. Erre találunk példát a Raiffeisen Banknál. Végül a Takarékbank kivételével a többi nagybank csak a Google Pay rendszerében teszi lehetővé kártyái mobiltelefonos használatát. iOS rendszeren, azaz az Apple készülékeken csak a beépített Apple Walleten keresztül érhető el az Apple Pay, itt mind a nyolc hazai nagybank bankkártyája alkalmas a használatára. Akár a bank saját applikációját használjuk, akár a Google Pay-t, illetve Apple Walletet, először be kell regisztrálnunk a bankkártyánkat a használatához. Ehhez egy varázsló végigvezet a lépéseken, nem lehet elrontani. Fontos tudni, hogy a regisztráció során a telefonban egyáltalán nem tárolódnak bankkártyaadatok, így a telefon elvesztése vagy kommunikációjának esetleges lehallgatása esetén sem lehet megszerezni ezeket az adatokat és visszaélni velük. A telefonban a fizikai bankkártyánk egy mása jön létre, amely nem biztos, hogy azonos lejáratú a fizikai kártyával, illetve az sem biztos, hogy a fizikai bankkártya letiltása magával vonzza a mobiltelefonba regisztrált kártya letiltását is. Ezekről a kártyát kibocsátó bank ad tájékoztatást. A sikeres regisztrációt követően elkezdhetjük a mobiltelefonban lévő bankkártya használatát. Ehhez követni kell az alkalmazás utasításait, de ezt megelőzően fel kell oldani a képernyőzárat és - ha az még nem futna - el kell indítani a mobilalkalmazást. A PIN kódot általában a képernyőzár feloldása és a mobilalkalmazás biometrikus azonosítása vagy mPIN kódja helyettesíti, így nem kell megadni a bankkártya PIN kódot a POS terminál billentyűzetén, bár létezik ilyen megoldás is. Ha előre nem oldjuk fel a képernyőt és nem azonosítunk, akkor előfordulhat, hogy kétszer kell érinteni a telefont, ami a fizikai bankkártyánál szokatlan lenne. Az első érintéskor felébred a telefon és azonosítást kér, a fizetés így csak a második érintéssel történik meg. Egyes mobilapplikációkban beállítható, hogy 15 ezer forint alatt azonosítás nélkül is lehessen fizetni. Ezzel a fizikai bankkártyával megegyező gyors fizetési élményt kapunk. A mobilapplikáció és a fizikai bankkártya párhuzamosan használható. Mindig a kártyabirtokosra van bízva, hogy a plasztikot vagy a mobilt használja a fizetéshez. A mobilos használat előnye a nagyobb biztonságon túl, hogy a tranzakció előtti és utáni egyenleg látható a képernyőn a bank saját mobilalkalmazásával vagy push üzenetéből, illetve ugyanígy látható a számlamúlt is. Amihez viszont még mindig elengedhetetlen, a fizikai bankkártya... Mint említettük, a mobiltelefonban csak a bankkártya mása jön létre, nem teljesen azonos a kettő, így a mobiltelefonban lévő bankkártyával nem lehet készpénzt felvenni, az csak érintéses vásárlásra használható. Egyedül az UniCredit Banknál van azonban egy olyan lehetőség, hogy a bank mobilapplikációjával is fel lehet venni készpénzt a hitelintézet saját automatáinál. Ez mintegy 100 berendezést jelent országszerte. Ezeknél a gépeknél a mobilapplikáció képes kapcsolatot teremteni az ATM-mel, mely így a mobilapplikáció megfelelő használatával kiadja a pénzt anélkül, hogy a kártyabirtokosnak használnia kellene az ATM-et, vagyis fizikai bankkártya használata nélkül. Ez a készpénzfelvétel tehát bankkártya nélkül, de nem a telefonba regisztrált érintéses bankkártyával történik. Ha az ilyen szolgáltatások széles körben elterjednek és az érintéses vásárlási lefedettség 100 százalékossá válik, akkor már valóban nem lesz szükség a plasztikra. A készpénzfelvétel és a chipes (Európán kívül mágnescsíkos) használat miatt azonban egy ideig még biztosan velünk lesznek a fizikai bankkártyák is. Hogy állunk a techóriások mobilfizetési megoldásaival, mint Google Pay, Apple Pay? Mindkét „Pay“ megoldás arra szolgál, hogy a mobiltelefonnal érintéssel tudjunk fizetni. Ezekbe bármilyen bank által kibocsátott kártya beregisztrálható, amelyik felkészült erre. Magyarországon mind a 8 hazai nagybank nyújtja ezt iOS rendszeren, és a CIB, Erste, K&H és UniCredit Bank Android rendszeren. A „Pay“ megoldások előnye az, hogy több banktól is beregisztrálhatjuk a kártyánkat, melyek között válthatunk, hogy melyikkel fizetnénk, akárcsak egy hagyományos pénztárca esetében. További előny, hogy globális, világszínvonalú applikációfejlesztés áll mögötte, élbolyba tartozó ügyfélélménnyel, amit nem fognak elhanyagolni vagy megszüntetni a techóriások, hiszen ez egy fontos bevételi lábuk lesz a jövőben. Ezek a fizetési rendszerek ráadásul nemcsak a boltokban, de az interneten is használhatók, ha a webáruház felkészült a Google Pay vagy Apple Pay fogadására. Ekkor a címadatokat és a kártyaadatokat a Google vagy Apple fiókból is be lehet tölteni, nem kell azt kézzel bevinni, sőt, webáruházas regisztráció sem szükséges hozzá, ha a Google/Apple fiókunkba épp be vagyunk lépve. Hosszabb távon várható, hogy minden magyar bank csatlakozik majd a Google Payhez és az Apple Payhez így ez a fizetési módszer - és ezzel a mobilfizetés - Magyarországon is teljesen általános lesz.