Az egészségügy megmentése

Az egészségügy forráshiányos - 250-550 milliárd forint hiányzik a rendszerből -, a hatékonysági deficit pedig rontja a hozzáférést és az ellátás minőségét is, olvasható a „Semmelweis Terv az egészségügy megmentésére" című kormányzati szakmai koncepcióban. Az öngondoskodás szerepének erősítése az ellátás hatékonyságát és finanszírozhatóságát is javítaná. Az európai államok többségében a biztosítótársaságok együttműködnek az állami egészségügyi kasszákkal, ami nem feltétlenül jelent több-biztosítós modellt. Ez utóbbi továbbra sem jöhet szóba Magyarországon.

 


Kép:sxc

Saját lábra szeretné állítani az ország egészségügyi kiadásainak finanszírozását a kormányzat, hangsúlyozta a jövő évi költségvetési tervezet benyújtása kapcsán Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter. Ez a tervek szerint 2012-ben részben megvalósul: a munkavállalók által fizetett egészségbiztosítási járulék egy százalékpontos emelése után már csak a kiadások 30 százalékát kell majd az államnak fedeznie. Az egészségügy finanszírozása ugyanúgy fenntarthatatlan hosszú távon, ahogyan az időskori járadék. Az elöregedő társadalom - amelynek hátterében a születések számának csökkenése és a magasabb várható élettartam áll - sem csak a nyugdíjakat érinti. A munkaerőköltségeket és az ország versenyképességét vizsgálva pedig kijelenthetjük, hogy további járulékemelésnek nincs tere.

Európai gyakorlat

Az egészségügyi ellátás finanszírozása egyre nagyobb terhet ró az államokra a világ valamennyi országában. Nyugat-Európában sok helyen bevonták a magánszektort. Az egyik legelterjedtebb megoldásban a magán-egészségügyi biztosítás kiegészítő fedezetként szolgál, és az állami rendszerben nem, vagy csak részben finanszírozott szolgáltatásokra nyújt fedezetet. A másik típus az úgynevezett duplikált modell, amely például Spanyolországban működik, ahol az állami rendszer és a magánbiztosítás egymás mellett él. Mivel a társadalombiztosítást működtetni kell, mindenki fizet a közös kasszába, de a társadalom jelentős része - értelemszerűen a magasabb jövedelműek - ugyanarra az ellátásra magánbiztosítást is köt. A gyakorlat azt mutatja, hogy ők legtöbbször nem veszik igénybe az állami ellátást.

Elégedettség
Egy közelmúltban készült európai felmérés szerint az unió 27 tagállama közül Ausztriában a legelégedettebb a lakosság az egészségügyi ellátással, míg Magyarország a sor végén kullog. A régióból Csehország jutott még az élmezőnybe.

- A társadalombiztosítási befizetés szolidaritási járulékként működik, hogy azok is ellátáshoz jussanak, akik nem tudnak magasabb összeget költeni erre a célra. Ezeket az alternatív magánbiztosításokat általában a munkáltatók finanszírozzák, s miután a csoportos kötés révén nagy veszélyközösségről van szó, a biztosítók alacsonyabb díjért kínálják a szolgáltatást. A munkáltató azért áldoz erre, hogy a munkavállaló mielőbb újból visszaálljon a munkába. Mivel az állami egészségkassza ily módon gazdaságosabban tud működni - hiszen sokan nem veszik igénybe ezt az ellátást -, magasabb színvonalú szolgáltatást nyújt a közpénzből finanszírozott intézményekben is - magyarázza Hegymegi Anita, az Uniqa baleset- és betegbiztosítási területének vezetője.

A harmadik formában, az úgynevezett helyettesítő struktúrában a munkavállaló bizonyos szabályok alapján eldöntheti, hogy az állami vagy a magánrendszerben nyújtott egészségügyi szolgáltatásokat veszi-e igénybe. Valamelyiket muszáj választania. Németországban jövedelemszinthez kötötték a döntési lehetőséget.
- A modell azonban csak akkor kínál járható utat, ha az állami rendszerben maradók befizetései is elérik azt a szintet, hogy a közellátás biztosított legyen. Magyarországon ezért valószínűleg jelen pillanatban megvalósíthatatlan ez a rendszer - mondja a szakember.

A klasszikus több-biztosítós modell esetében viszont a magánbiztosítók működtetik a tb-kasszákat. Így működik például Szlovákiában az egészségügyi ellátás, ahol 2004-ben részvénytársasággá alakították az állami biztosítókat. A társaságok ellenőrzését egy államtól független felügyeleti szerv látja el. A biztosítók abban versenyeznek, hogy milyen hatékonyan tudnak egészségügyi szolgáltatást vásárolni.

Számos országban keverednek a különböző ellátási struktúrák. Nem ritka, hogy szakmacsoportonként vagy földrajzi régiónként változik a modell. Ausztriában például a szellemi szabadfoglalkozásúak köthetnek magánbiztosítást. Nyugati szomszédunknál több regionális vagy foglalkozási alapon szerveződött kassza működik kooperálva a magánbiztosítókkal. Azaz a privát és az állami intézmény elszámol egymással, jelentősen javítva a közpénzből finanszírozott ellátás fenntarthatóságát. Vagyis széles a megoldási lehetőségek skálája a versengő, nyereségérdekelt biztosítók vagy az adóból finanszírozott állami egészségügy között.

Egyre többen fizetnének
A magyar polgárok 46 százalékának a jövedelemkiesés, 24 százalékának az extrakiadások okozzák a legnagyobb problémát betegség esetén, míg 15 százalékuk a minőségi egészségügyi szolgáltatások hiánya miatt aggódik a GfK pénzügyi kutatások keretében végzett felmérése szerint.
A 2011. második negyedévi vizsgálat szerint a megkérdezettek 34 százaléka nyitott lenne jövedelempótló vagy extra egészségügyi szolgáltatásokat nyújtó betegségbiztosításra. A magasabb jövedelműek 62 százalékban adtak pozitív választ erre a kérdésre, ezen belül 46 százalék mondta azt, hogy havi 5000 forintot vagy akár annál magasabb összeget is fordítana ilyen jellegű biztosításra.

Magyar módi

Magyarországon a szabályozás és a napi kommunikáció is inkább biztosítóellenes. 
- A hazai adókörnyezet sem az egyént, sem a munkáltatót nem ösztönzi arra, hogy csoportos betegségbiztosítást kössön. A vállalkozás számára a díj bérköltségként jelentkezik, és járulékot kell utána fizetnie, míg a munkavállaló oldalán jövedelem, amelyet szja terhel. A helyzet abszurd, hiszen egyáltalán nem biztos, hogy az adott évben a dogozó igénybe veszi a biztosítás által nyújtott szolgáltatást. Ha nem lesz beteg, nem jut jövedelemhez, ellenben jövedelemadót kell, hogy fizessen - magyarázza Juhos András, az Uniqa igazgatósági tagja, hogy miért nem tudnak elterjedni Magyarországon például a spanyolországi modellhez hasonló alternatív csoportos betegségbiztosítások.

A szakértő szerint a klasszikus privát betegbiztosítás másik jelentős hazai „ellenfele" a hálapénz. Egyrészt azért, mert azt csak akkor kell fizetni, ha baj van, másrészt azért, mert az ellátás valódi költségeihez képest rendkívül alacsony a borítékba kerülő összeg. A drága infrastruktúrát ugyanis nem annak kell fedeznie, aki az ellátást nyújtja. Az eszközöket és vizsgálatokat a társadalombiztosítási alapból az állam finanszírozza, az ügyfél pedig csak az „extraszolgáltatásért" fizet. Ez valójában osztott finanszírozás, miközben a jelenlegi szabályozási környezet hivatalosan ezt nem teszi lehetővé.

- A biztosítók ezért nem is tudnak ráépülni az állami ellátórendszerre - mutat rá az anomáliára Juhos András. Pedig a társaságok boldogan kialakítanák az együttműködési konstrukciót, amelyben csak az emelt szintű ellátás díját kellene az ügyfélnek fizetnie, ahogyan ez más országokban is működik. A tisztán biztosítói finanszírozás viszont - a mondottak miatt - árarányban nem is lehet versenyképes a hálapénz rendszerével.

Éled a piac

A hazai piacon jelen lévő biztosítók közül kevesen kínálnak betegségbiztosítási konstrukciót. Mivel - betegoldalról nézve - a hazai rendszer hálapénzalapon szerveződik, az emberek leginkább a pénz jellegű juttatásokra nyitottak, amin minőséget és időt - hiszen például előrébb lehet kerülni a várólistán - vásárolhatnak. Ezek az úgynevezett összegbiztosítások azonban nem javítják sem az ellátás minőségét, sem a finanszírozás hatékonyságát, így nem tekinthetők minőséget nyújtó betegségbiztosításnak. A hazai piacon fellelhető konstrukciók közül inkább azok a sikeresebbek, amelyek az idő, pénz, minőség hármasából kizárólag a pénzt kínálják: előre meghatározott betegségek és körülmények esetén konkrét összeget fizet, függetlenül attól, hogy az ügyfél hol és hogyan kezelteti magát.

 


Kép:sxc

Bár elvétve, de létezik Magyarországon a klasszikus, szolgáltatást nyújtó betegségbiztosítási konstrukció is, amely nem pénzt, hanem minőséget és időt kínál az ügyfélnek. Jelenleg az átlagkereset körülbelül 2,5-5,5 százalékába kerülő konstrukció akkor tudna olcsóbbá válni, ha létrejönne az állami és a magánrendszer együttműködése.

- Win-win szituáció - vagyis amikor mindkét fél jól jár - akkor valósulna meg, ha a biztosítás keretében igénybe vett szolgáltatás költségéből a társadalombiztosító finanszírozná az általa amúgy is térített részt. A magánbiztosító közreműködése kiküszöböli a tb túlköltését, a beteg pedig valóban minőségi ellátást kap a pénzéért cserébe. Minél többen vesznek biztosítást, annál kevesebb költés jut a tb-re, a másik oldalon meg a biztosítók annál olcsóbban tudják adni a szolgáltatást. Ez nem több-biztosítós modell, hanem opcionális lehetőség azok számára, akik emelt szintű szolgáltatást szeretnének, és nem hálapénzért - magyarázza Juhos András.

Magyarországon az OEP adatai szerint a kórházi betegellátásban évente 2,5 millió orvos-beteg találkozás van, a járóbeteg-ellátásban pedig 62 millióan vesznek részt. A rendszer finanszírozhatóságát javítaná, ha a kórházi ellátásból a járóbeteg-ellátás irányába terelnék a betegeket. A klasszikus betegbiztosítás ennek is eszköze, hiszen a havi díjért rendszeres szűrővizsgálatok, egynapos sebészeti beavatkozás és várólistamentes ellátás is jár.

A Magyar Biztosítók Szövetsége elkészítette és a kormány elé tette javaslatait, de érdemi válasz egyelőre nem született. A Nemzeti Erőforrás Minisztérium Egészségügyért Felelős Államtitkársága nyár elején készítette el a „Semmelweis Terv az egészségügy megmentésére" című szakmai koncepciót, amelyben megfogalmazódik az öngondoskodás szükségszerűsége a deficittel küzdő állami egészségügy saját lábra állítása érdekében. A koncepció szerint „szükségszerű a szükségletalapú hozzáférés és a fizetési képességgel arányos hozzájárulás alapelvei illetékességi körének szűkítése, azaz az öngondoskodás - az fizet az egészségügyi ellátásért, aki igénybe veszi - kiterjesztése, kiegészítő jelleggel". A részleteket azonban még nem ismerjük.

Véleményvezér

Kamu jelenléti íveket írtak alá a fideszes EP-képviselők

Kamu jelenléti íveket írtak alá a fideszes EP-képviselők 

Eddig se feszítették szét a munka istrángját a fideszes EP-képviselők.
Nagy a baj, már többet fizetünk az uniónak, mint amit kapunk

Nagy a baj, már többet fizetünk az uniónak, mint amit kapunk 

Meddig megyünk lefelé a gödörbe?
Olimpiát rendeznénk, de közben a több mint 60 éves HÉV szerelvények cseréjére sincs pénz

Olimpiát rendeznénk, de közben a több mint 60 éves HÉV szerelvények cseréjére sincs pénz 

Lassú, de legalább rázós a magyar HÉV élmény.
Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon

Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon 

Magyar Péter és a kormánytagok most Európa színe-java előtt vívnak egymással.
Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell

Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell 

Nem finom, de legalább nem is gusztusos.
Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el

Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el 

A logisztikai költségek tovább nőnek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo