A felnőtt internethasználók körében mára mindennapossá vált az online vásárlás. A különböző online felületeken elhelyezett hirdetések révén a fogyasztási szokásoknak megfelelő, személyre szabott, online ajánlatokat kapnak az internetezők. Az OTP Bank megbízásából készített reprezentatív kutatás szerint, 10-ből 9-en rendelnek rendszeresen online, a megkérdezett fele pedig akár havonta is ezt a vásárlási módot választja.
Nem meglepő módon a 40 év alatti, nagyobb városokban élők vásárolnak a leggyakrabban az interneten. A webes rendelések azonban egyre inkább terjednek, ma már a 60 év felettiek egynegyede is legalább havi egyszer helyez árut virtuális kosárba.
Érdekes részlet, hogy az internetes vásárlás sokaknál nem az online fizetéssel ér véget. A magyarok 56 százaléka az utánvétes fizetést, ezen belül is a készpénzes utánvétet választja a felkínált lehetőségek közül. Online csak a megkérdezettek 34 százaléka szokott fizetni, legtöbbször bankkártyával.
A kutatás alapján a korszerű fizetési módot kedvelők leginkább az egyszerű és
Az utánvétes megoldást azért preferálják az internetezők, mert így csak akkor kell kifizetni az árut, ha a vásárló meggyőződött arról, hogy valóban azt kapta, amit rendelt. Persze ez csak akkor lehetséges, ha a futár engedi felbontani a csomagot, még a fizetést megelőzően. Sokan pedig egyszerűen csak megszokásból választják ezt a fizetési módot.
Legnagyobb arányban a 18-29 éves korosztály fizet online, mégis ők a legkevésbé elővigyázatosak, ha kártyaadataik védelméről van szó.
„A hitelintézetek mindent megtesznek annak érdekében, hogy az online fizetés gyors, biztonságos és kényelmes folyamat legyen. A kártyabirtokosoknak is érdemes azonban betartaniuk néhány alapszabályt. Ilyen például hogy ellenőrizzék, hogy megbízható-e a kereskedő weboldala, majd a fizetési folyamat során megfelelő, megbízható banki fizetési oldalra kerülnek-e. Fontos, hogy a gyanús oldalakon ne adják meg a kártyaadataikat, de az is hogy ne nyilvános Wi-Fi hálózaton keresztül vásároljanak” – javasolja Takács Domokos, az OTP Bank termékfejlesztési és értékesítési vezetője.
Díjmentes internetes biztonsági kód szolgáltatás online fizetéshez
Az online fizetési műveletek során 2019. szeptember 14-től az Európai Unió PSD2 irányelv alapján biztosítani kell az erős ügyfélhitelesítést. Ez azt jelenti, hogy a határidőt követően az ügyfelek csak akkor vásárolhatnak bankkártyájukkal online, ha beállították az internetes biztonsági kód szolgáltatást.
Az Európai Unió területén történő online bankkártyás fizetés esetén a kártyaadatok megadása után, a bank az ügyfél számára egy egyszer felhasználható biztonsági kódot küld SMS-ben, a megadott mobiltelefonszámra. A támogatott kereskedői felületen ezt az egyedi kódot kell megadni, és ezzel lehet jóváhagyni az online tranzakciót.
A virtuális limit beállításával az ügyfél megadhatja, hogy naponta mekkora összeget fordíthat online vásárlásra.
A beállítással korlátozható, hogy hol használható az adott bankkártya: csak Magyarországon, csak itthon és Európában, vagy az egész világon. A külföldi használat korlátozása csak azokra a tranzakciókra vonatkozik, ahol a kártya, vagy a kártyaadatokat tartalmazó eszköz (pl. mobiltelefon) fizikailag is jelen van.