Az infláció alakulásának sem mindegy, mekkora béremelés lesz a cégeknél

A várakozásoknál kissé kedvezőbben alakulva 7,9 százalékra, közel két éves mélypontra mérséklődött az infláció novemberben az előző hónapban mért 9,9 százalékos éves áremelkedési ütemről, míg az előző hónaphoz képesti átárazás 0,0 százalékos volt. Szintén az enyhülő inflációs nyomást jelzi, hogy a maginfláció 9,1 százalékra mérséklődött az előző havi 10,9 százalékról.

Részletek

A legfrissebb inflációs adatok megerősítik a korábbi várakozásokat a tovább zajló dezinflációs folyamatokról és lehetővé teszi a monetáris politika számára a megkezdett lazítási ciklus folytatását és a kamatok további csökkentését az eddigi ütemben. Azt azonban figyelembe kell venni, hogy a fundamentális kérdés jelenleg a jegybanki inflációs célhoz való visszatérés üteme az egyszámjegyű szint elérése után, ami lassabb folyamat lehet, mint az eddig látott gyors dezinfláció.

A folyamatban az egyik megnevezhető kockázat, hogy a feszes munkaerőpiac és a decembertől 15, illetve 10 százalékkal emelkedő bérminimumok – és az általa feljebb tolódó teljes bérskála - érdemi támaszt fognak jelenti a keresletnek és a fogyasztásnak a reálbéremelkedésen keresztül, valamint a vállalatok a továbbra is erőteljesebben növekvő bérköltségeket érvényesíthetik az áraikban, így kismértékben újabb löketet kaphat az ár-bér spirál. Amennyiben a vállalatok irányadónak fogják és tudják tekinteni a javasolt béremelési szinteket és láthatóan kétszámjegyű mérték felett lesz a jövő évi átlagos béremelkedés szintje, az jelenthet felfelé mutató kockázatot. Amennyiben viszont szűken az egyszámjegyű tartományban marad ez az ütem, akkor csak a már eddig is kalkulált hatásával kell számolni.

A jelenlegi várakozásuk 9,5 százalék a jövő évi bérek kapcsán, de az előbb említettek alapján némi felfelé mutató kockázat mellett. A szintén jelentős inflációs tételt jelentő üzemanyagárakra továbbá kockázatot jelent az OPEC által bejelentett jövő évre vonatkozó további kőolaj kitermeléscsökkentés hatása az árak „stabilizálása” érdekében, valamint esetlegesen a közel-keleti konfliktus további eszkalálódása.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo