Az autóipar a válság után - milyen út vezet a felépülés felé?

Az autógyártók már a koronavírus-járvány előtt is nehéz helyzetben voltak, most pedig egy minden eddigitől eltérő válság utáni helyzetre kell felkészülniük. A Roland Berger megvizsgálta azokat a stratégiai eszközöket, amelyek segíthetnek az iparág szereplőinek jobban megérteni a helyzetet és eredményes terveket készíteni.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Az autóipar sokkot kapott, hiszen már a vírus megjelenése előtt jelentős kihívásokkal szembesült: tartósan csökkenő mennyiségekkel és haszonkulcsokkal, többletkapacitással, szigorúbb emissziós követelményekkel, továbbá a villamosítás és digitalizálás költségeivel is küzdött az iparág. Most pedig a pandémia következményei, a fogyasztói magatartásban és a gazdaságban bekövetkező változások veszélyeztetik az autógyártók hosszútávú üzleti terveit.

Mindezek következtében alapvetően változik majd meg az iparág. A Roland Berger cikkében a koronavírus-krízis hosszútávú stratégiai következményeit vizsgálja.

A tanácsadó cég egy tucat lehetséges forgatókönyvet elemzett a valószínű kormányzati válaszlépések és a gazdasági fellendülési típusok alapján és az alábbi következtetéseket vonta le:

  • Az autógyártóknak csökkenteniük kell globális lábnyomukat, mivel a pénzügyi tartalékok csökkennek és a kereskedelmi tarifák nőnek
  • Az autógyártók (OEM-ek) alacsonyabb kereskedői bevételeket és haszonkulcsot fognak tapasztalni, mivel a fogyasztók kevesebbet vásárolnak és olcsóbb autókat választanak
  • A vállalatok költségcsökkentése következtében felgyorsul az iparági konszolidáció
  • Új szabályok befolyásolhatják az elektro-mobilitást az USA-ban és Európában, miközben Kína dominanciája növekedni fog
  • A szoftverek, mint költségcsökkentő eszközök használata egyre fontosabbá válik
A fenti kihívások miatt az autógyártóknak hozzá kell szokniuk egy „új normálhoz” - áll a közleményben.

Zuhanó készpénztartalékok

Az autóipari vállalatok kevesebb pénzzel fognak rendelkezni a világjárvány után. A válság miatt felélik a tartalékokat, majd a mennyiségben és értékben is kisebb értékesítés miatt csökken a bevétel. A kisebb készpénztartalékok arra ösztönzik az egyes amerikai és európai autógyártókat (OEM-eket), hogy csökkentsék globális lábnyomukat és fő piacaikra összpontosítsanak. A Ford és a GM már ki is léptek több nemzetközi piacról, és most hazai piacukra és Kínára fókuszálnak. A pozíció fenntartása Kínában viszont komoly beruházásokat igényel az elektromos járművek terén. Figyelembe véve a pandémiát követő készpénzszintet és a protekcionista kereskedelempolitikát, a Roland Berger szerint ezeknek a vállalatoknak érdemes volna csak az USA-ra fókuszálniuk és össze kellene vonni tengerentúli operációjukat.

Kép: Shutterstock

A készpénzhiány azt is jelenti, hogy egyes iparági szereplők nem tudnak majd jelentős mértékben beruházni az e-mobilitásba és az önvezető járművekbe és konszolidálniuk kell elektromos autó platformjaikat. Az OEM-ek várhatóan a szoftverek költségeit csökkentik majd, így a digitalizáció nem bevétel- vagy szolgáltatásalapú, hanem költségalapú lesz. Ennek következtében az autógyártók a partnerségek és az akvizíciók felé mozdulnak.

Fogyasztói magatartás

A szakértők szerint a fogyasztói magatartás két irányban változik a koronavírus-válság után. Az embereknek egyrészt kevesebb pénzük lesz, másrészt jobban törődnek majd az egészségükkel és a biztonságukkal.

Ez befolyásolja majd a járművek eladási árát és árrését (a piacot és termékkínálatot egyaránt). Az USA-ban, Európában és Kínában a csökkent fogyasztói vásárlóerő kikényszeríti az olcsóbb járművek és kárpitok felé történő elmozdulást, ennek eredményeként az eredetiberendezés-gyártóknak és a beszállítóknak csökkenteniük kell a költségeket az összetettség és az anyagköltségek redukálásával.

A mobilitás fő mozgatórugója a fogyasztók egészséggel és biztonsággal kapcsolatos magatartása lesz. Az emberek olyan közlekedési megoldásokat keresnek majd, amelyekben minél kevesebbet kell másokkal egy légtérben tartózkodni, ezzel csökken a saját járművek felőli elmozdulás sebessége, ugyanakkor nő az Uberhez hasonló megoldások iránti kereslet, különösen az USA-ban, ahol kifejezett elmozdulás várható a tömegközlekedés felől.  Európában ezek a változások közlekedési vállalatok összevonásához és csődjéhez vezethetnek.

Az egészséggel kapcsolatos aggodalmak valószínűleg növelik az önvezető járművek iránti keresletet, amellyel együtt nő az iparágon kívüli befektetések mértéke és várhatóan átláthatóbb lesz a szabályozás. Az autóipari vállalatok azonban továbbra is csökkentik az önvezető járművekbe történő beruházásokat, ehelyett partnerségeket alakítanak ki, és egyre nagyobb mértékben támaszkodnak a technológiai vállalatokra. Új lehetőségek jelennek meg a kapcsolódó szolgáltatásokban, de ennek haszna sem tudja ellensúlyozni az értékesítés veszteségét.

Politikai döntések

A kockázatok és a gazdasági fellendülés egyensúlyának meghatározásáról szóló kormányzati döntések nagy szerepet játszanak a válság utáni autóipari tájkép kialakításában. A Roland Berger forgatókönyvei szerint Európa és Kína nagyobb valószínűséggel alkalmazkodik az új fogyasztói magatartáshoz a tömegközlekedésbe történő befektetés révén, mint az Egyesült Államok. Ez befolyásolja a mobilitást és azt, hogy az emberek hogyan használják a különféle szállítási módokat. Kína például arra törekszik, hogy az egyéni mobilitást kevésbé tegye vonzóvá, például az adózás révén.

Az elektrifikáció mértéke egy másik olyan téma, ahol a politika befolyásolja az eredményeket. Európában egy zöld politikai menetrend felgyorsíthatja a belsőégésű motorokkal rendelkező járművektől való elmozdulást, míg Kína valószínűleg növeli az elektromos járművek (EV-k) dominanciáját, mivel folyamatosan tartja magát emissziós célkitűzéseihez és támogatási programjához. Időközben az Egyesült Államokban a kibocsátási célok és az EV-támogatások csökkentése azt eredményezné, hogy az EV-penetráció még inkább lemaradjon Európa és Kína terjeszkedésétől, azzal a következménnyel, hogy az amerikai OEM-ek tovább csökkentik globális lábnyomaikat.

Az ellátási láncot illetően arra számítanak a cég elemzői, hogy a válság utáni rendelkezések jelentősen visszafogják majd a globalizációt. Az amerikai és az európai OEM-ek arra törekszenek, hogy regionalizálják az ellátási láncokat azért, hogy csökkentsék Kínától való függőségüket. Ezt a lépést valószínűleg súlyosbítja a protekcionista politika, például az ösztönzött visszatelepítéssel és a kereskedelmi háborúk.

A közvetlen beavatkozás is lehetőség. A kormányok megpróbálhatják enyhíteni a válság gazdasági hatásait ösztönzők vagy támogatások révén, amint azt az autógyártók nemrégiben javasolták. A Roland Berger arra számít azonban, hogy ezek inkább pénzügyi életmentő csomagok lesznek.

Mit kell tenni: Az új normál

Általánosságban: minél hosszabb a recesszió, annál szélsőségesebb lesz a hatása a készpénzszintre, a fogyasztói magatartásra és a politikára. Ez azt jelenti, hogy a fentebb vázolt dinamika felerősödik L alakú gazdasági fellendülés esetén, de a talán még mindig lehetséges U-alakú fellendülés esetén is jelentős hatás lesz érzékelhető.

Ennek eredményeként az autóipari vállalatoknak el kell kezdeniük a hosszú távú tervezést. Az „új normál” megköveteli a stratégia átgondolását, a termékkínálatoktól a felvásárlásig, és az operációs modellek újra tervezését, hogy átálljanak a prioritások, javítsák az ügyfélkapcsolatokat és alkalmazkodjanak az új ellátási láncokhoz.

A mulasztás több kárt okozhat, mint maga a vírus.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo