Az autóipar a válság után - milyen út vezet a felépülés felé?

Az autógyártók már a koronavírus-járvány előtt is nehéz helyzetben voltak, most pedig egy minden eddigitől eltérő válság utáni helyzetre kell felkészülniük. A Roland Berger megvizsgálta azokat a stratégiai eszközöket, amelyek segíthetnek az iparág szereplőinek jobban megérteni a helyzetet és eredményes terveket készíteni.

NIS2: rohamosan közeleg a határidő, kerülje el a bírságot!
Mit jelent a gyakorlatban a NIS2 a vállalkozások számára?
Hogyan válasszunk szolgáltatót a megfelelőség biztosításához?
Milyen eszközökkel lehet erősíteni a védelmet és mit kell tenni, ha támadás ért minket?

NIS2 újratöltve - IT-biztonság a gyakorlatban

2024. június 18.

Részletek és jelentkezés itt!

Az autóipar sokkot kapott, hiszen már a vírus megjelenése előtt jelentős kihívásokkal szembesült: tartósan csökkenő mennyiségekkel és haszonkulcsokkal, többletkapacitással, szigorúbb emissziós követelményekkel, továbbá a villamosítás és digitalizálás költségeivel is küzdött az iparág. Most pedig a pandémia következményei, a fogyasztói magatartásban és a gazdaságban bekövetkező változások veszélyeztetik az autógyártók hosszútávú üzleti terveit.

Mindezek következtében alapvetően változik majd meg az iparág. A Roland Berger cikkében a koronavírus-krízis hosszútávú stratégiai következményeit vizsgálja.

A tanácsadó cég egy tucat lehetséges forgatókönyvet elemzett a valószínű kormányzati válaszlépések és a gazdasági fellendülési típusok alapján és az alábbi következtetéseket vonta le:

  • Az autógyártóknak csökkenteniük kell globális lábnyomukat, mivel a pénzügyi tartalékok csökkennek és a kereskedelmi tarifák nőnek
  • Az autógyártók (OEM-ek) alacsonyabb kereskedői bevételeket és haszonkulcsot fognak tapasztalni, mivel a fogyasztók kevesebbet vásárolnak és olcsóbb autókat választanak
  • A vállalatok költségcsökkentése következtében felgyorsul az iparági konszolidáció
  • Új szabályok befolyásolhatják az elektro-mobilitást az USA-ban és Európában, miközben Kína dominanciája növekedni fog
  • A szoftverek, mint költségcsökkentő eszközök használata egyre fontosabbá válik
A fenti kihívások miatt az autógyártóknak hozzá kell szokniuk egy „új normálhoz” - áll a közleményben.

Zuhanó készpénztartalékok

Az autóipari vállalatok kevesebb pénzzel fognak rendelkezni a világjárvány után. A válság miatt felélik a tartalékokat, majd a mennyiségben és értékben is kisebb értékesítés miatt csökken a bevétel. A kisebb készpénztartalékok arra ösztönzik az egyes amerikai és európai autógyártókat (OEM-eket), hogy csökkentsék globális lábnyomukat és fő piacaikra összpontosítsanak. A Ford és a GM már ki is léptek több nemzetközi piacról, és most hazai piacukra és Kínára fókuszálnak. A pozíció fenntartása Kínában viszont komoly beruházásokat igényel az elektromos járművek terén. Figyelembe véve a pandémiát követő készpénzszintet és a protekcionista kereskedelempolitikát, a Roland Berger szerint ezeknek a vállalatoknak érdemes volna csak az USA-ra fókuszálniuk és össze kellene vonni tengerentúli operációjukat.

Kép: Shutterstock

A készpénzhiány azt is jelenti, hogy egyes iparági szereplők nem tudnak majd jelentős mértékben beruházni az e-mobilitásba és az önvezető járművekbe és konszolidálniuk kell elektromos autó platformjaikat. Az OEM-ek várhatóan a szoftverek költségeit csökkentik majd, így a digitalizáció nem bevétel- vagy szolgáltatásalapú, hanem költségalapú lesz. Ennek következtében az autógyártók a partnerségek és az akvizíciók felé mozdulnak.

Fogyasztói magatartás

A szakértők szerint a fogyasztói magatartás két irányban változik a koronavírus-válság után. Az embereknek egyrészt kevesebb pénzük lesz, másrészt jobban törődnek majd az egészségükkel és a biztonságukkal.

Ez befolyásolja majd a járművek eladási árát és árrését (a piacot és termékkínálatot egyaránt). Az USA-ban, Európában és Kínában a csökkent fogyasztói vásárlóerő kikényszeríti az olcsóbb járművek és kárpitok felé történő elmozdulást, ennek eredményeként az eredetiberendezés-gyártóknak és a beszállítóknak csökkenteniük kell a költségeket az összetettség és az anyagköltségek redukálásával.

A mobilitás fő mozgatórugója a fogyasztók egészséggel és biztonsággal kapcsolatos magatartása lesz. Az emberek olyan közlekedési megoldásokat keresnek majd, amelyekben minél kevesebbet kell másokkal egy légtérben tartózkodni, ezzel csökken a saját járművek felőli elmozdulás sebessége, ugyanakkor nő az Uberhez hasonló megoldások iránti kereslet, különösen az USA-ban, ahol kifejezett elmozdulás várható a tömegközlekedés felől.  Európában ezek a változások közlekedési vállalatok összevonásához és csődjéhez vezethetnek.

Az egészséggel kapcsolatos aggodalmak valószínűleg növelik az önvezető járművek iránti keresletet, amellyel együtt nő az iparágon kívüli befektetések mértéke és várhatóan átláthatóbb lesz a szabályozás. Az autóipari vállalatok azonban továbbra is csökkentik az önvezető járművekbe történő beruházásokat, ehelyett partnerségeket alakítanak ki, és egyre nagyobb mértékben támaszkodnak a technológiai vállalatokra. Új lehetőségek jelennek meg a kapcsolódó szolgáltatásokban, de ennek haszna sem tudja ellensúlyozni az értékesítés veszteségét.

Politikai döntések

A kockázatok és a gazdasági fellendülés egyensúlyának meghatározásáról szóló kormányzati döntések nagy szerepet játszanak a válság utáni autóipari tájkép kialakításában. A Roland Berger forgatókönyvei szerint Európa és Kína nagyobb valószínűséggel alkalmazkodik az új fogyasztói magatartáshoz a tömegközlekedésbe történő befektetés révén, mint az Egyesült Államok. Ez befolyásolja a mobilitást és azt, hogy az emberek hogyan használják a különféle szállítási módokat. Kína például arra törekszik, hogy az egyéni mobilitást kevésbé tegye vonzóvá, például az adózás révén.

Az elektrifikáció mértéke egy másik olyan téma, ahol a politika befolyásolja az eredményeket. Európában egy zöld politikai menetrend felgyorsíthatja a belsőégésű motorokkal rendelkező járművektől való elmozdulást, míg Kína valószínűleg növeli az elektromos járművek (EV-k) dominanciáját, mivel folyamatosan tartja magát emissziós célkitűzéseihez és támogatási programjához. Időközben az Egyesült Államokban a kibocsátási célok és az EV-támogatások csökkentése azt eredményezné, hogy az EV-penetráció még inkább lemaradjon Európa és Kína terjeszkedésétől, azzal a következménnyel, hogy az amerikai OEM-ek tovább csökkentik globális lábnyomaikat.

Az ellátási láncot illetően arra számítanak a cég elemzői, hogy a válság utáni rendelkezések jelentősen visszafogják majd a globalizációt. Az amerikai és az európai OEM-ek arra törekszenek, hogy regionalizálják az ellátási láncokat azért, hogy csökkentsék Kínától való függőségüket. Ezt a lépést valószínűleg súlyosbítja a protekcionista politika, például az ösztönzött visszatelepítéssel és a kereskedelmi háborúk.

A közvetlen beavatkozás is lehetőség. A kormányok megpróbálhatják enyhíteni a válság gazdasági hatásait ösztönzők vagy támogatások révén, amint azt az autógyártók nemrégiben javasolták. A Roland Berger arra számít azonban, hogy ezek inkább pénzügyi életmentő csomagok lesznek.

Mit kell tenni: Az új normál

Általánosságban: minél hosszabb a recesszió, annál szélsőségesebb lesz a hatása a készpénzszintre, a fogyasztói magatartásra és a politikára. Ez azt jelenti, hogy a fentebb vázolt dinamika felerősödik L alakú gazdasági fellendülés esetén, de a talán még mindig lehetséges U-alakú fellendülés esetén is jelentős hatás lesz érzékelhető.

Ennek eredményeként az autóipari vállalatoknak el kell kezdeniük a hosszú távú tervezést. Az „új normál” megköveteli a stratégia átgondolását, a termékkínálatoktól a felvásárlásig, és az operációs modellek újra tervezését, hogy átálljanak a prioritások, javítsák az ügyfélkapcsolatokat és alkalmazkodjanak az új ellátási láncokhoz.

A mulasztás több kárt okozhat, mint maga a vírus.

Véleményvezér

Több száz pedagógust vert át a Belügyminisztérium

Több száz pedagógust vert át a Belügyminisztérium 

A pórul járt pedagógusok minden bizonnyal beperlik a Belügyminisztériumot.
Magyar Péter szerint választási csalás történt a külföldön élő magyarok szavazataival

Magyar Péter szerint választási csalás történt a külföldön élő magyarok szavazataival 

Valami bűzlik Dániában mondaná Shakespeare.
Orbán Viktor kormányzása óta nagyot zuhantak a magyar nyugdíjak GDP arányosan nézve

Orbán Viktor kormányzása óta nagyot zuhantak a magyar nyugdíjak GDP arányosan nézve 

Mennyire becsüljük meg nyugdíjasainkat?
Megbukott a lombkorona nélküli lombkoronasétányt építő polgármester

Megbukott a lombkorona nélküli lombkoronasétányt építő polgármester 

A vidéket még mindig a Fidesz uralja.
Hatalmas adóemelésre készül Putyin

Hatalmas adóemelésre készül Putyin 

Fogy Moszkva pénze, jön tehát a hadisarc.
A Brexit rajongók azt ígérték, csökkentik a bevándorlást, ehhez képest fordítva történt

A Brexit rajongók azt ígérték, csökkentik a bevándorlást, ehhez képest fordítva történt 

Az Egyesült Királyság gazdasága mindig is a világ egyik legliberálisabb területe volt, úgy akartak szigorítani, hogy ezen az elven nem változtattak. Meg is lett az eredmény.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo