Akár jó is lehet Orbán terve, de honnan lesz rá pénz?

A munkaadók szerint kedvező hatása lehet a tegnap bejelentett, a kisvállalkozások támogatását célzó intézkedéscsomagnak, és hozzájárulhat a feketemunka visszaszorításához. Ugyanakkor a szakszervezetek szerint a munkahelyteremtéshez ez még nem elég, kevés, ha a gazdaság stagnál. Az elemzők a finanszírozási oldal bizonytalanságát hangsúlyozzák, sőt, a szuperbruttó kivezetésének elhalasztását is szükségesnek vélik a tervek finanszírozási oldalának biztosításához.

 


Kép:PP/FényesGábor

A kormányfő tízpontos munkahelyvédelmi akciótervet hirdetett meg hétfőn a parlamentben. (Ennek részleteiről itt olvashat.) Ennek részeként a 25 év alattiaknál, az 55 év felettieknél és a képzettséget nem igénylő munkát végzőknél a munkáltatói járulékot a felére csökkentik, a 25-nél kevesebb munkavállalót foglalkoztató cégek pedig ezentúl választhatják majd a - vállalkozás profitját terhelő adókat és a bérek után fizetendő közterheket kiváltó - 16 százalékos kisvállalati adót. A munkahelyvédő intézkedések forrását a tranzakciós illeték kiterjesztéséből teremtené meg a kabinet.

Dávid Ferenc, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) főtitkára szerint a vállalkozások számára kedvező, ha csökkennek a 25 év alattiak terhei, akárcsak az 55 év felettiek és a képzettséget nem igénylő fizikai munkát végzők járulékai. Véleménye szerint szükség van arra, hogy érzékelhető javulást lehessen elérni az említett veszélyeztetett korosztályoknál és a kisgyermekes anyáknál.

A forrásoldalnak "nem tapsolnának" a vállalkozások
Dávid Ferenc és Vadász György is úgy véli, hogy a könnyített adó-, illetve járulékteher hozzájárulhat ahhoz, hogy "fehéredjen" a kkv-szektor. Ugyanakkor Dávid Ferenc a 300 milliárd forintos, ösztönző munkavédelmi terv kapcsán a bevételi oldal megalapozására hívta fel a figyelmet. Úgy véli, hogy ha nem megalapozott a terv forrásoldala, akkor vagy a kedvezményeket kell megrövidíteni, vagy újabb adókat kell kivetni, márpedig egyik megoldásnak sem tapsolnának a vállalkozások.

A vállalkozók számára "közérzetjavító lépés" az élőmunkateher sokszor kért csökkentése - magyarázta Dávid Ferenc. Hasonló véleményt fogalmazott meg Vadász György, a Magyar Iparszövetség (OKISZ) elnöke. Álláspontját azzal támasztotta alá, hogy eddig a legálisan foglalkoztatottak után a szociális járulék 38 százalék volt, igaz ezek a vállalkozások kevés társasági adót fizettek. A 100 ezer forint bruttó bérig igénybe vehető kedvezményt első lépésként elfogadhatónak nevezte Vadász György, amit később még lehetne emelni.

Pataky Péter, a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége (MSZOSZ) elnöke fontosnak nevezte, hogy a kormány "végre valamit tenni akar" a munkakereslet növelése érdekében. Minden olyan eszköz, amely egy-egy foglalkoztatási csoport alkalmazását segíti, akkor hatékony, ha a gazdaságban munkaerőigény jelentkezik; önmagában az, hogy valaki olcsóbban alkalmazhat munkaerőt, nem fog plusz munkahelyet teremteni, ha egyébként a gazdaság stagnál - hívta fel a figyelmet.

Az MSZOSZ elnöke ugyanakkor úgy vélekedett: a csomagnak talán jobb hatása lesz, mint az eddigi hasonló ötleteknek, mert a vállalkozásoknak ígért kedvezmény egy évnél hosszabb időre szól.

Az Autonóm Szakszervezetek Szövetsége (ASZSZ) szerint elkésett, de halaszthatatlan és kényszerű döntés született, mert az érintett két korcsoportnál már tarthatatlanná vált a helyzet. Ez a döntés azonban az ASZSZ szerint nem válthatja ki a beruházások elmaradása miatti munkaerő-kereslet visszaesését.

Tóth Gergely, a Buda-Cash brókerház elemzője szerint a források egy része már el lett költve, bizonyos intézkedésekkel pedig ismét magunkra haragíthatjuk az EU-t.

Megóvhat számos munkahelyet, hogy a munkaadók járulékterheit csökkenteni kívánja a kormányzat, az adózási szabályokat ugyanakkor nem harmonizálták, ami negatívan hathat az elképzelések megvalósítására

 Vannak még kérdések, a finanszírozási oldal nem bíztató

Az MTI által megkérdezett elemzők bár pozitívan értékelik az intézkedések szándékát, a megvalósítással kapcsolatban kevésbé optimisták. Árokszállási Zoltán, az Erste Bank elemzője pozitívnak nevezte, hogy a kormány azoknak a munkavállalóknak, illetve vállalkozásoknak a helyzetét javítaná, amelyek munkaerő-piaci helyzete nem túl kedvező. Véleménye szerint ebből a szempontból viszonylag jól célzott intézkedéscsomagról van szó. Hozzátette: vannak benne ugyanakkor érdekes pontok, könnyítenék például a számviteli szabályokat, és a vállalkozások tőkehelyzetének megítélésekor nem kellene beszámítani a kedvezőtlen árfolyammozgás miatt bekövetkezett tőkeveszteséget. "Kérdés, ha ezt valóban bevezetik, mennyire lesz megalapozott a vállalkozások kimutatott tőkehelyzete; nem biztos, hogy ez egy jó intézkedés" - mondta.

Az Erste elemzője emellett a program finanszírozási oldalának gyengeségét emelte ki, azt "nem túl biztatónak" nevezve. Az állam a Magyar Nemzeti Bank és a Magyar Államkincstár megadóztatásával tulajdonképpen saját magát adóztatná meg - mutatott rá a tranzakciós illeték kiterjesztésével kapcsolatos kockázatokra. Az elemző szerint kérdéses, hogy ez mennyire tud tartósan bevételt generálni a program mögé. Valószínűnek tartja, hogy még ha lesz is némi gazdaságélénkítési hatása a csomagnak, az nem lesz elegendő arra, hogy idővel önjáróvá tegye a programot. Árokszállási Zoltán felvetette továbbá: kérdéses, mennyire prudens, hogy a tartalékok egy részét szeretné erre a kormány felhasználni. Úgy vélekedett, a kamatkiadás a jelzett 150 milliárd forintnál kisebb mértékben fog csökkenni, ha sikerül megállapodni az IMF-fel.

Németh Dávid, az ING elemzője úgy vélekedett: a munkahelyteremtés, ezen belül is az alacsony jövedelműek munkahelyének megóvása a fő motívum a bejelentett intézkedésekben. A szakember szerint az mindenképpen megóvhat számos munkahelyet, hogy a munkaadók járulékterheit csökkenteni kívánja a kormányzat. Hozzátette: az adózási szabályokat ugyanakkor nem harmonizálták, és ez esetleg negatívan hathat majd az elképzelések megvalósítására ezen a területen. Az ING elemzője szintén kérdésesnek tartotta, hogy a költségvetési fedezet, amely a munkahelyvédelmi csomagot szolgálná, valóban befolyik-e majd jövőre a büdzsébe. Ezt az elemét az elképzeléseknek igen kockázatosnak nevezte Németh Dávid.

El kell halasztani a szuperbruttó kivezetését?

El kell halasztani a szuperbruttó jövőre tervezett kivezetését a Kopint-Tárki Zrt. vezérigazgatója szerint ahhoz, hogy a kormány 300 milliárd forintos munkahelyvédelmi tervének részben legyen fedezete. Palócz Éva szerint a legalább havi 215 ezer forintot keresők szuperbruttójának megtartása 107 milliárd forint költségvetési bevételt jelentene. A vezérigazgató szerint a Magyar Nemzeti Bank és az államkincstár megadóztatása értelmezhetetlen, és nem vezet jóra a tartalékok felhasználása sem.

Úgy vélte, a kormány terve, amely a járulékok csökkentését célozza meg, támogatandó, a Kopint-Tárki ezt már két évvel ezelőtt is szükségesnek tartotta. Ugyanakkor a 300 milliárd forintos kiadást forrásoldalról is szükséges alátámasztani, a most bejelentett intézkedéseket újra kell gondolni - tette hozzá.

 A 10 pont ellensúlyozhatja az eddigi károkat

A bejelentett 10 pont legalább fele (az első öt) közvetlenül és előnyösen fog hatni a foglalkoztatási szempontból legveszélyeztetettebb társadalmi csoportok elhelyezkedési esélyeinek javítására a Munkástanácsok szerint. Valamivel harciasabban fogalmazva persze  azt is mondhatjuk, hogy a kormány a bejelentett tervek végrehajtásával ellensúlyozhatja azokat a károkat, amelyeket a az egykulcsos jövedelemadó bevezetésével, az adójóváírás kivezetésével és az emiatt szükségessé vált elvárt béremelések szorgalmazásával, éppen a most célba vett rétegek foglalkoztatásánál kiváltott. A bejelentett intézkedések helyességét alátámasztja, hogy a 2011/2012-es adatok szerint Magyarországon a foglalkoztatást terhelő adószint, azaz  a munkáltatót és a munkavállalókat terhelő társadalombiztosítási és egyéb járulékok eddig az élőmunka költségeknek csaknem 40%-át tették ki, ami az 5-ik legmagasabb az Unióban. Ráadásul Magyarországon az átlag alatti kereseti csoportokban a foglalkoztatás adó- és járulékköltségei még ennél is magasabban, 44% közelében álltak, azaz csaknem 5%-kal meghaladták az átlagos mértéket.

A most bejelentett intézkedések ezen a nem kívánatos  helyzeten minden bizonnyal segíteni fognak, azaz hozzájárulnak az alacsonyabb képzettségűek és alacsonyabb keresetűek - ideértve a pályakezdő fiatalokat is - foglalkoztatásának ösztönzéséhez. Hasonlóan kedvező hatást gyakorolhat a foglalkoztatásra adózási szempontból a 7. pont, azaz a kisvállalatok adóterheinek csökkentése és adózásának leegyszerűsítése.  A kisvállalatok szerepe a foglalkoztatásban kiemelkedő,  ezért nem mindegy, hogy milyen mértékben és milyen feltételekkel válnak érdekeltté a munkahelybővítésben. A kisvállalati munkahelyek egyik komoly hátránya ugyanakkor ma még a fekete foglalkoztatás és a járulék-elkerülő bérfizetés. A most bejelentett, mértékében és bevallásában is jelentően leegyszerűsödött adóztatás fontos lökést adhat a fekete-és járulékkerülő foglalkoztatás leépülésének.

Mindez azonban azt is kell jelentse, hogy az a vállalkozó, aki még ilyen körülmények között is ki akar bújni az adófizetés alól, a korábbiaknál szigorúbb szankciót érdemel. A szakszervezetek mindenesetre arra fogják biztatni a tagjaikat és a munkavállalókat, hogy a jövőben ne legyenek partnerei az adóelkerülő foglalkoztatást preferáló munkáltatói törekvésnek. Ha ez megvalósul, akkor az adócsomag kisvállalati kedvezmény része nemcsak csökkenti az adóbevételeket, hanem a kifehéredő foglalkoztatás nyomán többletbevételeket is hozhat a költségvetésbe.

Ami a foglalkoztatás szélesebb összefüggéseit illeti, illúzióink azért ne legyenek. Fontosak és üdvözlendőek a felsorolt  intézkedések, de tartós, jól fizető munkahelyek csak fejlődő, versenyképes gazdaságban keletkeznek. E téren pedig még sok a tennivaló. A magyar gazdaság termelékenysége évek óta stagnál, beruházásokra alig jutott forrás az elmúlt években. A kisvállalatok csökkenő adói nyomán keletkező többletforrásokból remélhetően a műszaki fejlesztésre és a munkavállalók képzésére, szakismereteik korszerűsítésére is több pénz és figyelem jut majd.

Véleményvezér

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban 

Az ukrajnai háború versenyfutás az idővel.
Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A lengyel valuta árfolyama fenn, a magyar lenn.
Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt

Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt 

Ez a harc lesz a végső?
A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik

A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik 

Nem tűnik túl átgondoltnak a mini-Dubaj projekt.
A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott

A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott 

Bindzsisztán működik, ahogy kell.
Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo