"A válság enyhíthető"

Új esélyként tekint a gazdasági válság miatt kialakult helyzetre a Veszprémben működő Pepperl + Fuchs német ügyvezető igazgatója és magyar HR-menedzsere. Sok új feladatot, eddig járatlan utat hozott számukra a krízis, de a jó gazdasági módszerrel működő cég nem látja kilátástalannak helyzetét, sőt optimistán várják a jövőt. Az új helyzet a régióban dolgozó személyügyi tanácsadónak is folyamatosan feladatokat ad.

A közép-dunántúli nagyvárosokban található munkahelyek az ott élők igen nagy hányadának biztosítják a megélhetést. A megyei jogú városok vonzáskörzete természetesen messze túlnyúlik a városon, megyehatáron túlról is jelentős az ingázás. Ezekben a városokban kedvezőek a foglalkoztatási feltételek, alacsonyabb a munkanélküliség. A munkahelyek többsége ipari jellegű vállalat. A régió megyei jogú városaiban az iparban foglalkoztatottak aránya az országosnál magasabb. Veszprémben a foglalkoztatottak közel 30 százaléka ebben a szektorban dolgozik. Az iparon belül a feldolgozóiparnak, elsősorban a gépipari tevékenységet végző ágazatoknak van kiemelkedő szerepe a térségben.

Válság és 25 százalékos visszaesés

A német tulajdonú, Mannheim-i székhelyű PEPPERL+FUCHS világviszonylatban is jelentős szereplő az ipari automatizálás területén. Ahogy az a honlapjukon is olvasható, innovatív megoldásaik révén több szegmensben is piacvezetővé váltak a gyártás- és a folyamatautomatizálásban. Így például évek óta folyamatosan a gyújtószikra-mentes üzletág elsőszámú beszállítói, ami több mint 25 százalékos piaci részesedést jelent. A PEPPERL+FUCHS cégcsoport részére 1997 óta Veszprémben készül az összes műanyag és fém alkatrész, valamint sok, az érzékelőkbe épülő további részegység. A gyártás mellett a vállalat-csoport többi termékét is forgalmazzák és műszaki szaktanácsadást is nyújtanak, amelyet egy fejlesztő csapat is támogat. Jelenleg egy 218 fős gyártóegység és egy 8 fős kereskedelmi egység működik a veszprémi telephelyen.

Jürgen Chrobak 2004 óta tölti be az ügyvezetői pozíciót, a válságot megelőző időszakban számos jelentős döntés meghozatalával sikereket hozott a vállalat életébe, többek között a német anyavállalattól Veszprémbe került jó néhány stratégiai feladat is. A veszprémi gyár "intercompany beszállítóként" csak a PEPPERL+FUCHS különböző gyárainak készít termékeket, főleg szenzorokat. Ebből kifolyólag a válság Chrobak úr szerint egyfajta „ostorcsapás"-hatásként érte őket, és ez valójában 45-50 százalékos termelés-visszaesést jelentett. A veszprémi gyár speciális helyzetben van. Mivel a vállalat végfelhasználó gyáregységei szintén visszafogták a termelésüket, meg kellett várni, hogy ezekben a gyárakban is kifogyjanak a raktárkészletek, és csak ezek után indulhatott el újra a gyártás a 25 százalékkal csökkentett szinten. A cég vezetője szerint az elmúlt 1-2 hónapos időszak nagy nehézségeket okozott a termelésben, 2010-re azonban várhatóan kiegyenlítődnek a folyamatok, és a gyártás volumenét ábrázoló függvény vonala ismét fölfelé kúszik majd.

A válság magyar és német természetéről az ügyvezető elmondta, hogy Magyarország sokkal kevésbé ellenálló, mint Németország. Egyrészt nálunk a költségek túl alacsonyak, amelyekből már nem lehet lefaragni, míg Németországban ezek jóval magasabbak, és ez lehetőséget biztosít a megtakarításokra is. Másrészt Chrobak úr a magyar piacgazdaság kifejezett hátrányának tartja a közepes méretű - 200-1000 fős -, elsősorban az ipari gyártó szegmens hiányát. A cég vezetője szerint így nincs igazi ereje a magyar gazdaságnak. A Pepperl+Fuchs Magyarország Kft. cégen belül kivívott magának egy olyan pozíciót, amely lehetőséget biztosít a problémák önálló kezelésére. Ez elsősorban a válság miatt felmerülő kapacitás kényszerű csökkentését jelentette. Jelenleg csökkentett munkaidőben, heti 4 napon 3 műszakban dolgoznak a munkavállalók. A radikális termelés-csökkenés javítására az ügyvezető projekteket szerzett a konszernen belül. A veszprémi gyárban tervezői csapat is dolgozik, a fejlesztési igények pedig folyamatosak, a projektek nem álltak meg, ezért a termelés most elsősorban ezt az innovációt szolgálja ki. A "szabad kéz" lehetősége a magyarországi gyár ügyvezetőjének elsősorban azt jelenti, hogy a központilag, konszern szinten meghatározott célok ellenére a megtakarítási lehetőségek, a kapacitás volumene, - az eltérő helyi feltételek miatt -, helyben alakíthatók. A szabad döntési lehetőség és a központilag irányított, ugyanakkor rugalmas konszern-szintű tervezés együttesen képes a céget továbbsegíteni a nehéz perióduson.

Diagnózis és válságkezelés

Pál Valéria, a cég HR-menedzsere elmondta, hogy a veszprémi Pepperl+Fuchs Kft. legfontosabb értéke a lojális és motivált munkavállaló. Hogy náluk ez nem csak egy jelmondat, azt az adat is alátámasztja, amely a munkavállaló által kezdeményezett felmondásokat mutatja. 2004 óta ez az arány a teljes fluktuáció alig egy százalékát teszi ki. Tehát, akik itt dolgoznak, erősen kötődnek a vállalathoz, és ezekben a nehéz időkben ez még inkább így van.

A magyar leányvállalat, önálló gazdasági egységként saját maga dolgozza ki a válságtervét. Pál Valéria a legfontosabb változásnak a hangsúlyok eltolódását tartja. Míg a válság előtt a termelés emberi erőforrásai mellett a legkiválóbb munkaerő megtalálása volt a legfontosabb feladata, addig most a jól teljesítő munkavállalók megtartása és a munkavégzés ösztönzése a cél még a demotiváló helyzetekben is. Pál Valéria helyzete nehéz, mert a Pepperl+Fuchs-nál is voltak elbocsátások. Első körben a próbaidős és a határozott idejű szerződéses és a nyugdíjas munkavállalóktól búcsúzott el a cég. Majd amikor már látható volt az 50 százalék körüli termelés-visszaesés, a munkavállalók bevonásával lecsökkentették a munkaidőt. A dolgozók ekkor sok esetben vállalták, hogy inkább lemondanak a különféle pótlékokról, ha ez az ára annak, hogy nem küldenek el újabb munkatársakat. Ám ahogy a HR-menedzser is elmondta, felelősséggel tartoznak a munkavállalóikért, és nem engedhették meg, hogy olyan fizetési színvonalon dolgozzanak az emberek, amelyből nem lehet megélni, és ezért újabb leépítések váltak szükségessé. Pál Valéria szerint a jó válságkezelés első és legfontosabb eszköze az őszinte belső kommunikáció. Ezzel a nyílt párbeszéddel sikerült a nehéz helyzeteket kezelnie. Ezen kívül nyilvánvalóan egyfajta attitűdbeli változás is fontos volt. Ahogy azt a HR-menedzser elmondta, a válság kreatívvá tesz.

Ilyen helyzetben nyilván kevésbé kell az interjútechnika fejlesztésével foglalkozni, inkább a munkakör-gazdagítással, a munkakörök átdolgozásában kell a vezetőket támogatni. A HR-menedzser szerint a kiválasztás módszereinek tökéletesítése helyett most a jövő elemzésével, átszervezésekkel kell foglalkozni.

Teljes cikk a HR Portálon.

Véleményvezér

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo