A géntechnológia hatása az egészségügyre

A globális gyógyszerpiac elérheti a 2000 milliárd dolláros nagyságot 2010-ig – derül ki a Reuters Business Insight jelentéséből. Ezt a növekedést főleg a géntechnológiai fejlesztések eredményeképpen a piacra kerülő új gyógyszerek generálják.

A géntechnológia átalakítja a gyógyszeripart – derül ki a Reuters Business Insight legújabb A géntechnológiai kilátások 2005-ig: átalakuló gyógyászati és diagnosztikai piacok címmel készített tanulmányából. A gyógyszergyártók a gyógyszerkémia alapú kutatásról és fejlesztésről egyre inkább elmozdulnak afelé, hogy a gének által biztosított információkat használják fel az új gyógyszerek kifejlesztéséhez. Gyakorlatilag minden nagyobb gyógyszergyár alakít ki partnerkapcsolatot valamelyik, a kilencvenes évek elején létrejött géntechnológiai vállalattal, vagy gyáron belül hoz létre gén divíziót.
A diagnosztikumok piaca az, amelyik az elkövetkező évtizedben várhatóan a legdinamikusabban fog növekedni. A génpolimorfizmus - vagyis, hogy az egyes emberek eltérő génkészlettel rendelkeznek, és ezért nem egyformán reagálnak a gyógyászati készítményekre – régóta nehezíti a mindenki számára tökéletes gyógyszer létrehozását. A farmakogenteika most megoldást kínál erre a problémára, ezzel forradalmian átalakítva a sejt alapú diagnosztikai ipart. Azzal, hogy lehetővé válik az emberi szervek sejttenyészettel való modellezése, megfelelő számú minta fog a kutatók rendelkezésére állni a minél tökéletesebben ható pirulák kidolgozásához. A Reuters Business Insight által vázolt forgatókönyv a piac exponenciális bővülését eredményezi, és – előrejelzésük szerint - 2005-ig a sejt alapú diagnosztikumok piaca meghaladhatja akár a 3 milliárd dolláros bevételt is.
A jelentés arra is kitér, hogy a technológiai költségek csökkenésével a szolgáltatási szektor szerepe egyre nőni fog, különösen az olyan területeken, mint a géntérképek, bioinformatika, vagy az olyan internet alapú alkalmazásoknál, amelyek a diagnosztikát, illetve a klinikai próbák adminisztrációját támogatják.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo