A turisztikai cégek nem hárították át teljesen megnövekedett költségeiket vendégeikre, ennek ellenére további romlást várnak

A turizmus minden alágazatára kiterjedő, reprezentatív turizmus konjunktúra index (tki) augusztusban mínusz 13 ponton állt, a mínusz 100 és plusz 100 közötti skálán, ami azt jelenti, hogy az ágazat szereplői helyzetüket enyhén romlónak érzékelik. Júliushoz képest az index értéke 10 ponttal csökkent, a csökkenés elsősorban a szálláshely-szolgáltatást érintette - közölte a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) és a GKI Gazdaságkutató.

A foglalkoztatott létszám alakulása az elmúlt három hónapban az előző év azonos időszakához képest plusz 4 ponton állt az év 8. hónapjában, ami azt mutatja, hogy nagyon lassú ütemben, de nőtt a kereslet a turisztikai ágazatban igényelt munkaerő iránt. A következő három hónapra mínusz 3 pontot mértek, ez alapján a cégek nagyon kis mértékben, de csökkentik a munkaerőállományt. Ez a szezonális hatások miatt (a nyári főszezon végeztével) természetes – közölték.

A turisztikai cégek 79 százaléka áraik, 55 százaléka a működési költségek növekedéséről számolt be az elmúlt 3 hónapra. Az árnövekedés átlagosan 15 százalékot, míg a működési költségek növekedése 27 százalékot tett ki. Vagyis a cégek nem hárították át az összes költségnövekedést a fogyasztókra, elsősorban a profitjuk rovására egy részét “lenyelték” – közölték.

Augusztusban a turisztikai cégek 35 százaléka jelezte, hogy a következő 3 hónapban várhatóan emelni fogja szolgáltatásának árát, 59 százalékuk nem változtat az árakon, míg 6 százalék jelzett csökkentést. Utóbbi 5 százalékponttal alacsonyabb, mint júliusban. A szálláshely-szolgáltatásban már a szezonkezdetkor lezajlottak az áremelések, ezért mindössze 25 százalékos az emelést tervezők aránya, miközben a vendéglátásban főként az élelmiszerárak emelkedése miatt 56 százalék, míg az egyéb turisztikai szektorokban 26 százalék tervez emelni. A turisztikai cégek 31 százaléka a közelmúltban is emelt árat és a közeljövőben is emelni fog – jelezték.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo