„A kutatásunk rámutat arra, hogy a magyar lakosság körében megnőtt az igény a környezetkímélő autózásra, a trendek alapján a következő években az elektromobilitás egyre nagyobb teret nyer és meghatározó közlekedési móddá válik.
Az elektromobilitásra történő átmenetben ugyanakkor továbbra is fontos szerepe marad a hagyományos belső égésű motoroknak” – mondta Gergen Péter, a Bosch Budapesti Fejlesztési Központjának elektromobilitás fejlesztés igazgatója. „A Bosch nyitott valamennyi jövőbeni erőátviteli technológia irányába, folyamatosan fejleszti a belső égésű motorokat is, és elkötelezett támogatója a nulla károsanyag-kibocsátású járművezetés megvalósításának” – tette hozzá az igazgató.
Mérföldkőhöz érkezett az alternatív hajtás aránya
A felmérés szerint a magántulajdonú alternatív meghajtású autók aránya a korábbi évek egy százalék körüli értékéről 5 százalékra emelkedett. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a magyar gépjárműparkban már 100 autóból 5 alternatív hajtású, azaz gázüzemű, elektromos, hibrid vagy plug-in hibrid. A magyar autóállomány háromnegyede – 63 százaléka – továbbra is benzines, de 19 százalékkal kevesebb ilyen autó fut az utakon, mint négy évvel ezelőtt. Eközben a dízel meghajtású autók részaránya 15 százalékkal, a 2018-ban mért 17 százalékról 32 százalékra emelkedett.
Egyre többen vásárolnának elektromos autót
A Bosch legutóbbi, 2018-ban készült kutatásához képest az elektromos autók vonzereje egyre nagyobb a teljes lakosság körében. A válaszok azt mutatják, hogy ma ugyanannyian vennének elektromos meghajtásút (27 százalék), mint hibrid és plug-in hibridet (27 százalék), és szinte ugyanennyien választanák a benzines autót (26 százalék), míg a megkérdezettek csupán 9 százaléka vásárolna dízelt. Összességében az elmúlt négy évben az elektromos autók iránti érdeklődés több mint a háromszorosára nőtt, és a dízelüzemű gépkocsik népszerűsége csökkent a legnagyobb mértékben, 50 százalékkal.
Középpontban a környezetvédelem
Az elektromos autó választása melletti legfőbb érv a környezetkímélő közlekedés – az ilyen autóra nyitott válaszadók 72 százaléka említette ezt –, de szintén fontos szempontként jelent meg az olcsóbb fenntartás, valamint a halk működés is. A teljes lakosság körében ugyanakkor a közlekedési mód megválasztásának elsődleges szempontja a kiszámíthatóság, majd ezt követi a kényelem, az alacsony fenntartási költség és a környezetvédelem.
A Bosch számára kulcsfontosságú az elektromobilitás
A várakozások szerint 2035-ben az újonnan regisztrált járművek 60 százaléka elektromos lesz. A Bosch célja, hogy Budapest Kelet-Közép-Európa kutatás-fejlesztési központja legyen az elektromos- és hibrid hajtásláncok, valamint az egyéb műszaki megoldások fejlesztése révén. A magyarországi vállalatcsoport a kiterjedt K+F tevékenység mellett elektromos hajtástrendszereket és az e-mobilitáshoz kapcsolódó alkatrészeket is gyárt hatvani, miskolci és maklári telephelyein.