A magyar gazdaságnak hosszabb távú stagnálásra is fel kellene készülnie

A legújabb – az elmúlt negyedév bővülési dinamikáját nyilvánosságra hozó – minapi kormányzati adatsorok sokak nagy meglepetésére az előző negyedév teljesítményéhez mérten a GDP 0,2 százalékos zsugorodását mutatták hazánk vonatkozásában. Vajon van-e tere egyáltalán a tartósan magas növekedésnek Magyarországon és annak térségében? Vagy hozzá kell szoknia társadalmunknak a hosszú távú stagnáláshoz?

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A magyar és az európai növekedési adatok már a COVID-krízis lezárulta utáni „visszapattanási” időszakban is azt mutatták, hogy az európai nemzetgazdaságok túlnyomó része csak adósságbevonás révén volt képes látványos növekedést produkálni a 2020-ban kirobbanó pandémiát követő években. A növekedési dinamikát pedig az adósságleépítési és hiánycsökkentési törekvések miatti restrikciós jellegű költségvetési politika csaknem mindenhol gyengíti az öreg kontinensen (így nyilván hazánkban is). A bővülés lehetőségeit szintén korlátozza a tartós fogyasztási cikkek beszerzésének érthető lakossági elhalasztása. Drága gépjárművet vagy költséges szórakoztató elektronikai berendezést a háztartások csak elvétve szereznek be bizonytalan időszakokban, amely óvatos vásárlói alapállás különösképp vonatkozik a lakóingatlanok és nyaralók vásárlására. Ilyen időszakokban többnyire még a tehetős felső-középosztály attitűdjét is dominánsan a fogyasztási halasztás jellemzi. Ezen összefüggés a széles polgársággal nem rendelkező – a külhoni exportpiacok alakulásától hatványozottan függő – feldolgozóipari kivitelre szakosodott uniós félperifériákon fokozottan érvényesül.

Rossz fejlődési ciklusban vagyunk
Rossz fejlődési ciklusban vagyunk
Fotó: Depositphotos

Mitől is nőhetne a hazai gazdaság, ha a magyarországi export-enklávékban termelő német gyáripari óriások nyugati felvevőpiacai gyengén teljesítenek, sőt újabban felsejlik egy Kínával folytatandó vámháború lehetősége is, amely vészes prognózis a német autóipar eddigi középtávú növekedési pályáját is alapvetően kérdőjelezi meg. Eközben a magyar államháztartás – a költséges reptéri és távközlési vállalat-felvásárlási tranzakciókat leszámítva – restriktív jellegű immár bő két éve. A korábban a Modern Városok Program keretében meghirdetett infrastrukturális nagyberuházások túlnyomó részét a kormányzat illetékes szaktárcája felfüggesztette, ami a növekedési dinamikát éppúgy rontja, mint a lakossági fogyasztást tartósan mérséklő - a 2021 közepétől 2023 végéig Európa-bajnoknak számító - hazai élelmiszerinfláció és az újabban fokozódó ágazati különadók sora. Könnyű belátni az összefüggést: a magyar beruházási rátát rontó kormányzati intézkedések a jövő növekedési alapjait ássák alá.

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo