Zöldülő építőipar: CO2-elnyelő beton és bioaszfalt

A cement és betongyártás a legnagyobb ökológiai lábnyomot produkáló ipari tevékenységek egyike: egy tonnányi beton gyártása egy tonna CO2-kibocsátással jár! Vezető építőipari vállalatok ezért környezetkímélőbb megoldásokhoz folyamodtak. Az új aszfaltfajták állítólag képesek megkötni a levegőből a CO2-t!

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az egy főre jutó éves betontermelés 0,7 köbméter - ami globális szinten irdatlan nagy mennyiség, ha megszorozzuk a Föld népességének számával, 6,9 milliárddal! Évente tehát 4,8 milliárd köbméter betont produkálunk az emberi civilizációban, és fektetünk le útnak vagy dolgozunk be az épületek alapjába és falaiba. A világ beton-outputjának felét Kínában használják fel. A legtöbb betont a víztározók "eszik meg", 2,1 millió köbmétert, és a hidak, általában 40 000 köbméternyit.

Energiahatékony gyártás

Becslések szerint a cementgyártás adja az emberi eredetű üvegházgáz-kibocsátás 5 százalékát. Az iparág mérnökei 2000 óta azon munkálkodtak, hogy kiküszöböljék azokat az anyagokat a gyártási folyamatból, melyek szennyezik a levegőt. A beton ökológiai lábnyomának csökkentése az előállítás során elfogyasztott energiához köthető.

A szükséges égetési hő (1482 Celsius fok!), amely a klinkert előállítja, energiaigényes. A hevítéshez használt tüzelőanyag (rendszerint szén) pedig kormot, hamut ereget, a folyamat salakot hagy hátra a kazánokban. A cementiparnak mégis sikerült valamelyest csökkentenie öko-lábnyomát, emisszióját az energiahasználat optimalizálásával.

Változó összetétel

A környezetszennyező hatás másik része magához a beton anyagához kapcsolódik. Az elmúlt kétszáz évben nem különösebben változott az összetétele - az ókori rómaiak vulkáni hamut tettek a cementbe. Mára azonban új variációk léptek piacra.

A szakemberek a beton mikroszkopikus méretű atomjainak eloszlását machinálják, például az ipari tevékenység melléktermékként hátramaradt kovasav-habot használják fel, amitől a beton jobban ellenáll az autóút-sózásnak. De a cement összetételéből eredő emisszió 50 százaléka kötelezően megmarad, ezt képtelenség eltüntetni, állítják a szakemberek.

  • A brit Novacem azzal egyensúlyozza a beton környezeti terhelését, hogy olyan cementet fejleszt, amelyben nincsenek karbonátok és a beton képes elnyelni a CO2-t.
  • A Carbon Sense Solutions kanadai vállalkozás CO2-t juttat a vizes cementbe, így tüntetve el a széndioxidot a légkörből.
  • Az Italcementi Group titándioxidot kever a betonba, "amitől az fehér lesz és a napfény hatására katalizálja a levegőt szennyező részecskék lebomlását", írja a New York Times. Ilyen fehér anyagot használtak a 2007-ben leomlott St. Anthony Falls újjáépítéséhez (a minneapolisi incidens 13 emberéletet követelt). A "természetes oxidációs folyamat" ily módon történő felgyorsítása és annak légtisztító hatása karbon-semlegessé, vagy minimális nettó üvegház-kibocsátóvá tudja tenni a betongyártást.
  • A kaliforniai Calera Corp. az erőművek füstjét juttatja a sós tengervízbe, ahol leülepednek a szén-tartalmú ásványi elemek, majd innen behelyezik kötőanyagként a betonba. A folyamat a korallok és más meszes tengeri mikroorganizmusok CO2-megkötését utánozza. A cég úgy becsli, hogy ezek az ásványok fél tonna CO2-t is képesek megkötni, így a betongyártás karbon-negatívvá is válhat, vagyis CO2-elnyelő folyamattá.

Rizs utca, cukor tér: aszfaltot krumpliból!

Az építőipar beton-zöldítő trendjének másik irányvonala a bioaszfalt előállítása. Itt organikus anyagokkal helyettesítik a kőolaj-alapú összetevőket. A bioaszfalt rendszerint cukrot, melaszt, rizst, búzát, krumplikeményítőt, fagyantát, organikus gumit, növényi olajat, cellulózt, olajpálmafák maradékát, kókuszpálmafa-törmeléket, repceolajat és szárított szennyvíz-származékokat tartalmaz.

A francia Colas SA 2004-ben szabadalmaztatott növényi alapú kötőanyagot. A garázsbehajtók bioaszfaltos betonozását néhány vállalkozó kedvű háztulajdonos 2002-ben próbálták ki Ohióban - állítólag ma is strapabíróak. A Shell 2007-ben Norvégiában két közutat fedett le bioaszfalttal.

A bioaszfalt szabadabban színezhető a hagyományos bitumenhez képest, így hő- és napfényelnyelő képessége is csökkenthető. Ez különösen a nyári hónapokban fontos: a hőt készségesen magába szívó és kieresztő városi aszfalton átlagosan 1-6 Celsius fokkal melegebb van, mint a beton-nélküli területeken.

Megregulázzák a füstölgő betongyárakat
Az amerikai Környezetvédelmi Hatóság (EPA) augusztus elején vezette be azokat a szabályokat, melyek csökkentik a mérgező anyagok levegőbe eregetését a betonkeverékek előállításánál, jelentette a Reuters. Az 1800-as évek eleje óta Portlandban összpontosuló amerikai cementipar üzemei tehát zöldülésre lettek fogva: 2013-től 92 százalékkal, vagyis 72 000 kilogrammal lesznek kénytelenek csökkeneni higany-kibocsátásukat. A korom-emissziót ugyancsak 92 százalékkal kell mérsékelniük, vagyis 11 500 tonnával kevesebbet fognak a levegőbe juttatni.
A higanynak nemcsak a levegőben való előfordulása okozhat fejlődési rendellenességeket, asztmát, szívritmuszavart, infarktust. A levegőből folyóvizekbe kerülve felhalmozódik a halakban, s ez a higanytartalom az uszonyosok elfogyasztásával az emberi szervezetben köt ki.
Az EPA számításai szerint a 6,7-18 milliárd dollárra tehetők a szigorításból származó környezetvédelmi és egészségügyi költségmegtakarítások, mert csökkenni fog a légúti betegségben szenvedők száma. Az iparágnak 926-950 millió dollár körüli kiadást jelent majd technológiája átalakítása, ám egy másik hatástanulmány csak 350 millió dollárra tette ennek anyagi vonzatát.
Az EPA 2011-ben tervezi szigorítani a széntüzelésű erőművek emissziójára vonatkozó szabályokat. Ez vélhetően bezárásra kényszeríti majd a legöregebb létesítményeket, melyek átalakítása, korszerűsítése már nem lenne gazdaságos.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo