Zöldülő építőipar: CO2-elnyelő beton és bioaszfalt

A cement és betongyártás a legnagyobb ökológiai lábnyomot produkáló ipari tevékenységek egyike: egy tonnányi beton gyártása egy tonna CO2-kibocsátással jár! Vezető építőipari vállalatok ezért környezetkímélőbb megoldásokhoz folyamodtak. Az új aszfaltfajták állítólag képesek megkötni a levegőből a CO2-t!

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az egy főre jutó éves betontermelés 0,7 köbméter - ami globális szinten irdatlan nagy mennyiség, ha megszorozzuk a Föld népességének számával, 6,9 milliárddal! Évente tehát 4,8 milliárd köbméter betont produkálunk az emberi civilizációban, és fektetünk le útnak vagy dolgozunk be az épületek alapjába és falaiba. A világ beton-outputjának felét Kínában használják fel. A legtöbb betont a víztározók "eszik meg", 2,1 millió köbmétert, és a hidak, általában 40 000 köbméternyit.

Energiahatékony gyártás

Becslések szerint a cementgyártás adja az emberi eredetű üvegházgáz-kibocsátás 5 százalékát. Az iparág mérnökei 2000 óta azon munkálkodtak, hogy kiküszöböljék azokat az anyagokat a gyártási folyamatból, melyek szennyezik a levegőt. A beton ökológiai lábnyomának csökkentése az előállítás során elfogyasztott energiához köthető.

A szükséges égetési hő (1482 Celsius fok!), amely a klinkert előállítja, energiaigényes. A hevítéshez használt tüzelőanyag (rendszerint szén) pedig kormot, hamut ereget, a folyamat salakot hagy hátra a kazánokban. A cementiparnak mégis sikerült valamelyest csökkentenie öko-lábnyomát, emisszióját az energiahasználat optimalizálásával.

Változó összetétel

A környezetszennyező hatás másik része magához a beton anyagához kapcsolódik. Az elmúlt kétszáz évben nem különösebben változott az összetétele - az ókori rómaiak vulkáni hamut tettek a cementbe. Mára azonban új variációk léptek piacra.

A szakemberek a beton mikroszkopikus méretű atomjainak eloszlását machinálják, például az ipari tevékenység melléktermékként hátramaradt kovasav-habot használják fel, amitől a beton jobban ellenáll az autóút-sózásnak. De a cement összetételéből eredő emisszió 50 százaléka kötelezően megmarad, ezt képtelenség eltüntetni, állítják a szakemberek.

  • A brit Novacem azzal egyensúlyozza a beton környezeti terhelését, hogy olyan cementet fejleszt, amelyben nincsenek karbonátok és a beton képes elnyelni a CO2-t.
  • A Carbon Sense Solutions kanadai vállalkozás CO2-t juttat a vizes cementbe, így tüntetve el a széndioxidot a légkörből.
  • Az Italcementi Group titándioxidot kever a betonba, "amitől az fehér lesz és a napfény hatására katalizálja a levegőt szennyező részecskék lebomlását", írja a New York Times. Ilyen fehér anyagot használtak a 2007-ben leomlott St. Anthony Falls újjáépítéséhez (a minneapolisi incidens 13 emberéletet követelt). A "természetes oxidációs folyamat" ily módon történő felgyorsítása és annak légtisztító hatása karbon-semlegessé, vagy minimális nettó üvegház-kibocsátóvá tudja tenni a betongyártást.
  • A kaliforniai Calera Corp. az erőművek füstjét juttatja a sós tengervízbe, ahol leülepednek a szén-tartalmú ásványi elemek, majd innen behelyezik kötőanyagként a betonba. A folyamat a korallok és más meszes tengeri mikroorganizmusok CO2-megkötését utánozza. A cég úgy becsli, hogy ezek az ásványok fél tonna CO2-t is képesek megkötni, így a betongyártás karbon-negatívvá is válhat, vagyis CO2-elnyelő folyamattá.

Rizs utca, cukor tér: aszfaltot krumpliból!

Az építőipar beton-zöldítő trendjének másik irányvonala a bioaszfalt előállítása. Itt organikus anyagokkal helyettesítik a kőolaj-alapú összetevőket. A bioaszfalt rendszerint cukrot, melaszt, rizst, búzát, krumplikeményítőt, fagyantát, organikus gumit, növényi olajat, cellulózt, olajpálmafák maradékát, kókuszpálmafa-törmeléket, repceolajat és szárított szennyvíz-származékokat tartalmaz.

A francia Colas SA 2004-ben szabadalmaztatott növényi alapú kötőanyagot. A garázsbehajtók bioaszfaltos betonozását néhány vállalkozó kedvű háztulajdonos 2002-ben próbálták ki Ohióban - állítólag ma is strapabíróak. A Shell 2007-ben Norvégiában két közutat fedett le bioaszfalttal.

A bioaszfalt szabadabban színezhető a hagyományos bitumenhez képest, így hő- és napfényelnyelő képessége is csökkenthető. Ez különösen a nyári hónapokban fontos: a hőt készségesen magába szívó és kieresztő városi aszfalton átlagosan 1-6 Celsius fokkal melegebb van, mint a beton-nélküli területeken.

Megregulázzák a füstölgő betongyárakat
Az amerikai Környezetvédelmi Hatóság (EPA) augusztus elején vezette be azokat a szabályokat, melyek csökkentik a mérgező anyagok levegőbe eregetését a betonkeverékek előállításánál, jelentette a Reuters. Az 1800-as évek eleje óta Portlandban összpontosuló amerikai cementipar üzemei tehát zöldülésre lettek fogva: 2013-től 92 százalékkal, vagyis 72 000 kilogrammal lesznek kénytelenek csökkeneni higany-kibocsátásukat. A korom-emissziót ugyancsak 92 százalékkal kell mérsékelniük, vagyis 11 500 tonnával kevesebbet fognak a levegőbe juttatni.
A higanynak nemcsak a levegőben való előfordulása okozhat fejlődési rendellenességeket, asztmát, szívritmuszavart, infarktust. A levegőből folyóvizekbe kerülve felhalmozódik a halakban, s ez a higanytartalom az uszonyosok elfogyasztásával az emberi szervezetben köt ki.
Az EPA számításai szerint a 6,7-18 milliárd dollárra tehetők a szigorításból származó környezetvédelmi és egészségügyi költségmegtakarítások, mert csökkenni fog a légúti betegségben szenvedők száma. Az iparágnak 926-950 millió dollár körüli kiadást jelent majd technológiája átalakítása, ám egy másik hatástanulmány csak 350 millió dollárra tette ennek anyagi vonzatát.
Az EPA 2011-ben tervezi szigorítani a széntüzelésű erőművek emissziójára vonatkozó szabályokat. Ez vélhetően bezárásra kényszeríti majd a legöregebb létesítményeket, melyek átalakítása, korszerűsítése már nem lenne gazdaságos.

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo