Van rá mód, hogy csökkenjenek a benzinköltségek

Zöldítik a gazdaság motorját jelentő szállítmányozást az Egyesült Államokban: pénteken Barack Obama bejelentette az új autóipari szabályozást, amely 20 év alatt a gépjárművek gázolaj-fogyasztásának felére csökkentését célozza meg, valamint a közlekedés üvegház-kibocsátásának jelentős mérséklését. A szakzsargonban "kipufogó szabályoknak" nevezett rendeletek az üzemanyag-hatékonyság fokozzását írják elő a 2014-18 között előállítandó járművekben. Az amerikai autótulajdonosok ezzel autónként 3000 dollárt is megtakaríthatnak.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Egyesült Államok gépjárműparkja a nemzeti olajfogyasztás 60 százalékát teszi ki és az üvegházgáz-emisszió (ÜHG) több mint 25 százalékáért felel. Az Obama-adminisztráció a döntően gázolaj-fogyasztású személygépkocsiknál 30 százalékos emisszió csökkentést ír elő az új szabályozásban, valamint az "üzemanyag-hatékonyság" 42 százalékos növelését (56,8 km/3,78 liter).

Amerikai "kipufogó-törvény"
Előnyök:
-a gépjármű-motorok fogyasztásának optimalizálása
-átlagosan 3000 dolláros üzemanyagköltség-megtakarítás gépjárművenként (az autó teljes élettartama alatt)
-az autók vételárának 1000 dolláros csökkenése 2016-ig
-az USA olajfüggőségének csökkentése
-egymilliárd tonnás emisszió-csökkentés

Az új rendelkezés először vezet be üzemanyag-hatékonysági rátákat a közúti teherszállításban. A kormányrendelet eredetileg a 2012-es gyártású autókkal kezdődött volna. A javarészt dízel meghajtású kamionokra és teherautókra 2011 júliusáig dolgoznák ki az emisszió csökkentési előírást -nyilvánvalóan azért, mert nagyvállalati lobbizás övezi e döntést-, amelyet 2014-2018 években gyártott autókra alkalmaznak (a teherautó kategóriába tartoznak a furgonok is).

Azt is meg kell jegyezni, hogy az iparági szereplők szorult helyzetben voltak: mivel a Chryslert és a General Motorst állami pénzen húzták ki a csődhelyzetből,  korábbinál lényegesen kisebb erővel bírtak a szabályozás befolyásolásában.

Adókedvezmény az elektromos autók gyártóinak

Iparági szinten a szabályozás technológiai átalakításokat ró az autógyártókra. A gépkocsik nagy része még nem felel meg a 2017-es törvényi kívánalmaknak. Ahogy arról beszámoltunk, az elektromos autók új modelljeivel jelentkezik decemberben a General Motors és a Nissan, s ezek sikerétől várják az elektromos autók tömeges elterjedését. A kormány most adókedvezményeket biztosít a "zöld" autók gyártásához.

A bejelentés 30 éves hadakozásnak vet véget az illetékes szabályozó szervek és az autóipar között, vélte a New York Times. Nem véletlen hát, hogy a sajtótájékoztatón Obama oldalán megjelentek a vezető teher-autógyártó cégek (Volvo, Navista) és személygépkocsi-gyártók (GM, Ford, Toyota) képviselői is. A rendelettől milliárdos nagyságrendű benzinköltség-megtakarításokat várnak az illetékesek a lakosság körében. Egy autó -teljes élettartama során- 3000 dollárnyi üzemanyaggal kevesebbet fogyaszt majd az új előírások tükrében.

A szabályozás második szakasza a 2017-2025-ös közötti időszakot öleli fel, ennek megszövegezésében Kalifornia fog vezető szerepet játszani, ahol 2004-ben már életbe léptettek úttörő jellegű törvényeket a közlekedés légszennyezésének és olajfüggőségének visszafogására. Tulajdonképpen ez a törvénykezés inspirálta az Obama-adminisztrációt hasonló szabályok szövetségi szintű bevezetésére.

Kanada is megnyomta a féket

A washingtoni fejleményekkel párhuzamosan pénteken a kanadai kormány is nyilvánosságra hozta hasonló terveit, a rendelet azonban csak az év második felében fog megszületni, s a 2014-18-as gyártási évben produkált autókat szabályozza majd, jelentették be Ottawában. A kamionok és egyéb teherszállító kocsik a kanadai ÜHG-kibocsátás 6 százalékáért felelnek, vagyis jelentősen kisebb hányadban játszanak szerepet az ország légszennyezésében, mint az USA-ban. Környezetvédők tiltakoztak az időzítés ellen, mondván a kanadai kormánynak már évekkel ezelőtt meg kellett volna tennie e lépéseket, nem pedig Obamával egy napon.

A Reuters hírügynökség epésen meg is jegyezte, hogy a washingtoni és ottawai bejelentések között jelentős "stíluskülönbség" volt. Obama az autóipar fejeseinek társaságában tartott sajtótájékoztatót, míg a kanadai környezetvédelmi miniszter egy autóalkatrész-boltban(!), hatalmas kamion-gumikkal körülvéve tárta a média elé tárcája terveit.

Zöldülő autóipar: hol tartanak?
  • Az amerikai autóiparnak 52 milliárd dollárjába kerül majd az új szabályokra való átállás. A kormány emellett 240 milliárd dolláros előnyökkel számol, ám arról egyelőre nem szólnak a híradások, ezek pontosan mit is tartalmaznak.
  • Az új dízelmotorok 90 százalékkal kevesebb üvegházgázt bocsátanak ki, mint a 20 évvel ezelőtt gyártott motorok, jelentette a Reuters iparági szakértőkre hivatkozva. Következésképp a személygépkocsik, kisbuszok és kisteherautók előállításában nem lesznek nagy volumenű változások, mert e termékszegmensben az autógyárak már jelentősen javították tervezési és termelési sztenderdjeiket.
  • Hogyan zöldítik a kocsikat? Kisebb köbcentis modelleket terveznek, könnyebb alkotóelemek előállítására törekednek, hatékonyabb légkondicionáló berendezéseket építenek be, ezekkel csökkentik a fogyasztást.
  • Az autógyártás és a szállítmányozás zöldítése az első lépés, amelyet az energiaipar, az olajipar, a szénbányászat sztenderdjeinek környezetkímélőbbé tétele követhet. Vagyis a mozgó ”gázpüfögők” után az egy helyben álló kibocsátók következnek.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo