Van rá mód, hogy csökkenjenek a benzinköltségek

Zöldítik a gazdaság motorját jelentő szállítmányozást az Egyesült Államokban: pénteken Barack Obama bejelentette az új autóipari szabályozást, amely 20 év alatt a gépjárművek gázolaj-fogyasztásának felére csökkentését célozza meg, valamint a közlekedés üvegház-kibocsátásának jelentős mérséklését. A szakzsargonban "kipufogó szabályoknak" nevezett rendeletek az üzemanyag-hatékonyság fokozzását írják elő a 2014-18 között előállítandó járművekben. Az amerikai autótulajdonosok ezzel autónként 3000 dollárt is megtakaríthatnak.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Egyesült Államok gépjárműparkja a nemzeti olajfogyasztás 60 százalékát teszi ki és az üvegházgáz-emisszió (ÜHG) több mint 25 százalékáért felel. Az Obama-adminisztráció a döntően gázolaj-fogyasztású személygépkocsiknál 30 százalékos emisszió csökkentést ír elő az új szabályozásban, valamint az "üzemanyag-hatékonyság" 42 százalékos növelését (56,8 km/3,78 liter).

Amerikai "kipufogó-törvény"
Előnyök:
-a gépjármű-motorok fogyasztásának optimalizálása
-átlagosan 3000 dolláros üzemanyagköltség-megtakarítás gépjárművenként (az autó teljes élettartama alatt)
-az autók vételárának 1000 dolláros csökkenése 2016-ig
-az USA olajfüggőségének csökkentése
-egymilliárd tonnás emisszió-csökkentés

Az új rendelkezés először vezet be üzemanyag-hatékonysági rátákat a közúti teherszállításban. A kormányrendelet eredetileg a 2012-es gyártású autókkal kezdődött volna. A javarészt dízel meghajtású kamionokra és teherautókra 2011 júliusáig dolgoznák ki az emisszió csökkentési előírást -nyilvánvalóan azért, mert nagyvállalati lobbizás övezi e döntést-, amelyet 2014-2018 években gyártott autókra alkalmaznak (a teherautó kategóriába tartoznak a furgonok is).

Azt is meg kell jegyezni, hogy az iparági szereplők szorult helyzetben voltak: mivel a Chryslert és a General Motorst állami pénzen húzták ki a csődhelyzetből,  korábbinál lényegesen kisebb erővel bírtak a szabályozás befolyásolásában.

Adókedvezmény az elektromos autók gyártóinak

Iparági szinten a szabályozás technológiai átalakításokat ró az autógyártókra. A gépkocsik nagy része még nem felel meg a 2017-es törvényi kívánalmaknak. Ahogy arról beszámoltunk, az elektromos autók új modelljeivel jelentkezik decemberben a General Motors és a Nissan, s ezek sikerétől várják az elektromos autók tömeges elterjedését. A kormány most adókedvezményeket biztosít a "zöld" autók gyártásához.

A bejelentés 30 éves hadakozásnak vet véget az illetékes szabályozó szervek és az autóipar között, vélte a New York Times. Nem véletlen hát, hogy a sajtótájékoztatón Obama oldalán megjelentek a vezető teher-autógyártó cégek (Volvo, Navista) és személygépkocsi-gyártók (GM, Ford, Toyota) képviselői is. A rendelettől milliárdos nagyságrendű benzinköltség-megtakarításokat várnak az illetékesek a lakosság körében. Egy autó -teljes élettartama során- 3000 dollárnyi üzemanyaggal kevesebbet fogyaszt majd az új előírások tükrében.

A szabályozás második szakasza a 2017-2025-ös közötti időszakot öleli fel, ennek megszövegezésében Kalifornia fog vezető szerepet játszani, ahol 2004-ben már életbe léptettek úttörő jellegű törvényeket a közlekedés légszennyezésének és olajfüggőségének visszafogására. Tulajdonképpen ez a törvénykezés inspirálta az Obama-adminisztrációt hasonló szabályok szövetségi szintű bevezetésére.

Kanada is megnyomta a féket

A washingtoni fejleményekkel párhuzamosan pénteken a kanadai kormány is nyilvánosságra hozta hasonló terveit, a rendelet azonban csak az év második felében fog megszületni, s a 2014-18-as gyártási évben produkált autókat szabályozza majd, jelentették be Ottawában. A kamionok és egyéb teherszállító kocsik a kanadai ÜHG-kibocsátás 6 százalékáért felelnek, vagyis jelentősen kisebb hányadban játszanak szerepet az ország légszennyezésében, mint az USA-ban. Környezetvédők tiltakoztak az időzítés ellen, mondván a kanadai kormánynak már évekkel ezelőtt meg kellett volna tennie e lépéseket, nem pedig Obamával egy napon.

A Reuters hírügynökség epésen meg is jegyezte, hogy a washingtoni és ottawai bejelentések között jelentős "stíluskülönbség" volt. Obama az autóipar fejeseinek társaságában tartott sajtótájékoztatót, míg a kanadai környezetvédelmi miniszter egy autóalkatrész-boltban(!), hatalmas kamion-gumikkal körülvéve tárta a média elé tárcája terveit.

Zöldülő autóipar: hol tartanak?
  • Az amerikai autóiparnak 52 milliárd dollárjába kerül majd az új szabályokra való átállás. A kormány emellett 240 milliárd dolláros előnyökkel számol, ám arról egyelőre nem szólnak a híradások, ezek pontosan mit is tartalmaznak.
  • Az új dízelmotorok 90 százalékkal kevesebb üvegházgázt bocsátanak ki, mint a 20 évvel ezelőtt gyártott motorok, jelentette a Reuters iparági szakértőkre hivatkozva. Következésképp a személygépkocsik, kisbuszok és kisteherautók előállításában nem lesznek nagy volumenű változások, mert e termékszegmensben az autógyárak már jelentősen javították tervezési és termelési sztenderdjeiket.
  • Hogyan zöldítik a kocsikat? Kisebb köbcentis modelleket terveznek, könnyebb alkotóelemek előállítására törekednek, hatékonyabb légkondicionáló berendezéseket építenek be, ezekkel csökkentik a fogyasztást.
  • Az autógyártás és a szállítmányozás zöldítése az első lépés, amelyet az energiaipar, az olajipar, a szénbányászat sztenderdjeinek környezetkímélőbbé tétele követhet. Vagyis a mozgó ”gázpüfögők” után az egy helyben álló kibocsátók következnek.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo