Spóroljunk - de hosszú vagy rövid távon?

Nem csak a gyártóknak kell reagálnia a az Unió által előírt energiafogyasztás-csökkentésre, de a kötelező energia címke révén a fogyasztók is tudatosabban dönthetnek.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép:Pixabay

Az Európai Bizottság 2013-ban elfogadta és 2 év türelmi időt biztosított a vízmelegítők és melegvíz-tároló tartályok gyártóinak a nagy eladási volument jelentő termékek használat közbeni energiafogyasztás-csökkentésére, valamint az energiacímke alkalmazására. Az Európai Bizottság 2013. évi rendelete 2015. szeptemberében lép hatályba. (Itt olvashat erről részletesebben.)

A fogyasztók tájékoztatására több paraméter, így az energia hatékonysági osztály és a várható éves villamos energiafogyasztás ad lényegi útmutatást. Az előbbi széles skálán: A – E kategóriáig (D-F kivonásra kerül a piacról) határozza meg az adott termék energia hatékonyságát.

Az Európai Bizottság döntése elsősorban a hatékony, a megújuló energiás termékek előtérbe helyezése és az energiapazarló készülékek fokozatos kivonása céljából született meg.

A jogszabályváltozások amellett, hogy a gyártókat kötelezi a szabályoknak való megfelelésre hatással lesz a fogyasztói preferenciák tudatosságának erősödésére is. A jogszabályváltozás a gyártókat termékfejlesztésre, és változtatásra készteti, a fogyasztótól pedig tudatos tájékozódást, megfontolt döntést kíván a vásárlás előtt. A fogyasztói tájékoztatás előtérbe helyezését kiemelten fontos feladatának tekinti a HAJDU Zrt.

Mit mutat az energiacímke?
2011 év végén új – átláthatóbb, nyelvtől független és több információt tartalmazó – energiacímkét kaptak az Európai Unióban forgalmazott háztartási gépek és tévékészülékek.
A termékfejlesztés egyik eredménye olyan intelligens, öntanuló rendszerek piaci bevezetése, melyek – melegvíz tárolása esetén – saját maguk tanulják meg egy család vízvételi szokásait. A melegvíztároló készülék ebben az esetben önszabályozó módon, a reggeli és esti fürdési órák előtt fűti fel a használati vizet, így a nap nagy részében alacsony hőfokon tartva minimalizálja a hőveszteséget. E termékkör önálló termékként, vagy beépített egységként is kapható lesz. A különbség, - amire a fogyasztónak érdemes odafigyelnie – az, hogy az önálló termék nagyobb energiahatékonyságot eredményez. Előfordulhatnak olyan gyártók, amelyeknek tartályai a piacról kivezetésre kerülnének, - mert energiapazarló „F” kategóriába sorolandók, de a beépített egység jelentette lehetőséget kiaknázva, a vékony, energiapazarló szigetelés mellé beépítve az önszabályzó rendszert, már más, magasabb kategóriába sorolást engedélyez a jogszabály. Ettől azonban maga az alaprendszer még energiapazarló marad!

A fogyasztók eligazodását segíti majd az energia címkén legnagyobb számmal megjelenő éves villamos energiafogyasztás, amely összehasonlító adatként valamennyi terméken rajta lesz. Így a fogyasztó megfontoltan dönthet arról, hogy milyen összegű és üzemeltetési költségű terméket kíván megvásárolni.

A másik, figyelmet érdemlő tendencia a fogyasztói preferencia folyamatos átalakulása. Az elmúlt öt év gazdasági hatásai ár érzékennyé tette a fogyasztót, emiatt, ez határozza meg a vásárlási döntések jó részét. Emellett megfigyelhető, a fogyasztói oldalról egy átalakulási folyamat, mely a minőség fogalmának átértékelését is jelenti. Minőség alatt a fogyasztó a termék várható hosszú élettartamát, megbízhatóságát tartja, gyártói oldalról az előbbiek mellett annak műszaki tartalmát, és a termék energia veszteségét is annak tekinti. Ennek következtében, amennyiben a fogyasztó árpreferencia alapján, az olcsóbb, energiapazarlóbb terméket helyezi előtérbe, és nem tekinti az energiahatékonyságot, az éves villamos energiafogyasztást – mint üzemeltetési költséget – lényegi mutatónak, napi szinten akár 80 ft/nap veszteséget, éves szinten 29 ezer ft többletüzemeltetési költséget is realizálhat.

Egy drágább, nagyobb energiahatékonyságú és környezetkímélőbb termék megvásárlása – egy év megtérüléssel – már a következő évtől nyereséget termel a család számára.

Azok a fogyasztók, akik megújuló energiás termékeket keresnek, és akik számára az éves villamos energia felhasználás lesz a mérvadó, a következő év szeptemberétől kezdve, csomagban vásárolt szolár termékeken látják feltüntetve e számadatot. Más fogyasztók, akik a napenergiás termékeket külön – külön és nem csomagban vásárolják meg, nem látják majd feltüntetve ezen adatokat, nekik a kereskedőktől, a gyártóktól lesz érdemes segítséget kérni.

A HAJDU Zrt tavaly ősszel végzett saját kutatást arról, hogy a piac várhatóan hogyan reagál majd a jogszabályi változásokra. A piackutatás és a megkérdezettek bevonása a fejlesztés irányába a minőség megtartása, megerősítése mellett az energiahatékonyságot és a kedvező üzemeltetési költséget helyezte előtérbe.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo