Az Európai Bizottság 2013-ban elfogadta és 2 év türelmi időt biztosított a vízmelegítők és melegvíz-tároló tartályok gyártóinak a nagy eladási volument jelentő termékek használat közbeni energiafogyasztás-csökkentésére, valamint az energiacímke alkalmazására. Az Európai Bizottság 2013. évi rendelete 2015. szeptemberében lép hatályba. (Itt olvashat erről részletesebben.)
A fogyasztók tájékoztatására több paraméter, így az energia hatékonysági osztály és a várható éves villamos energiafogyasztás ad lényegi útmutatást. Az előbbi széles skálán: A – E kategóriáig (D-F kivonásra kerül a piacról) határozza meg az adott termék energia hatékonyságát.
Az Európai Bizottság döntése elsősorban a hatékony, a megújuló energiás termékek előtérbe helyezése és az energiapazarló készülékek fokozatos kivonása céljából született meg.
A jogszabályváltozások amellett, hogy a gyártókat kötelezi a szabályoknak való megfelelésre hatással lesz a fogyasztói preferenciák tudatosságának erősödésére is. A jogszabályváltozás a gyártókat termékfejlesztésre, és változtatásra készteti, a fogyasztótól pedig tudatos tájékozódást, megfontolt döntést kíván a vásárlás előtt. A fogyasztói tájékoztatás előtérbe helyezését kiemelten fontos feladatának tekinti a HAJDU Zrt.
A fogyasztók eligazodását segíti majd az energia címkén legnagyobb számmal megjelenő éves villamos energiafogyasztás, amely összehasonlító adatként valamennyi terméken rajta lesz. Így a fogyasztó megfontoltan dönthet arról, hogy milyen összegű és üzemeltetési költségű terméket kíván megvásárolni.
A másik, figyelmet érdemlő tendencia a fogyasztói preferencia folyamatos átalakulása. Az elmúlt öt év gazdasági hatásai ár érzékennyé tette a fogyasztót, emiatt, ez határozza meg a vásárlási döntések jó részét. Emellett megfigyelhető, a fogyasztói oldalról egy átalakulási folyamat, mely a minőség fogalmának átértékelését is jelenti. Minőség alatt a fogyasztó a termék várható hosszú élettartamát, megbízhatóságát tartja, gyártói oldalról az előbbiek mellett annak műszaki tartalmát, és a termék energia veszteségét is annak tekinti. Ennek következtében, amennyiben a fogyasztó árpreferencia alapján, az olcsóbb, energiapazarlóbb terméket helyezi előtérbe, és nem tekinti az energiahatékonyságot, az éves villamos energiafogyasztást – mint üzemeltetési költséget – lényegi mutatónak, napi szinten akár 80 ft/nap veszteséget, éves szinten 29 ezer ft többletüzemeltetési költséget is realizálhat.
Egy drágább, nagyobb energiahatékonyságú és környezetkímélőbb termék megvásárlása – egy év megtérüléssel – már a következő évtől nyereséget termel a család számára.
Azok a fogyasztók, akik megújuló energiás termékeket keresnek, és akik számára az éves villamos energia felhasználás lesz a mérvadó, a következő év szeptemberétől kezdve, csomagban vásárolt szolár termékeken látják feltüntetve e számadatot. Más fogyasztók, akik a napenergiás termékeket külön – külön és nem csomagban vásárolják meg, nem látják majd feltüntetve ezen adatokat, nekik a kereskedőktől, a gyártóktól lesz érdemes segítséget kérni.
A HAJDU Zrt tavaly ősszel végzett saját kutatást arról, hogy a piac várhatóan hogyan reagál majd a jogszabályi változásokra. A piackutatás és a megkérdezettek bevonása a fejlesztés irányába a minőség megtartása, megerősítése mellett az energiahatékonyságot és a kedvező üzemeltetési költséget helyezte előtérbe.