Sok gyártót érhet meglepetés – energiacímkét kapnak a vízmelegítők

Az Európai Bizottság 2013-ban elfogadta és 2 év türelmi időt biztosított a vízmelegítők és melegvíz-tároló tartályok gyártóinak a nagy eladási volument jelentő termékek használat közbeni energiafogyasztás-csökkentésére, valamint az energiacímke alkalmazására.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Könnyebben választhatunk takarékos háztartási eszközt

Az uniós irányelv hármas célt határozott meg, melyben az egyik legfőbb indikátor, az energiafogyasztás 20 százalékkal való csökkenése mellett 2020-ra érje el a megújuló energiák alkalmazását 20 százalékkal. Az európai célokhoz a fenti termékkörök 25 százalékos hozzájárulását várják el a jogalkotók.  A jogszabályváltozásnak megfelelő energiacímke-jelölést először 2015 szeptemberétől, majd fokozatos szigorítással 2019-ig kell a piacra bevezetni – közölte a HAJDU.

A jelenlegi hazai kínálat – az azonos funkcionalitású termékek esetén – nagy szóródást mutat mind a vízmelegítési energiahatékonyság, a hangteljesítmény és az állási veszteség tekintetében. A jogalkalmazás a kényszerítés és a folyamatos korlátozás eszközeivel alakítja a piac szereplőit: a gyártók egy része már a jövő évtől szembesül azzal, hogy energiapazarló termékei kivonásra kerülnek.

Az iparági szereplők közül az élvez előnyt, aki a felkészülési idő alatt gyorsabban, költséghatékonyabban fejleszt, termékeit megfelelő áron tudja tartani. Aki ezt nem tudja biztosítani, fokozatosan kiszorul a piacról. Az élesedő verseny átalakítja a piaci részesedést. Mindezt oly mértékben, ahogyan egyes piaci szereplők termékeinek jogszabályi kizárásával a fogyasztói preferencia választásakor az ár–érték arány elsőbbséget élvez.

A fogyasztó számára ez a következőket jelenti: a folyamatos termékfejlesztés következtében változik a termékek műszaki tartalma, designja, egyre intelligensebb, környezet- és felhasználóbarátabb termékek látnak napvilágot. Az a végfelhasználó, aki megismeri az új jelzési rendszer értelmezését, és vásárlásával hajlandó az energiahatékonyabb terméket preferálni, nagyarányú megtakarítást élvez.

Új építésű ingatlanok, vállalkozások esetén a tudatos fogyasztó úgy is csökkentheti a környezeti terhelést, hogy egyszerre képes megoldani az ingatlan melegvíz-ellátását, fűtését és akár a hűtési rendszerét is. Az új melegvíz- és fűtőrendszerek jelzései a piktogramok, melyek bárki számára ugyanazt jelentik. Három alapvető jelzést érdemes a fogyasztónak értékelni, az egyik a vízmelegítési energiahatékonysági osztályba történő besorolás. Az „A” kategóriát (75–85 % energiahatékonyság) a hőszivattyús vízmelegítő kapja, ha ezt a rendszert  szolárrendszerhez kötik be, már A++ kategóriás (150–170%)  besorolást fog kapni. Az átlagos méretű, piacon kapható elektromos vízmelegítő (35–40%) C kategóriás besorolást kap.

Mit mutat az energiacímke?
Tavaly év végén új – átláthatóbb, nyelvtől független és több információt tartalmazó – energiacímkét kaptak az Európai Unióban forgalmazott háztartási gépek és tévékészülékek.
A második fajsúlyos eligazodási pont a fogyasztó számára: az adott vízmelegítő berendezés éves villamosenergia-fogyasztása, ami az energiacímkén kWh-ban vagy gigajoule-ban jelenik meg. A végfelhasználó könnyen kiszámolhatja, hogy részére a drágább, de energiahatékonyabb vízmelegítő milyen átlagos megtérüléssel vásárolható meg. Két termék között például éves 250 kWh eltérés jelenlegi egységáron számolva tízezer forint megtakarítást eredményez. A harmadik az energiaszolgáltatási képesség.

A vízmelegítők mérete, fűtőteljesítménye és felfűtési hőfoka alapján az energiacímkén új, a ruházati iparban már megszokott S, M, L, X, XXL besorolással találkozhatnak a fogyasztók. Ismert, hogy a ruházati termékeknél a kicsitől a nagy méretekig jutunk el: S-től az XXL-ig ugyanez a számozás a kis energiaszolgáltatástól mutat a nagy energiaszolgáltatásig. Minél több hőmennyiség nyerhető ki a forróvíztárolóból, annál magasabb számozást kap, amely a 3XL-lel tetőzik.

Az uniós pályázati források támogatásával kiemelt szerepet kapnak a megújuló energiát hasznosító termékek. Fogyasztói oldalról pedig a napenergia, környezeti hőenergia, mint ingyen energia hasznosítását elősegítő berendezések (hőszivattyús bojlerek, szolárrendszerek, energiatakarékos vízmelegítők) rövidülő, 3-4 éves megtérülési időt jelentenek.

Meg se nézzük a számlát – energiatudatlanságban a háztartások
Igen magas az energiatudatlanság aránya a magyarországi háztartások körében. Az energiainfo.hu megbízásából, a Bell Research által készített reprezentatív közvélemény-kutatásból kiderül, a fogyasztók mindössze 38 százaléka vizsgálja meg minden esetben energiaszámláit, 21 százalék viszont soha.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo