Sok gyártót érhet meglepetés – energiacímkét kapnak a vízmelegítők

Az Európai Bizottság 2013-ban elfogadta és 2 év türelmi időt biztosított a vízmelegítők és melegvíz-tároló tartályok gyártóinak a nagy eladási volument jelentő termékek használat közbeni energiafogyasztás-csökkentésére, valamint az energiacímke alkalmazására.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Könnyebben választhatunk takarékos háztartási eszközt

Az uniós irányelv hármas célt határozott meg, melyben az egyik legfőbb indikátor, az energiafogyasztás 20 százalékkal való csökkenése mellett 2020-ra érje el a megújuló energiák alkalmazását 20 százalékkal. Az európai célokhoz a fenti termékkörök 25 százalékos hozzájárulását várják el a jogalkotók.  A jogszabályváltozásnak megfelelő energiacímke-jelölést először 2015 szeptemberétől, majd fokozatos szigorítással 2019-ig kell a piacra bevezetni – közölte a HAJDU.

A jelenlegi hazai kínálat – az azonos funkcionalitású termékek esetén – nagy szóródást mutat mind a vízmelegítési energiahatékonyság, a hangteljesítmény és az állási veszteség tekintetében. A jogalkalmazás a kényszerítés és a folyamatos korlátozás eszközeivel alakítja a piac szereplőit: a gyártók egy része már a jövő évtől szembesül azzal, hogy energiapazarló termékei kivonásra kerülnek.

Az iparági szereplők közül az élvez előnyt, aki a felkészülési idő alatt gyorsabban, költséghatékonyabban fejleszt, termékeit megfelelő áron tudja tartani. Aki ezt nem tudja biztosítani, fokozatosan kiszorul a piacról. Az élesedő verseny átalakítja a piaci részesedést. Mindezt oly mértékben, ahogyan egyes piaci szereplők termékeinek jogszabályi kizárásával a fogyasztói preferencia választásakor az ár–érték arány elsőbbséget élvez.

A fogyasztó számára ez a következőket jelenti: a folyamatos termékfejlesztés következtében változik a termékek műszaki tartalma, designja, egyre intelligensebb, környezet- és felhasználóbarátabb termékek látnak napvilágot. Az a végfelhasználó, aki megismeri az új jelzési rendszer értelmezését, és vásárlásával hajlandó az energiahatékonyabb terméket preferálni, nagyarányú megtakarítást élvez.

Új építésű ingatlanok, vállalkozások esetén a tudatos fogyasztó úgy is csökkentheti a környezeti terhelést, hogy egyszerre képes megoldani az ingatlan melegvíz-ellátását, fűtését és akár a hűtési rendszerét is. Az új melegvíz- és fűtőrendszerek jelzései a piktogramok, melyek bárki számára ugyanazt jelentik. Három alapvető jelzést érdemes a fogyasztónak értékelni, az egyik a vízmelegítési energiahatékonysági osztályba történő besorolás. Az „A” kategóriát (75–85 % energiahatékonyság) a hőszivattyús vízmelegítő kapja, ha ezt a rendszert  szolárrendszerhez kötik be, már A++ kategóriás (150–170%)  besorolást fog kapni. Az átlagos méretű, piacon kapható elektromos vízmelegítő (35–40%) C kategóriás besorolást kap.

Mit mutat az energiacímke?
Tavaly év végén új – átláthatóbb, nyelvtől független és több információt tartalmazó – energiacímkét kaptak az Európai Unióban forgalmazott háztartási gépek és tévékészülékek.
A második fajsúlyos eligazodási pont a fogyasztó számára: az adott vízmelegítő berendezés éves villamosenergia-fogyasztása, ami az energiacímkén kWh-ban vagy gigajoule-ban jelenik meg. A végfelhasználó könnyen kiszámolhatja, hogy részére a drágább, de energiahatékonyabb vízmelegítő milyen átlagos megtérüléssel vásárolható meg. Két termék között például éves 250 kWh eltérés jelenlegi egységáron számolva tízezer forint megtakarítást eredményez. A harmadik az energiaszolgáltatási képesség.

A vízmelegítők mérete, fűtőteljesítménye és felfűtési hőfoka alapján az energiacímkén új, a ruházati iparban már megszokott S, M, L, X, XXL besorolással találkozhatnak a fogyasztók. Ismert, hogy a ruházati termékeknél a kicsitől a nagy méretekig jutunk el: S-től az XXL-ig ugyanez a számozás a kis energiaszolgáltatástól mutat a nagy energiaszolgáltatásig. Minél több hőmennyiség nyerhető ki a forróvíztárolóból, annál magasabb számozást kap, amely a 3XL-lel tetőzik.

Az uniós pályázati források támogatásával kiemelt szerepet kapnak a megújuló energiát hasznosító termékek. Fogyasztói oldalról pedig a napenergia, környezeti hőenergia, mint ingyen energia hasznosítását elősegítő berendezések (hőszivattyús bojlerek, szolárrendszerek, energiatakarékos vízmelegítők) rövidülő, 3-4 éves megtérülési időt jelentenek.

Meg se nézzük a számlát – energiatudatlanságban a háztartások
Igen magas az energiatudatlanság aránya a magyarországi háztartások körében. Az energiainfo.hu megbízásából, a Bell Research által készített reprezentatív közvélemény-kutatásból kiderül, a fogyasztók mindössze 38 százaléka vizsgálja meg minden esetben energiaszámláit, 21 százalék viszont soha.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo