Jó ideig az akkumulátor alacsony hatékonysága és magas ára állt akadályként az elektromos gépjárművek tömeges elterjedése előtt. A piac belendítésére továbbra is önkormányzati és kormányzati támogatások szükségesek. Világszerte több kormány különít el anyagi keretet arra, hogy támogassa a lakossági autópark zöldülését. Dánia kormánya és önkormányzatai például ezentúl elektromos járműveket vásárolnak, ha közbeszerzésre kerül a sor.
Csak állami támogatással lehet tömegtermék
A kínai Pénzügyminisztérium júniusban jelentette be annak a kísérleti programnak az elindítását, mely öt nagyvárosban segíti az elektromos és hibrid-autók megvételét. A pekingi vezetés ezt megelőzően már 2009-ben adókedvezményekkel járult hozzá a kis és környezetbarát autók beszerzéséhez vidéken, aminek következtében 2009-ben 46 százalékkal nőtt az autópiac (igaz, minden járműtípust beleértve).
13,6 millió új gépjárművet értékesítettek, amivel Kína lekörözte a világelső Amerika autópiacát. Érthető hát, hogy Warren Buffett is az itt mozgó piaci szereplőkbe fektet, mint a sencseni székhelyű BYD nevezetű autó- és akkumulátorgyár.
Az új állami támogatásokat nem a járműtulajdonosoknak, hanem az autógyáraknak adják. A tavalyi programhoz hasonló sikerrel ezúttal nem számol a kormány, mivel az elektromos autók népszerűsége és a beléjük vetett bizalom még kívánnivalót hagy maga után: ezért van az, hogy 50 000 ilyen modell eladása után a támogatás mértéke csökken, vagyis a megcélzott vásárlói réteg limitált.
A kínai kormány pénzt fordít az elektromos autókat feltöltő állomások létesítésére is, ám ennek összegét még nem hozta nyilvánosságra. Egy akku-cserélő és töltő állomás felépítése egyes számítások szerint egymillió dollárba is belekerülhet - ami hálózati méretekben, regionális és országos szinten nagy pénzeket emészt fel.
Viszlát üzemanyag - kevesebb a kiadás
Az elektromos autó gazdája mentesül az üzemanyag-vásárlás terhe alól és függetleníti magát az olajár emelkedésétől.
Egy USA-ban végzett szakértői kalkuláció a következő eredményre jutott az otthon feltölthető autók tekintetében: az elektromos áram kWh egységenként 3-27 cent közötti árszinten mozog (államtól és napszaktól függően), s a legmagasabb áron számolva is csak fele annyi költséget jelent az autó fogyasztása, mintha fosszilis üzemanyag hajtaná a motort. Vagyis a vezető a gallononként (3,78 liter) csaknem 3 dollárba (665 forintba) kerülő benzin helyett 1,5 dollárral megúszhatja az ügyet. Ráadásul a benzinkúthoz sem kell elhajtania, ami 3-4 havonta átlagosan 30 dollárnyi üzemanyagot követel (6654 forint). Olcsóbb árammal, 12 centes átlagáron az autótulajdonos éves "üzemanyag"-kiadásának háromnegyedét is lefaraghatja! Ami 12 hónapra kivetítve azt jelenti, hogy a 1400 dolláros fogyasztás (1772 liter) 350 dollárra csökken (77 600 forint). A megtakarítás 1050 dollár (232 000 forint)!
Bővebb éves fogyasztást és több megtett kilométert vehetett alapul az Opel Ampera gyártója, mert azzal népszerűsíti új modelljét, hogy 1700 liternyi benzin költsége takarítható meg vele évente - napi 60 kilométer (évi 22 000 km.) megtételével számolva. Itt tehát a megtakarítás összege is nagyobb: 1343 dollár (296 000).
Száz kilométerre kivetítve
De vehetünk egy másik összehasonlítást is. Ha egy belső égésű motornál 5-9 litert számítunk 100 kilométerre, annak költsége 3,95-7,11 dollár, vagyis 876-1577 forint között van.
A PSA Peugeot Citroen gyártmányál, a Prologue Hybrid4-nél a kombinált ciklus fogyasztása csupán 4,1 liter/100 kilométer, ami 716 forintot jelent. A Peugeot Ion és a Citroen C-Zero elektromos minik használati költsége 100 kilométerre vetítve ennél is kevesebb, alig másfél euró, állítja az autógyár, ami mifelénk 426 forint. A megtakarítás igencsak jelentős.
- Franciaország, Németország, USA: 7500 dollár (1,66 millió forint)
- Kína: 7,320 dollár (1,62 millió. forint), az autógyártók számára
- Németország: 3290 dollár (730 000 forint)
- USA: adókedvezmény + 4500 dollár (996 000 forint)
- 2003 utáni autókra 3000 dollár (664 000 forint)
- 2000 utáni autókra 2500 dollár (554 000 forint) 2000 előtti gyártmányokra