Lítium: lehetőség, de veszély is egyben

A lítium az iPhone-t, az iPodot és az egyre terjedő elektromos autókat hajtó akkumulátorok alapanyaga. Ám a világ lítiumkészletének több mint a fele egy bolíviai sivatag alatt található, aminek felszínre hozatala komoly környezeti problémákkal járhat.

A világ lítiumkészletének nagyobb része itt található a Salar de Uyuni sivatagban

Ahogy terjednek az okostelefonok, az egyéb modern elektronikai eszközök és az elektromos autók, úgy nő az azok akkumulátorát alkotó, különleges áramtermelő képességű lítiumok iránti kereslet. A 13 millió tonnára becsült lítiumkészletek döntő többsége a Föld ma még érintetlen területein, Dél-Amerikában, az úgynevezett lítium-háromszögben – Chilében, Argentínában és Bolíviában – található. Ennek több mint a fele a világ legnagyobb kiterjedésű és legmagasabban, 3650 méteren, az Andokban elhelyezkedő bolíviai Salar de Uyuni sósivatagban, ahol idén januárban indult el a lítiumbányászat.

A lítium hiába tisztán zöld energia, növekvő kitermeléseinek káros hatása felmérhetetlenek, miután bányászata erősen megterheli az ökológiai rendszereket. A sós víz talajvízből való kinyerése megváltoztatja a talajvíz-szintet és a sós alföldek felszínét. A lepárlótavakban elpárologtatott talajvíz pótlására egyik kitermelő sem tesz kísérletet, ami felborítja a terület működési egyensúlyát – figyelmeztet a Magyar Természetvédők Szövetsége. Ez azzal a veszéllyel járhat, hogy a legelők és a vizes élőhelyek kiszáradnak, fenyegetve az ott fészkelő madarakat, valamint a hagyományos pásztorkodást. A lagúnák formája és kiterjedése már így is drámaian megváltozott. A bányaterületen belüli és a feldolgozó üzemhez történő anyagszállításhoz használt teherautók szennyezik a levegőt – írta a conclude.hu,

Károsítják a környezetet a bányászat miatt keletkező, magas ásványianyag-tartalmú – különösen lítium-karbonátban gazdag – porfelhők, azok a környező városok, legelők és természetvédelmi területek fölé eljutva egészségügyi problémákat okoznak, szennyezik a talajt és a vízkészleteket. A korábban érintetlen területeken folytatott tevékenységek – utak építése, járműforgalom, gépek és személyzet szállítása, zajterhelés – a helyi flóra és fauna kihalásához vezethet, eróziót okozhat. Bár a lítiumbányák munkahelyeket teremtenek, és a helyi gazdaságot bevételekhez juttathatják, a lakosság számára csak az alacsony képzettséget igénylő állások érhetők el, míg a frekventáltabb munkaköröket külföldről vagy az ország más részeiről érkező, képzettebb vendégmunkások töltik be. Sérülnek az indián populáció érdekei is: az indiánok még mindig természet közeli életmódot folytatnak, ezért nem nézik jó szemmel, hogy a számukra jelentős értékű, biológiai és kulturális sokszínűségüket őrző területeket lítiumbányászatra sajátítják ki.

Megindult a globális verseny a lítiumlelőhelyekért
Az elektromos autók is a földből „táplálkoznak”, nemcsak karosszériájukhoz kell felhasználni ásványokat, de akkumulátoraikhoz is. Ezeknek legfontosabb alkotóeleme a lítium. Megindult a globális verseny a lítiumlelőhelyek lefoglalásért. Elemzők az igények 40-50 százalékos növekedésével számolnak 5 éves távlatban. Az iparág volumene elérheti az egymilliárd dollárt – ez persze meg sem közelíti a réz- vagy aranybányászat szintjét.
1. A lítium a sókéreg alatt található, a kősótest felett, egy tömör sziklasó ágyon.

2. A lítiumot ipari pumpákkal szívják ki a föld mélyén lévő sósivatagból, vagy a földbe vájt csatornákon keresztül, ahonnan a sósvíz átszivárog.

3. Az így kinyert – víz, könnyűfém lítium, só és magnézium elegyéből álló – sós vizet focipálya-méretű medencékben tárolják, amelyekből a víz nagy része el tud párologni.

4. Az ennek eredményeként létrejövő kenőcsös anyagot – lítium-klorid és magnézium-klorid keverékét – tartályokban elszállítják a feldolgozó üzembe.

5. A lítiumot elkülönítik, és finom porrá zúzva, kis téglaformákba öntik. Ezt követően légmentes csomagokba helyezik, mivel ha a lítium oxidálódik, instabillá válik és nem lehet szállítani.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo