Lítium: lehetőség, de veszély is egyben

A lítium az iPhone-t, az iPodot és az egyre terjedő elektromos autókat hajtó akkumulátorok alapanyaga. Ám a világ lítiumkészletének több mint a fele egy bolíviai sivatag alatt található, aminek felszínre hozatala komoly környezeti problémákkal járhat.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A világ lítiumkészletének nagyobb része itt található a Salar de Uyuni sivatagban

Ahogy terjednek az okostelefonok, az egyéb modern elektronikai eszközök és az elektromos autók, úgy nő az azok akkumulátorát alkotó, különleges áramtermelő képességű lítiumok iránti kereslet. A 13 millió tonnára becsült lítiumkészletek döntő többsége a Föld ma még érintetlen területein, Dél-Amerikában, az úgynevezett lítium-háromszögben – Chilében, Argentínában és Bolíviában – található. Ennek több mint a fele a világ legnagyobb kiterjedésű és legmagasabban, 3650 méteren, az Andokban elhelyezkedő bolíviai Salar de Uyuni sósivatagban, ahol idén januárban indult el a lítiumbányászat.

A lítium hiába tisztán zöld energia, növekvő kitermeléseinek káros hatása felmérhetetlenek, miután bányászata erősen megterheli az ökológiai rendszereket. A sós víz talajvízből való kinyerése megváltoztatja a talajvíz-szintet és a sós alföldek felszínét. A lepárlótavakban elpárologtatott talajvíz pótlására egyik kitermelő sem tesz kísérletet, ami felborítja a terület működési egyensúlyát – figyelmeztet a Magyar Természetvédők Szövetsége. Ez azzal a veszéllyel járhat, hogy a legelők és a vizes élőhelyek kiszáradnak, fenyegetve az ott fészkelő madarakat, valamint a hagyományos pásztorkodást. A lagúnák formája és kiterjedése már így is drámaian megváltozott. A bányaterületen belüli és a feldolgozó üzemhez történő anyagszállításhoz használt teherautók szennyezik a levegőt – írta a conclude.hu,

Károsítják a környezetet a bányászat miatt keletkező, magas ásványianyag-tartalmú – különösen lítium-karbonátban gazdag – porfelhők, azok a környező városok, legelők és természetvédelmi területek fölé eljutva egészségügyi problémákat okoznak, szennyezik a talajt és a vízkészleteket. A korábban érintetlen területeken folytatott tevékenységek – utak építése, járműforgalom, gépek és személyzet szállítása, zajterhelés – a helyi flóra és fauna kihalásához vezethet, eróziót okozhat. Bár a lítiumbányák munkahelyeket teremtenek, és a helyi gazdaságot bevételekhez juttathatják, a lakosság számára csak az alacsony képzettséget igénylő állások érhetők el, míg a frekventáltabb munkaköröket külföldről vagy az ország más részeiről érkező, képzettebb vendégmunkások töltik be. Sérülnek az indián populáció érdekei is: az indiánok még mindig természet közeli életmódot folytatnak, ezért nem nézik jó szemmel, hogy a számukra jelentős értékű, biológiai és kulturális sokszínűségüket őrző területeket lítiumbányászatra sajátítják ki.

Megindult a globális verseny a lítiumlelőhelyekért
Az elektromos autók is a földből „táplálkoznak”, nemcsak karosszériájukhoz kell felhasználni ásványokat, de akkumulátoraikhoz is. Ezeknek legfontosabb alkotóeleme a lítium. Megindult a globális verseny a lítiumlelőhelyek lefoglalásért. Elemzők az igények 40-50 százalékos növekedésével számolnak 5 éves távlatban. Az iparág volumene elérheti az egymilliárd dollárt – ez persze meg sem közelíti a réz- vagy aranybányászat szintjét.
1. A lítium a sókéreg alatt található, a kősótest felett, egy tömör sziklasó ágyon.

2. A lítiumot ipari pumpákkal szívják ki a föld mélyén lévő sósivatagból, vagy a földbe vájt csatornákon keresztül, ahonnan a sósvíz átszivárog.

3. Az így kinyert – víz, könnyűfém lítium, só és magnézium elegyéből álló – sós vizet focipálya-méretű medencékben tárolják, amelyekből a víz nagy része el tud párologni.

4. Az ennek eredményeként létrejövő kenőcsös anyagot – lítium-klorid és magnézium-klorid keverékét – tartályokban elszállítják a feldolgozó üzembe.

5. A lítiumot elkülönítik, és finom porrá zúzva, kis téglaformákba öntik. Ezt követően légmentes csomagokba helyezik, mivel ha a lítium oxidálódik, instabillá válik és nem lehet szállítani.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo