A megállapodás középpontjában az a felismerés áll, hogy az ökoszisztémák "pótolhatatlan ingyenes szolgáltatásokat" adnak az emberiség számára (ivóvíz, termőföld, élelem, üzemanyag, rostanyag, takarmány stb. formájában), méghozzá több milliárd dollárnyi értékben.
Elvesztésük esetén az ökológiai folyamatok helyreállítása, javítása (magyarán az utólagos környezetvédelem) rengeteg pénzbe kerülne. A biodiverzitásról szóló megállapodás a jogilag kötelező érvényű klímaegyezmény koppenhágai meghiúsulásának orvoslásaként is felfogható. A konszenzus-képtelen légkörvédelmi front helyett egyelőre az ökoszisztémák védelmezésében tudnak hatékonyan egyezségre jutni Földünk államai.
1.Egyezmény: mire jutottak?
Az egyezmény húsz pontban vázolt fel stratégiai fontosságú prioritásokat. Néhány közülük:
- A szárazföldi vizek 17 százalékát és a tengerpartok 10 százalékát kötelező megőrizni és óvni. Jelenleg a szárazföldi vizek 13 százaléka, a tengeri partszakaszok 1 százaléka van védett területté nyilvánítva.
- A veszélyeztetetté nyilvánított fajok státuszát nem szabad megmásítani (vagyis levetetni őket a nemzetközi szervezetek által elfogadott listákról)
- Felére kell csökkenteni a természetes élőhelyek és erdők pusztulásának mértékét, s ahol lehetséges, a fajpusztulást megállítani
- A halállományt fenntartható módon kell halászni
- A légszennyezést olyan szintre kell csökkenteni, amely nem veszélyezteti az ökoszisztémák létét és a biológiai sokszínűséget
- A biodiverzitásra nézve káros állami támogatások (másszóval a leginkább szennyező szektorok támogatásának) felszámolása vagy átalakítása
- Az egyezményen túlmenően 70 résztvevő ország önkéntes alapon vállalta, hogy szövetséget alkot az erdőirtás megfékezésére és támogatja az ezt irányzó ENSZ REDD-programot. Döntésük azért kulcsfontosságú, mert az egy hónap múlva kezdődő mexikói Klímacsúcson napirendre kerül a REDD finanszírozásának kérdése.
2.Moratóriumok
Ahogy arról a napokban beszámoltunk, az óceán CO2-felszívó képességének emberi beavatkozással történő növelése (vagyis a fitoplankton-népesség bővítése) nem várt mellékhatásokkal járt. Ezért a csúcstalálkozó delegációi úgy döntöttek, meghosszabbítják a 2008-ban hozott "geomérnöki" moratórium érvényét. Ugyancsak leállították a földfelszínre érkező napfény kitakarását célzó projekteket, amíg nem születik elégséges tudományos konszenzus ennek veszélyeit illetően. (A következményeket vizsgáló, tudományos célú kísérletek kivételt képeznek a tiltás alól.)
Engedélyezték viszont az ipari létesítmények által kibocsátott üvegházgázok földalatti üregekbe juttatását, amit a tudósok nem tartanak földrengést okozó manővernek.
3.Genetikai erőforrások hasznának (újra)elosztása
A csúcstalálkozó legfontosabb előrelépése a "Nagoya Protokoll" elfogadása. A megszavazott egyezmény lényege, hogy egyenlőbb elosztást biztosít az érdekeltek között az agrár-erőforrásokból (növények, állatok, mikrobák) származó bevételekből. Ezeket nevezik genetikai erőforrásoknak. Az ide vonatkozó halállományuk, vetőmag- vagy fakészletek felhasználásában tehát a nemzeti szuverenitás elve érvényesül: vagyis a kormány maga határozhatja meg, mit kezd velük. Ezt a kontrollt és fennhatóságot szavatolja a megállapodás.
A globalizáció korában ugyanis egy agrártermék, egy gyógyszeráru alapanyagának vagy egy genetikailag módosított növény vetőmagjának származási helye, a feldolgozás helyszíne, a bevétel/profit elkönyvelésének helye ritkán azonos - és a termelési folyamatban rendszerint az alapanyag-lelőhelyek közösségei, polgárai tesznek szert a legcsekélyebb anyagi előnyökre.
Az igazságosabb elosztás már az 1993-as biodiverzitás-egyezménynek is célja volt, de az országok csak önkéntes alapon cselekedhettek enne kiegyensúlyozására (2002 után).
Egyes megfigyelők hangsúlyozták, hogy a mostani nem formális protokoll: itt valóban dollármilliárdok szabadulnak fel, amiből mindkét oldal, az üzleti szféra (pl. gyógyszeripar) és a szegény országok is profitálnak. A szerződés külön megemlíti az őshonos törzsek és tudásuk pénzbeli díjazását.
Az egyezmény értelmében "klíringintézetet" állítanak fel, amely monitorozza a kereskedelmet, begyűjti az anyagmozgásokra vonatkozó adatokat, érvényesíti a protokoll szabályait, továbbá nézeteltérés vagy szabályszegés esetén döntéshozóként és törvényvégrehajtóként eljár a problémás ügyekben.
A szerződés hatókörébe bevonták a biotechnológiai szektort, vagyis a növényfajták genetikai módosítását és az állatokból kinyert vegyületek (enzimek, kígyómérgek stb.) ipari alkalmazását - de nem visszamenőleges hatállyal. Az alku nem vonatkozik az 1993 előtt kinyert anyagokra, amikből talán most profitálnak a kutatóintézetek vagy gyógyszergyárak. Az iparilag fejletlen országok próbálták elérni, hogy a gyarmati időkben realizált profit-egyenlőtlenségeket is kompenzálják, ezt azonban meghiúsították a gazdag országok (az egykori gyarmattartó nagyhatalmak).
Pénzkérdések: miből?
A biodiverzitás megőrzésére jelenleg 3 milliárd dollárt költenek világszerte, de a fejlődő országok azt szerették volna, ha a konferencia záródokumentumában ezt az összeget 300 milliárdra emelik. (Összehasonlításképpen: a koppenhágai klímaegyezmény gyorssegély-alapja, mely a klímaváltozás általi károk elhárítását segíti, évi 100 milliárd dollárt allokál.)
A nagoyai találkozó paktuma végül úgy rendelkezett, hogy "jelentősen növelik" a biodiverzitásra fordítandó összeget. Ez tekinthető az egyetlen pontnak, ahol nem hozott látványos eredményt a nagoyai csúcs.
A résztvevők alapvetően pozitívan vélekedtek a csúcstalálkozóról. A kiküzdött eredmények nemcsak azért fontos fejlemények a 2009 decemberi koppenhágai Klímacsúcs után, mert ott a tagországok nem voltak képesek jogilag kötelező érvényű klímaegyezménnyel előállni, hanem mert a biodiverzitás-egyezményt több éves előkészítés és alkudozás előzte meg.
A "genetikai erőforrások" témájának nemzetközi diplomáciai szinten is kiemelt fontossága tulajdonképpen 20 évre tekint vissza. A kérdés súlya csak erősödött a 2000-es évtizedben, amikor nyilvánvalóvá vált a természeti kincsek, nyersanyagok és élelmiszerforrások szűkülése, s ezzel szemben a népesség növekedése.
- Dél-Kelet Ázsiában (vagyis Indonézia, Malajzia térségében) vitték véghez a legnagyobb erdőirtást. Itt egész őserdőket vágnak ki, hogy helyére egynemű, olajpálma-ültetvényeket telepítsenek, melynek nedvéből készülnek testápoló-szereink, kozmetikumaink, de a margarinvaj is. A rizsföldek terjeszkedése és a szegénység miatti illegális fakivágás is felerősödött.
- Az ENSZ Élelmezésügyi Szervezete (FAO) szerint a ’90-es évek óta évente 16 millió hektár erdőt pusztítunk el, javarészt a trópusi övezetben.
- Az International Union for Conservation of Nature (IUCN) új tanulmánya arra a megállapításra jutott: különböző nemzeti vagy regionális szabályzások erősen eltérő hatással lehetnek az erdők sorsára. A 15 százalékos erdőterület-növelés éppúgy lehetséges 2030-ra, mint a jelenlegi fás területek több mint 10 százalékos csökkenése.
- Az IUCN úgynevezett ”piros” listája tartalmazza a veszélyeztetett fajokat, melyek vadászata tiltott. A szervezet új jelentésében 170 tudós összesítette a 25 000 veszélyeztetett fajról szóló legújabb adatokat. A végeredmény: a gerinces élőlények 20(!) százalékát fenyegeti a kipusztulás. Évente mintegy 50 emlősfaj, hal, madár és kétéltű kerül közel a kihaláshoz. Ez nemcsak vadászatuk miatt következik be, hanem mert élőhelyük megszűnik a módszeres erdőirtás miatt.
- Jó hír, hogy az állatvédő szerveztek munkájának köszönhetően a listán szereplő 64 faj helyzete javult, sőt 3 állatfajt sikerült vissza juttatni a vadonba, miután már csak állatkertben -vagyis mesterséges körülmények között- maradtak példányai.