Galaktikus turizmus: Irány a Tejút!

Megvalósul-e a kozmikus gyarmatosítás? A fenntartható fejlődés szükségszerű fázisa lesz más égitestek benépesítése? Egyelőre az űrturizmus gondolata van benne a levegőben - pontosabban a mezo- és termoszférában. Az űr rekreációs meghódításából, a naprendszer nagy távolságainak szabadidős élvezetéből pénzt és profitot kívánnak kisajtolni az élelmes amerikai vállalkozók.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Barack Obama amerikai elnök az év elején már kijelentette, hogy át kell alakítani az USA űrprogramját. Szándékai értelmében prioritást élveznének a békés, nem hadászati célok, s az űrt megnyitnák a magánszektor előtt. Szakértők már sejteni vélik egy hatalmas növekedéssel bíró, rengeteg munkahelyet teremtő ágazat reneszánszát. Viszlát Reagan-korszak, üdv Teller Ede, bye-bye űrfegyverkezés, Star Wars-program és 80-as évekbeli hidegháborús retorika.

Kozmikus outsourcing

Obama nemcsak hangzatos szólamokat, hanem pénzt is szán a váltásra: a tervek szerint 2011-től 5 esztendőn át 6 milliárd dollárt fektetne a szövetségi kormány űrhajókat fejlesztő magáncégekbe! A cél ezzel nem más, mint kiszervezni a NASA költséges űrutazásainak infrastrukturális és fejlesztési aspektusait. A NASA a magáncégek "járatain" vásárolna "ülőhelyet" az asztronautái számára. Beindulna hát a galaktikus tömegközlekedés.

A Spaceport America már gőzerővel költi azt a 198 millió dollárt, amelyet az űrturizmus beindítására szán. Új-Mexikó sivatagában már üzemképes az a felszálló pálya és mellette elkezdték annak a 9300 négyzetméteres hangárnak az építését, mely a kozmikus vakációzásra használt űrhajókat fogadja majd be. Sir Richard Branson Virgin-csoportja is rácuppant az üzletre és a Virgin Galactic révén részt vesz a sivatagi földi bázis fejlesztésében. Branson húsz éves bérleti szerződést kötött a magasan fekvő sivatagra.

Orbitális szuborbitális nyaralás

Néhány űrturista már az elmúlt években is eljutott a földi szférán kívülre -mint például a Microsoft egykori guruja, Charles Simonyi-, ám ahhoz, hogy űrhajó-utasok lehessenek, alapos kiképzésen estek keresztül, amilyenben az asztronauták részesülnek. Néhány évtizeden belül talán rendszeresen is kiruccanhatunk a gravitáció teréből és lazulhatunk a súlytalanságban, vagy éppen a földi tájakban gyönyörködhetünk madárperspektívából, pontosabban onnan, ahol még a madár sem jár: E.T.-szemszögből.

Az új ágazat megálmodói szerint az űrturistákat 80 mérföldre (128 kilométerre) utaztatnák fel a magasba. A 2 órás útból legalább 5 perc súlytalanságban telne. A rakéta 15 kilométeres magasságban engedi el a kisebb űrhajót. Ez még tovább meg az űrbe. Egy utazás ára: csekély 200 000 dollár. Vagyis 43,3 millió forint. Csekély összeg, nemde?

Eddig 326 személy foglalt helyet az űrutazásra. A Virgin 44 millió dollárnyi előleget szedett be a jelentkezőktől. Sőt a felszálló helyet övező megyék közül háromban szavaztak meg új adónem bevezetését a projekt segítésére. A Virgin már jövőre, 2011-től be szeretné indítani a rendszeres utaztatást. Maholnap a betonozott autópályák helyett a tejúton száguldozhatunk.

Űrbéli város

Egyesek már intergalaktikus hotelekről ábrándoznak, amelyek az űrben szállnak-lebegnek. Az ilyen földönkívüli létesítményektől már "csak" egy lépés más bolygókon létrehozott gyarmatokig. Las Vegas közelében a száz főt foglalkoztató Bigelow Aerospace gyárában javában folynak a munkálatok az első magán űrállomásán kivitelezésén. Fejlesztésük sajátossága, hogy felfújható űrállomást állítanának röppályára. A nagy sebességű rakéták a nagy erejű súrlódás miatt nem lehetnek túl szélesek, de a Bigelow űrállomását betennék a rakétákba, és csak akkor fújnák fel őket rendes méretükre, ha már kijutott a keringési pályára. A felfújható szerkezet úgyszólván ütésálló: több rétegű felépítése miatt elbírja a kisebb meteoritok becsapódását is.

A NASA egyébként 1990-ben elevenítette fel a felfújható űrállomások régóta létező ötletét, amikor arra próbált rájönni, hogyan juttasson emberi tartózkodásra alkalmas lakásokat a Marsra, ám a kísérlet költséges volta miatt a kongresszus 2000-ben megvonta a további finanszírozást. Ekkor lépett a képbe Bigelow: exkluzív használatot vásárolt a NASA szabadalmaira. Majd összeállt a Lockheed Martinnal, hogy megalkossák az utazó "kapszulát", de a cég egy nagy NASA-szerződés miatt elállt a munkától. A New York Times szerint Bigelow 50 millió dollárt kínált bárkinek, aki segít, de senki sem jelentkezett. Végül összefogott a Boeing-gel. A repülőgépgyártó óriáscég a CTS 100 (Crew Space Transportation) nevű masinát kínálja a jövő űrbuszaként.  A 7 személyes űrjárgányt a NASA pénzéből fejlesztette a vállalat. 2015-től már rendszeresen lehetne vele utazni.

Bigelow cége 2014-re tervezi az első, 180 köbméteres űrállomás kihelyezését az űrbe. E cég nem is annyira a magánszemélyeket, mint inkább a kormányokat tekinti a célcsoportjának. Azok az országok, melyeknek költségvetéséből nem telik önálló űrprogramra, helyet kaphatnának az állomáso(ko)n. A másodikat -327 köbméter kiterjedésűt- 2016-ban telepítenék ki az űrbe. Mindkét monstrum 18 személynek nyújtana helyet.

A cég vezetője, a 66 éves Robert Bigelow -aki hisz az ufók létezésében, az imák erejében és kételkedik a nagy ősrobbanás teóriájában-  saját amerikai szállodaláncának bevételéből finanszírozza a projektet. Vállalata már ráállított két felfújható próba-modult egy űrpályára. A kísérlet eddig 180 millió dollárba került, és a jövőbeli munkálatok további 320 milliót fognak felemészteni, írta a New York Times.

Obama 2011-es űrprogram-tervezetébe egy felfújható űrállomást is bekalkuláltak. Bigelow 2017-ben felpörgetné az üzletmenetet: évente 15-20 rakétát lőne ki az űrbe, benne az új űrállomással. Vállalkozások és országok egyaránt foglalhatnának rajta helyet, de a bevétel egy részét a dúsgazdagoknak kínált űrhotel-szobák bevételei adnák. Úti cél: a Hold és a Mars.

Űrtarifák: határ a csillagos ég!
Jelen
  • 30 napos űrutazás jelenleg a NASA-val: 50 millió dollár (10,8 milliárd forint)
  • 60 napos űrutazás a NASA-val: 53,75 millió dollár (11,62 milliárd forint)
Jövő
  • 2 órás űrutazás a Virgin Galactic-kal: 200 000 dollár (43,2 millió forint)
  • Űrutazás a SpaceX Falcon 9-es rakétáján: 20 millió dollár (4,3 milliárd forint)
  • Űrutazás a Boeing CTS-100-n: 24,95 millió dollár (5,39 milliárd forint)
  • 30 napos tartózkodás a Bigelow űrállomásain: 25 millió dollár (5,4 milliárd forint)
  • Négy éves helységbérlet a Bigelow űrállomásán, évente 12 ember szállításával: évi 95 millió dollár (20,5 milliárd forint)
(Forrás: New York Times, BBC)

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo