Elektromos autók: előnyök és hátrányok

Alapvetően városi közlekedésre alkalmasak, 90-130 kilométert tudnak megtenni egy akku-feltöltéssel, végsebességük 110 km/h. Üzemeltetési költségük -a gyártók állítása szerint- negyedannyiba kerül, mint a fosszilis üzemanyaggal közlekedő autóké. Áruk ugyan jócskán felülmúlja a hagyományos járművekét, de a világon mindenütt egyre több kormány kínál adókedvezményt vagy állami támogatást a megvételükhöz.

Az európai városlakók jelentős része főként munkahelyre történő közlekedésre használja az autóját. Az USA-ban a munkahelyre kocsival járók 80 százaléka naponta 65 kilométernél kisebb távot tesz meg, derül ki a Közlekedési Hatóság adataiból.

Még nem tömegcikk

A Nissan Leaf-re, mely a 2010-es karácsonyi szezonban került a boltokba, 27 000 megrendelés érkezett, a GM idén első nekifutásra 10 000 darabot dob piacra a Chevrolet Voltból. A földkerekség legjobban fogyó elektromos autója állítólag a norvég THINK City Car, melyből 2500 darabot adtak el. A Tesla Roadsters sportkocsiból 1500 darab fogyott, a még fejlesztés alatt lévő Model S-re 3700 foglalást jegyeztek.

Angela Merkel egymillió elektromos autót szeretne látni 2020-ra a német utakon. Obama már 2015-re el akarja ezt érni, mivel elnöki mandátumának egyik fontos célja az USA olajfüggőségének csökkentése. A Nissan szerint 2020-ra a világ autóinak 10 százaléka lesz elektromos működtetésű; derűlátó jóslatok 20-25 százalékról mesélnek; egy amerikai közvéleménykutatás a jelenlegi vásárlói hajlandóságból kiindulva 7 százalékra taksálja ezt a jövőbeli arányt.

Mennyire lehetséges, hogy nagy számban terjedjenek el az elektromos autók? Ez elsősorban a feltöltési lehetőségektől függ, hogy mennyire sűrűn tudják kiépíteni a töltőpóznákat, hogy a járműtulajdonosoknak ne kelljen azon izgulniuk, lemerült akkuval az országút szélén ragadnak (ezt az aggodalmat a szaksajtó range anxiety-nek hívja). A Toyota 2012-ben készül piacra dobni otthoni használatra fejlesztett akku-töltőit.

Olcsóbb közlekedés?

Az üzemanyag-vásárlás anyagi terheitől megszabadulva, az elektromos autók vezetőinek jóval kevesebb kiadással kell szembenézniük. Ha feltöltésről van szó, a Tesla elektromos autójával közlekedni például mérföldenként (1,6 km) mindössze 1 dollárcentbe kerül, míg ugyanez a távolság 16 centet kóstál egy benzinüzemű kocsival. A THINK City Carral egy mérföld megtétele 15 pennibe, vagyis 45,6 forintba kerül, állítja az ecoForecourt. Csakhogy az említett 16 dollárcent 30 forintot jelent! 

A gyártók azt ígérik, szerelőhöz is ritkábban kell majd járniuk, mert autójuk nem lesz tele olyan bonyolult szerkezetekkel, mint a belső égésű motorokkal hajtott járművek. (A Tesla Roadstert például 6000 darab laptop-akku működteti.)

Mennyibe kerülnek?

Az elektromos autó drága mulatság (lásd a keretes listát), célközönsége ezért a jól kereső, környezettudatos rétege a lakosságnak. Több helyütt adókedvezménnyel és állami támogatással segítik az új autócsodák elterjedését. A brit kormány 7860 dollárt (1,48 millió forintot) kínál, az amerikai kormány pedig 7500 dollárt nyújt az amerikai fogyasztóknak.

A tömegszériás gyártásból eredő megtakarítások 30-40 százalékkal vihetik lejjebb az elektromos autók árait. De amíg a K+F a nagyobb távok megtételére koncentrál, és viszi a pénzt, s a megrendelői kör is behatárolt, erre az árcsökkenésre aligha van kilátás.

Árak és kilométerek
  • Tesla Roadster: 109 000 dollár felett (több mint 20,5 millió forint), 393 kilométeres táv egy feltöltéssel
  • GM hibrid Chevrolet Volt: 41 000 dollár (7,72 millió forint); 40-80 kilométeres táv
  • Nissan Leaf: 33 000 dollár (6,21 millió forint), más forrás szerint ára: 25 280 dollár (4,76 millió forint); 160 kilométeres táv
  • THINK City Car: 42 000 dollár (7,91 millió forint), 170 kilométeres táv

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo