A válság pofonja a környezetnek: nem kell a hibrid

Az olcsó benzin és az autópiaci túlkínálat miatt csökkent a hibrid kocsik vonzereje az Egyesült Államokban - írta a USA Today című lap.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bekövetkezett az, amit több elemző megjósolt: a hagyományosan a termetesebb, nagyobb fogyasztású kocsikkal járó amerikaiak gyorsan kiszerettek a takarékos vegyes üzemű járművekből, amelyek a tavaly magasba szökött üzemanyagárak idején még nagy keresletnek örvendtek. (Európában óvatos becslések szerint legfeljebb 2025-re szorítják ki a benzineseket az elektomos meghajtású autók.)

Akkor még 4 dollárba került egy gallon (=3,78 liter) benzin, ma már csak a felébe. Akkor még várólisták voltak a hibridekre, ma már az autósok nem félnek a tankolási költségektől, nem is keresik annyira a kevesebb üzemanyaggal beérő elektromos-benzines kocsikat. A 2008 nyári csúcs óta 23,5 százalékkal csökkent a használt hibridek forgalma, miközben a hagyományos üzemű használt kocsik ára emelkedett. Sok megszorult anyagi helyzetű fogyasztó a recesszióban ugyanis a használt kocsikat részesíti előnyben az újakkal szemben.

A vásárlók sokkal árérzékenyebbek, mint korábban - mutatott rá Juan Flores, a Kelley Blue Book autóértékelési kiadvány igazgatója. Az amerikaiak egyszerű számolással rájönnek, hogy nem éri meg a drágább hibrideket venni, amelyek általában 3 ezer dollárral többe kerülnek, mint a hagyományos meghajtású változatok. A 3,5 dolláros gallononkénti benzinárnál mintegy 3,5 év alatt térült meg a hibridek extraköltsége, a mai olcsóbb üzemanyagárnál ez az idő 10 évre hosszabbodott. (Londonban a csökkentett dugódíjat sem kell kifizetniük a hibridet vezetőknek.)

Eladhatatlan készletek

Ráadásul túltermelés történt. A tavalyi meglódult kereslet után óriási mennyiségben gördültek le az autógyárak szalagjairól a hibridek, amelyek ma eladatlanul állnak a telepeken - mondta Mike Jackson, az AutoNation kereskedőhálózat vezérigazgatója. (Természetesen nem csak a hibridekből állnak a kocsik százezerszámra a gyártók telepein...) Mint rámutatott, az amerikaiak újra pick-up teherautókat és városi terepjárókat vesznek, ahhoz, hogy a hibridek újra kelendők legyenek, 4 dollár/gallonos benzinárra lenne szükség. Ha a kormány megemelné a benzint terhelő fogyasztási adót, azzal serkenteni lehetne a takarékos autók terjedését - mondta.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo