"A válság azt jelenti, hogy új rend van kialakulóban"

"A sokak szerint most érjük a válságok korát, ám ez egy folyamat része, ami már '70-es években megkezdődött. A cégek működése, a piaci tranzakciók és a munkavállalás formái már több mint három évtizede változnak és nemcsak a gazdaság vagy a könnyen felismerhető technológiai fejlődés szembetűnő, de az is, hogy a társadalom 5000 éve kialakult alapegysége, a család intézménye is nagy változáson megy keresztül." - foglalta össze a legszembetűnőbb jelenségeket Dr. Hámori Balázs, a Budapesti Corvinus Egyetem tanszékvezető egyetemi tanára a Piac és Profit „Cégek a fenntartható világért" című konferenciáján.

 


A család változása különösen szembetűnő. Nyugat-Európában 30-40, itthon 10-20 év alatt végbement a válozás: a házasságon kívül született gyermekek többségbe kerültek ezekben a társadalmakban.

Hámori Balázs szerint felgyorsult a világ: a tér és idő összezsugorodott, ma már kis cégként is lehet globálisan működni, a folyamatok valós idejűek lettek, a korábban 8 órás termelés gyakorlatilag folyamatosság vált az egész világon, és ami szintén nem kikerülhető, hogy a gazdasági tér is virtualizálódott. Ezek következtében a társadalom tagjainak komoly alkalmazkodási képességre kell szert tenniük, a különböző kultúrájú egyéneknek és cégeknek kommunikálniuk kell egymással.

A válság azt is jelenti, hogy új gazdasági világrend van kialakulóban. A kormányok ma a keynes-i eszközrendszer felfújt változatával kísérleteznek, holott azt nemzetgazdaságokra használták egykor. Az amerikai primátus megrendült (ahogyan a 20. század elején a britnek vége szakadt), hiszen két pillére, a hitelekre épülő kapitalizmus és a korlátlan szabad vállalkozás intézménye nem fenntartható többé. Az amerikai kormány államosításon gondolkodik - ilyen szemléletváltozásra korábban aligha számíthattunk. Ahogyan a kormányoknak, úgy a fogyasztóknak is szemléletváltozásra van szükségük.

A pénzhez való viszony, a hitelkártyákra épülő fogyasztás, a „mindent gyorsan" hozzáállás véget ért. Nem forradalomról van szó, de piacgazdaságon belül nem ez az első átalakulás. Ezután ismét nagyobb szerepet kap a reálgazdaság, a reális értékteremtés, felértékelődik az ember és az egyéni tehetség lesz az egyik legfőbb erőforrás. A fogyasztó nem az átlagot jelenti többé. - emelte ki a tanszékvezető. 

A tulajdon is változik: újra a Henry Ford, Ganz Ábrahám-típusú vállalatépítők kerülhetnek főszerepbe, a hagyományos etika is kulcstényező lesz, a kölcsönadó és kölcsönnyújtó felelőssége pedig evidens.

„Nem hiszek a szélsőségekben: az utópiáknak éppúgy nem lesz létjogosultsága, ahogy azt sem állíthatjuk, hogy «minden marad a régiben». - foglalta össze a Corvinus tanára, aki szerint a világ nincs jól szabályozva, a ma globálisan működgető szabályokat újra kell gondolni, „hogy milyen lesz az új kapitalizmus, a mindannyiunk felelőssége."

Hámori Balázs előadása:

Véleményvezér

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo