"A jövőt megalkotni, nem megjósolni kell!"

"Ha az embereket jelentőségteljes, fontos cél érdekében mozgósítjuk, mely cél válaszol is korunk kihívásaira, akkor lehet kihozni belőlük a bennük lévő energiát", szögezte le az Első Magyar Fenntarthatósági Csúcs jeles sztárvendége, Göran Carstedt, aki a változó világban is életképes, megújuló cégekről, másszóval "tanulószervezetekről" tartott előadást.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Volvo és az IKEA egykori elnöke szerint a jó cégvezetés lényege nem a hierarchikus struktúrákban, illetve a döntés és megvalósítás hagyományos dinamikáján alapuló üzletvitelben rejlik, hanem a kollaboratív együttalkotásban. Az üzleti világból 1997-ben távozott ex-menedzser az ötletek végtelenségét és bőségét világította meg a jól ismert példával: ha két személy kicseréli egymás közt az almáját, attól még két almájuk marad. De ha kicserélik egy-egy ötletüket, akkor már mindkettőnek két ötlete lesz, vagyis összesen négy, sőt még több, mert ezek további gondolatokhoz, ötletekhez vezethetnek. "Az ötletnek kell lennie a gazdaság motorjának", véli Carstedt.


"A vállalatok, mint brandek tulajdonképpen nem többek ígéretnél"

Majd újabb játékos példa következett: senki nem gondolná, hogy a tinédzser gyerekét vagy a férjét, feleségét meg tudja változtatni. De amikor céges keretek közé lépünk, mégis elhisszük, hogy az emberek irányíthatók. "Tervezünk, gombokat nyomunk, és elvárjuk, hogy mechanikusan működjön minden és mindenki, holott a szervezeteket úgy kell kezelni, mint az élő organizmusokat. Az emberek nem ellenzik a változást, csak azt, ha meg akarják változtatni őket", zárta gondolatát e frappáns mottóval.

A zöld gazdaság megvalósítására jelenleg az amerikai modell, vagyis a kockázati tőke vezette fejlődés, és a kínai, utasításos rendszer létezik. Carstedt nem állítja be egyiket sem, mint az egyedül üdvözítő utat.

Annyi bizonyos, a holnap cégeit az a kérdés kell, hogy motiválja: mire vagyunk jók? És meg kell találniuk a módját, hogy "segítsék az embereket életük kiteljesítésében, lehetőleg minél kevesebb tárgyi eszközzel", hiszen a végtelen növekedés, fogyasztás a véges források között lehetetlen. A vállalatok, mint brandek tulajdonképpen nem többek ígéretnél, és a bizalmat minden negyedévben, valamint minden vásárlásnál ki kell érdemelniük. Ugyanez áll a fenntartható társadalomra. Carstedtnek meggyőződése, hogy a fenntartható világnak "kívánnivalónak" kell lennie, olyan valóságnak, amit jó érzés elérni és élni benne.

Göran Carstedt prezentációját innen (angol nyelven) töltheti le, a konferencia teljes programját itt olvashatja.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo