"A jövőt megalkotni, nem megjósolni kell!"

"Ha az embereket jelentőségteljes, fontos cél érdekében mozgósítjuk, mely cél válaszol is korunk kihívásaira, akkor lehet kihozni belőlük a bennük lévő energiát", szögezte le az Első Magyar Fenntarthatósági Csúcs jeles sztárvendége, Göran Carstedt, aki a változó világban is életképes, megújuló cégekről, másszóval "tanulószervezetekről" tartott előadást.

A Volvo és az IKEA egykori elnöke szerint a jó cégvezetés lényege nem a hierarchikus struktúrákban, illetve a döntés és megvalósítás hagyományos dinamikáján alapuló üzletvitelben rejlik, hanem a kollaboratív együttalkotásban. Az üzleti világból 1997-ben távozott ex-menedzser az ötletek végtelenségét és bőségét világította meg a jól ismert példával: ha két személy kicseréli egymás közt az almáját, attól még két almájuk marad. De ha kicserélik egy-egy ötletüket, akkor már mindkettőnek két ötlete lesz, vagyis összesen négy, sőt még több, mert ezek további gondolatokhoz, ötletekhez vezethetnek. "Az ötletnek kell lennie a gazdaság motorjának", véli Carstedt.


"A vállalatok, mint brandek tulajdonképpen nem többek ígéretnél"

Majd újabb játékos példa következett: senki nem gondolná, hogy a tinédzser gyerekét vagy a férjét, feleségét meg tudja változtatni. De amikor céges keretek közé lépünk, mégis elhisszük, hogy az emberek irányíthatók. "Tervezünk, gombokat nyomunk, és elvárjuk, hogy mechanikusan működjön minden és mindenki, holott a szervezeteket úgy kell kezelni, mint az élő organizmusokat. Az emberek nem ellenzik a változást, csak azt, ha meg akarják változtatni őket", zárta gondolatát e frappáns mottóval.

A zöld gazdaság megvalósítására jelenleg az amerikai modell, vagyis a kockázati tőke vezette fejlődés, és a kínai, utasításos rendszer létezik. Carstedt nem állítja be egyiket sem, mint az egyedül üdvözítő utat.

Annyi bizonyos, a holnap cégeit az a kérdés kell, hogy motiválja: mire vagyunk jók? És meg kell találniuk a módját, hogy "segítsék az embereket életük kiteljesítésében, lehetőleg minél kevesebb tárgyi eszközzel", hiszen a végtelen növekedés, fogyasztás a véges források között lehetetlen. A vállalatok, mint brandek tulajdonképpen nem többek ígéretnél, és a bizalmat minden negyedévben, valamint minden vásárlásnál ki kell érdemelniük. Ugyanez áll a fenntartható társadalomra. Carstedtnek meggyőződése, hogy a fenntartható világnak "kívánnivalónak" kell lennie, olyan valóságnak, amit jó érzés elérni és élni benne.

Göran Carstedt prezentációját innen (angol nyelven) töltheti le, a konferencia teljes programját itt olvashatja.

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo