Hidrogénnel működik, önvezető járművektől hemzseg, benne minden robotizált és okos, és nagyszerű kilátás nyílik belőle a Fudzsira, mi az? A jövő városa, legalábbis ahogy azt a Toyota elképzeli. A japán autógyártó a Las Vegas-i CES technológiai expón mutatta be a fenntarthatóváros-koncepcióját, mely választ kíván adni a klímavédelem és a kutatás aktuális slágertémáinak kérdéseire is - ráadásul lehetőleg azonnal.
Bezár a gyár, kinyit a jövő
A CES-es előadáson Akio Toyoda, a Toyota vezetője ismertette a koncepciót. Mint elmondta, a várost egy bezárás előtt álló gyáruk területére álmondták meg. 70 hektáron terülne el, a Fudzsi közelében, "futurisztikus közösség" lakná, mely az építészeti-technológiai megoldásoknak köszönhetően nullára csökkentené a járművek és épületek széndioxid-kibocsátását, és az élet nagyjából minden területén összefonódna az internettel.
A cégvezér szerint a város koncepciójának megalkotásánál az volt az alapgondolatuk, hogy a Toyota szerteágazó kutatási területeit, így a mesterséges intelligenciát, a robotikát, az autonóm járműveket ne szeparáltan tartsák, hanem gereblyézzék össze, és egy helyen, egymás szoros kölcsönhatásában tudják folytatni a munkát. És ne szimulált, hanem valódi, élő, lélegző térben.
Ebbe az "élő laboratóriumba" az "egyszerű" lakosok mellett kifejezetten kutatókat is telepítenének. A Woven City első körben 2000 főnek adna otthont, közülük a többség a cég dolgozója lenne. Szabadon tesztelhetnek mindent, amin dolgoznak
Toyoda elmondása szerint nyolc hónapja tervezik, ez a víziójuk:
A város, mint park, a közmű, mint földalatti bázis
A városkoncepció kidolgozásában részt vett az a Bjarke Ingels is, akinek a nevéhez a New York-i 2 World Trade Centre és a Google londoni és San Francisco-i központja is fűződik. Az előadáson szintén felszólaló dán építész szerint "egymásra kapcsolt, autonóm, emissziómentes, és megosztott mobilitási megoldások", melyekre a Woven City épül, rengeteg lehetőséget nyitnak meg a városi élet előtt.