A magyar cégek szeretnének faragni energiakiadásaikon, lenne is min megtakarítani, de nagyon kevesen vannak tisztában a lehetőségekkel. A forráshiányon az uniós pénzek átcsoportosítása segíthet. „A két legnagyobb akadálya a céges energiakiadások lefaragásának, hogy a vállalatvezetők vagy nem tudják, mihez kezdjenek, vagy ha tisztában is vannak a lehetőségekkel, akkor sem mernek lépni, hiszen az energia sokuk számára ismeretlen terület” – foglalja össze a késlekedés két legfontosabb akadályát Kis Gergely, az ALTEO Energiaszolgáltató Nyrt. energiakereskedelmi igazgatója.
Némi utánajárást követően például már az energiabeszerzési szerződések megversenyeztetésével jelentős, akár 10 százalékos megtakarítást is el lehet érni. „Ez egy versenypiac, mindenki ügyfelet akar szerezni magának, és mindig lehet olyan energiakereskedőt találni a piacon, akinek van egy jobb ajánlata” – húzza alá Kis Gergely. Az energiakereskedelmi igazgató szerint lassan el kell kezdeniük nézelődni a cégvezetőknek, mert a jövő évi áramszállítási szerződések megkötését november végéig érdemes lezárni.
Az igazán kedvező kontraktusok nyélbe ütéséhez ismerni kell a cég energiafogyasztási jellemzőit, hiszen más-más fogyasztási profilokra eltérő fogyasztói szerződéseket érdemes kötni. Az energetikai vállalat szakemberei szerint azonban hasraütés alapján ezt nem lehet meghatározni – mindenképpen érdemes egy átfogó méréseken alapuló, teljes energiaauditot elvégezni. „Enélkül is lehet 1-2 százalékot nyerni egy új szerződéssel, de az igazán nagy, akár 8-10 százalékos megtakarítást mindenképpen egy pontos méréseken nyugvó fogyasztói profilhoz rendelt szerződéssel nyerhetik a vállalkozások” – hívja fel a figyelmet az energiakereskedelmi igazgató. Ma már ilyen szolgáltatást a legtöbb energetikai szolgáltató cég elérhető áron kínál, de az ügyfélszerzés reményében az energiakereskedők is általában ingyen elvégzik a feladatot.
„Evidensnek tűnhet, hogy nem az utcát kell fűteni, vagy nem kell feltétlenül nappal is villanyt égetni, ám sok vállalat esetében ezek miatt is súlyos százezrek terhelik a céges büdzsé kiadási oldalát. A munkatársak elé letett mérési adatok sok esetben megdöbbentőek, és már pusztán ez is elég ahhoz, hogy felelősségteljesebben használják a fűtést, a világítást és a légkondicionálót az irodában” – mutat rá a kézenfekvőnek tűnő megtakarítási lehetőségekre az energiakereskedelmi igazgató. Az ALTEO szakemberei szerint sok esetben egy formalizált belső szabályzat is szó szerint aranyat érhet.
A fenti lehetőségek kiaknázása már pár tízezer forintból is lehetséges, azonban az a kis- és közepes vállalkozás, amely hajlandó és képes némi pénzt áldozni az energiaracionalizálásra, a megtakarításait akár 20 százalék fölé is emelheti egy-egy jól optimalizált energiahatékonysági fejlesztéssel. „A visszajelzések szerint már az egészen kicsi cégek is hajlandóak lennének befektetni energiaköltségeik csökkentésébe, azonban sok esetben nem áll rendelkezésükre megfelelő tőke ennek végrehajtására” – ismerteti az ALTEO tapasztalatait az energiakereskedelmi igazgató. Kis Gergely szerint ugyanakkor ezeknek a cégeknek megoldást jelenthet egy jól megválasztott ESCO típusú együttműködés, vagy a pályázati lehetőségek kiaknázása.
A kormány által energetikai fejlesztésekre átcsoportosított 94 milliárd forintnyi uniós forrás harmada éppen ezeknek a cégeknek segíthet. A vállalkozások közel 35 milliárd forintra pályázhatnak majd energiahatékonysági és megújuló energiaforrások alkalmazását támogató projektek finanszírozásához. Sietniük kell azonban az érdeklődőknek, mert az előzetes hírek szerint a nagy érdeklődés miatt a keretek hamar kimerülhetnek. Kis Gergely ugyanakkor úgy látja, így is számos projekt megvalósulhat ezzel a támogatással. „Ez ráadásul az energetikai projektek megvalósításával foglalkozó cégeknek is megrendeléseket ad, az országot pedig közelebb viszi a nemzetközi energetikai és klímavédelmi vállalások teljesítéséhez” – mutat rá a döntés előnyeire a megújuló energiaforrások alkalmazásában is vezető ALTEO energiakereskedelmi igazgatója.