6,5 millió ember ivóvizét pazaroljuk el kocsimosásra

Akár 4,56 millió m3 vizet pazarolhatunk el a slaggal történő otthoni autómosással évente, amely 6,4 millió ember ajánlott éves vízbevitelét fedezi. A legutóbbi kutatások szerint Magyarországot is érinti az a globális probléma, miszerint meg kell tanulnunk mértékkel bánni természetes vizeinkkel.

A víz értékére hívja fel a figyelmet az öt regionális víziközmű-szolgáltató (DMRV Zrt., DRV Zrt. ÉDV Zrt., ÉRV Zrt., TRV Zrt.) által indított Tudatos Vízfelhasználó kampány.  A kampány keretében olyan módszereket ismerhet meg a lakosság, amelyek segítenek takarékoskodni az ivóvízzel. Az egyik legfontosabb, hogy odafigyeljünk az autómosási szokásunkra, amely a nyár közeledtével kiemelt aktualitással bír.

Milliók ivóvizét pazaroljuk el - Kép: SXC

Egy slaggal történő otthoni autómosás alkalmával 400 liter vizet használunk el átlagosan, melyet nagyon gyakran ivóvízből és nem fúrt kútból nyerünk. Mindez egy 15 lakásos társasház esetében lakásonként egy autóval és évi 3 mosással számolva 18 000 liter, azaz 18 m3 ivóvíz felhasználást jelentheti éves szinten. Szemléltetésképpen ez a mennyiség 10 000 gyermek ajánlott napi vízbevitelével egyezik meg. Pontosan ugyanekkora mennyiségű vizet lehet nyerni egy 45 m2 tetőfelülettel rendelkező ház esetében egy év alatt esővíz gyűjtésével, ingyenesen.

Az esővízgyűjtésnek számos módja van. A legegyszerűbb és legesztétikusabb megoldások közé tartozik az eresz alá helyezett kifejezetten esővízgyűjtésre kialakított zárt műanyagtartály, amelyet körülbelül 1,5 méter magasságban összeköthetünk az ereszcsatornával. A tartály aljára szerelt csapon keresztül tudjuk elvezetni a vizet.

Abban az esetben, ha nem áll módunkban az esővíz újrahasznosítása, érdemes tudni, hogy míg a slaggal végzett autómosáshoz alkalmanként 400 liter vizet használunk el átlagosan, addig a hagyományos autómosók esetében ez csupán 80 liter. Magyarországon is elérhető már a legújabb technológiának számító, úgynevezett szárazmosás. A teljes mértékben környezetbarát autómosás nanotechnológián alapul, víz felhasználása nélkül történik, és a tisztítószerek biológiai úton teljes mértékben lebomlanak, ezáltal nem szennyezik a csatornahálózatot.

Magyarországon 3,8 millió háztartással számolva - háztartásonként 1 gépjárművet, valamint évi 3 autómosást feltételezve - összesen 11,4 millió alkalommal mosunk autót évente. Abban az esetben, ha az autómosáshoz mindenki az esővíz újrahasznosítást vagy a nanotechnológián alapuló szárazmosást választaná, éves szinten 912 000 m3 vizet óvhatnánk meg a hagyományos autómosáshoz képest, és 4,5 millió m3-t a slaggal történő otthoni autómosáshoz képest. Ez utóbbi vízmennyiség 6,4 millió ember ajánlott éves ivóvíz bevitelét fedezi. Érdemes tehát odafigyelnünk, hiszen a víz érték, bánjunk vele mértékkel!

Fel kell hagynunk a pazarlással!
Nem véletlenül tartja több közgazdász az ivóvizet a 21. század aranyának, vagy olajának az ivóvizet. A számunkra természetes anyag ugyanis mindinkább megcsappan, a túlfogyasztás, a szennyezés következtében. Magyarország vízkészletei ugyan jónak mondhatók, ám ez nem jelenti azt, hogy már a közeljövőben nem kell szembenéznünk egy korábban elképzelhetetlen válsággal és annak minden negatív következményével.

Véleményvezér

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.
Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo