Telekom: Klímavédelem fénysebességen

Nem kérdés ma már, hogy globális éghajlatváltozás van, és az sem, hogy azt az ember okozta, okozza. A probléma három fő okaként sokan az épületek energiaellátását, az utazást és a húst szokták megnevezni. Hogy kerül ide az infokommunikáció?

A technikát tekintve izgalmas időket élünk. A telefon még csak az 1970-es években kezdett igazán elterjedni, ma pedig már mobilról netezünk, hogy csak az egyik legalapvetőbb funkciót említsük. Az infokommunikációs szektor fektet a legtöbbet az innovációba, és a lehetőségei adottak ahhoz, hogy a klímavédelemben is szerepet játsszon.

A Magyar Telekom, mint a régió vezető infokommunikációs szolgáltatója, felismerve a klímavédelem kérdésének fontosságát, két részre osztotta megközelítését. Egyrészt csökkentenie kell az okozott terhelést, másrészt fel kell lépnie a lehetőségek terén.

Az okozott terhelések csökkentése

#img1#A 2006 januárjában megújított Környezetvédelmi Politikában kiemelten jelent meg a klímaváltozás, mint a legjelentősebb környezetvédelmi kérdéskör, és a klímavédelem, mint az egyik legfontosabb megvalósítandó célkitűzés. A vállalatcsoport 2002 óta minden tagvállalatára kiterjedően foglalkozik a környezetvédelemmel, ami mára már a fenntarthatósági tevékenység részévé vált, és az elért eredményeket Fenntarthatósági Jelentésében publikálja.

Klímavédelmi szempontból az épületek és a technológia energiafelhasználása kulcsfontosságú. A T-Mobile egyik kiemelkedő energiaracionalizálási kezdeményezése a bázisállomások szabadlevegős hűtése. A T-Com technológiai hőtermelésének elvonására pedig most indult egy pilot, ami hőszivattyút alkalmazva a technikai berendezések működése során keletkező hőt más helyiségek fűtésére, illetve melegvíz-ellátására használja fel.

A Magyar Telekom vezetői közül pedig ma már nemcsak az elnök-vezérigazgató közlekedik hibridautóval, hanem bármelyik más vezető is választhatja ezt a kevésbé szennyező megoldást. Az újonnan rendelt gépkocsik 15 százaléka már ebből a kategóriából került ki.

Egy innovatív vállalat ma már nem engedheti meg magának, hogy ne gondolkozzon megújuló erőforrások alkalmazásán. Magyarsarlóson évekkel ezelőtt, még kísérleti jelleggel állította fel a vállalat azt a kombinált megújuló energiaforrását, ami egy kis központot lát el, és amit egyrészt napelem, másrészt pedig szélgenerátor táplál, esetenként egyszerre működve.

Az alapanyagok felhasználása, a hulladékok csökkentése, illetve újrahasznosítása szintén kardinális kérdés a klímavédelemben. A vállalatcsoport irodai működésében a papír használata egyre inkább visszaszorul, hiszen az infokommunikáció veszi át a helyét. 2005-ről 2006-ra 45 százalékkal kevesebb papír fogyott az irodáiban, és az is 20 százalékban már újrahasznosított. A már nem használt eszközök, anyagok visszagyűjtése szintén napi feladat.

A telefonkészülékeket, mobilokat és azok akkumulátorait, a már nem használt telefonkönyveket az ügyfelek leadhatják, és ezek újrahasznosításáról a vállalat gondoskodik. A készülékek esetén ez 2006-ban 38 tonna veszélyes hulladéknak minősülő elektronikai berendezés összegyűjtését és újrahasznosításának lehetőségét jelentette.

A szelektív hulladékgyűjtés, újrahasznosítás nemcsak az ügyfelek esetén működik, hanem több ezer munkatárs is aktív részese annak. Amellett, hogy sok kommunális hulladék lerakásától kímélik így meg a környezetet, nyersanyagot és energiát is meg lehet takarítani, közvetve hozzájárulva ezzel a klíma védelméhez.

Mindezen tevékenységek összegzése és eredményeképp elmondható, hogy a Magyar Telekom Csoport szén-dioxid-kibocsátása az utóbbi időszakban - 2003 és 2006 között - 5,5 százalékkal csökkent.

Infokommunikációval a klímavédelemért

Még 2002-ben indította el a Magyar Telekom azt az európai projektet, amelynek célja az volt, hogy megismerjék az infokommunikáció tényleges hatását a klímaváltozásra. Az Európai Távközlési Hálózatüzemeltetők Egyesülete (ETNO) az első eredményeken fellelkesülve 2006-ban már a WWF-fel közösen dolgozta ki azt az útmutatót - Klímavédelem fénysebességgel címmel -, amely az Európai Unió számára nyújt iránymutatást az infokommunikációs szolgáltatások klímavédelmi lehetőségeinek figyelembevételére.

Hat egyszerű, már létező szolgáltatás alkalmazásával az EU akár évi 50 millió tonna szén-dioxid-kibocsátást is megelőzhetne. A lehetőségek három kategória köré épülnek: 1. e-dematerializáció, azaz az alapanyagok felhasználásának csökkentése az infokommunikációval (ilyen lehet az on-line számlázás, az e-kormányzat és még rengeteg lehetőség; 2. utazáskiváltás, avagy ahol nem szükséges személyesen megjelennünk, ott megteszi a virtuális jelenlét is (lásd audio- és videokonferencia); 3. fenntartható közösségek tervezése, amelynek része lehet a flexibilis vagy távmunka is

Az infokommunikáció lehetőségei a klímavédelemben, beszéljünk akár intelligens épületekről, intelligens közlekedési rendszerekről stb., kiapadhatatlanok. Ahogy Margot Wallström, az Európai Bizottság alelnöke az említett útmutató előszavában írta: "A kihívás hatalmas, de ahogy ez a kiadvány is mutatja, a lehetőségek még annál is nagyobbak."

A Magyar Telekom nemcsak az európai projektet irányítja, de természetes, hogy ugyanezen lehetőségeket a vállalaton belül és kívül, itthon is népszerűsíteni próbálja. A vállalaton belül az audio- és videokonferencia használatával igyekszik csökkenti a megtett kilométereket, és az ügyfeleket is a ma már egyre egyszerűbb IT szolgáltatások alkalmazása felé orientálja. Csak néhány példát említve, lehetőség van a papír alapú telefonkönyv helyett a CD-n közzétett telefonkönyv igénylésére, amivel 2006-ban 3274 tonna papírt takarított meg. A 2005-ben bevezetett, internet alapon működő távszámla rendszer használatával további jelentős mennyiségű papír spórolható meg. Ez a vállalat dolgozóinál alapértelmezett, ma már senki nem kapja papíron az otthoni telefonszámláját.

Klímatudat

Ahhoz, hogy a Magyar Telekom Csoport a fenntarthatósági tevékenységét, beleértve a klímavédelmet is, hatékonyan folytathassa, elengedhetetlen, hogy ezekbe a kérdésekbe az érintetteket is bevonja.

Ilyen érintett nemcsak a külső érdekelt fél, hanem a vállalat több ezer munkatársa is. Nem csupán politikák és szabályzatok élnek tehát, melyek a fenntartható fejlődéshez, klímavédelemhez kapcsolódó tevékenységekről szólnak, hanem olyan programok, akciók is létjogosultságot kapnak, melyek segítségével a vállalat dolgozói jobban megérthetik a problémákat és lehetőségeket, és tehetnek is ezek érdekében.

E felismerés alapján indította el klímavédelmi kampányát 2007. október 10-én, a természeti katasztrófák csökkentésének világnapján a Magyar Telekom. A kampány egyik legsikeresebb eseménye Al Gore Kellemetlen igazság című filmjének vetítése volt, amelyet a klímavédelemről szóló beszélgetés követett három jelentős társadalmi szervezet szakértőinek részvételével. A rendezvény interaktivitását az is növelte, hogy azok a munkatársak, akik nem tudtak személyesen részt venni - mert nem értek volna oda, vagy mert vidéken dolgoznak és élnek - a belső intranetes felületen követhették az eseményeket, és a chatfalon hozzá is szólhattak a beszélgetéshez. A klímavédelmi belső kampánynak külön intranetes oldala is van, ahol a munkatársak tájékozódhatnak a különböző programokról, és a fórumon megvitathatják egymással akár problémáikat, akár kérdéseiket. A vállalat havonta megjelenő belső magazinja szintén külön rovatot szentel a fenntartható fejlődésnek, ezáltal is növelve a téma iránti elkötelezettséget.

Amellett, hogy a Magyar Telekom a vállalaton belül folyamatosan témaként kezeli a klímavédelmet, állandó résztvevője több, tárgyi témájú rendezvénynek is, mint amilyen például az Autómentes Nap. A T-Mobile már híres a kerékpáros mozgalom támogatásáról. Ebbe épült bele, és ezt egészítette ki tavaly a klímavédelmi rész, ahol a látogatók klímafogadalmat tehettek, kvízkérdések megválaszolásával menthették a jegesmedvét, kreativitásukat használva készíthettek hulladékból akár ajándéktárgyat stb.

A programok megerősítették a vállalatot abban, hogy a klímavédelemben akár mint programszervező, akár mint felelős vállalati állampolgár tudatosíthatja az emberekben a klímavédelem fontosságát. Néhány másik céggel közösen a Magyar Telekom megalapította azt a kezdeményezést, amely a 15-25 éves korosztályt célozza meg. A "Vegyél vissza!" program márciusban indul, és egy felelősebb generációért szól.

Ahogy a fenntarthatóság, úgy a klímavédelem sem egyszemélyes kihívás. A Magyar Telekom fenntarthatósági tevékenységét és eredményeit a weboldalán (http://www.magyartelekom.hu/rolunk/fenntarthatosag/fooldal.vm) teszi közzé, és mindenkit arra buzdít, hogy legyen partner a kommunikációban, az együtt gondolkodásban és egy élhetőbb jövő megvalósításában.

Véleményvezér

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo