A technikát tekintve izgalmas időket élünk. A telefon még csak az 1970-es években kezdett igazán elterjedni, ma pedig már mobilról netezünk, hogy csak az egyik legalapvetőbb funkciót említsük. Az infokommunikációs szektor fektet a legtöbbet az innovációba, és a lehetőségei adottak ahhoz, hogy a klímavédelemben is szerepet játsszon.
A Magyar Telekom, mint a régió vezető infokommunikációs szolgáltatója, felismerve a klímavédelem kérdésének fontosságát, két részre osztotta megközelítését. Egyrészt csökkentenie kell az okozott terhelést, másrészt fel kell lépnie a lehetőségek terén.
Az okozott terhelések csökkentése
#img1#A 2006 januárjában megújított Környezetvédelmi Politikában kiemelten jelent meg a klímaváltozás, mint a legjelentősebb környezetvédelmi kérdéskör, és a klímavédelem, mint az egyik legfontosabb megvalósítandó célkitűzés. A vállalatcsoport 2002 óta minden tagvállalatára kiterjedően foglalkozik a környezetvédelemmel, ami mára már a fenntarthatósági tevékenység részévé vált, és az elért eredményeket Fenntarthatósági Jelentésében publikálja.
Klímavédelmi szempontból az épületek és a technológia energiafelhasználása kulcsfontosságú. A T-Mobile egyik kiemelkedő energiaracionalizálási kezdeményezése a bázisállomások szabadlevegős hűtése. A T-Com technológiai hőtermelésének elvonására pedig most indult egy pilot, ami hőszivattyút alkalmazva a technikai berendezések működése során keletkező hőt más helyiségek fűtésére, illetve melegvíz-ellátására használja fel.
A Magyar Telekom vezetői közül pedig ma már nemcsak az elnök-vezérigazgató közlekedik hibridautóval, hanem bármelyik más vezető is választhatja ezt a kevésbé szennyező megoldást. Az újonnan rendelt gépkocsik 15 százaléka már ebből a kategóriából került ki.
Egy innovatív vállalat ma már nem engedheti meg magának, hogy ne gondolkozzon megújuló erőforrások alkalmazásán. Magyarsarlóson évekkel ezelőtt, még kísérleti jelleggel állította fel a vállalat azt a kombinált megújuló energiaforrását, ami egy kis központot lát el, és amit egyrészt napelem, másrészt pedig szélgenerátor táplál, esetenként egyszerre működve.
Az alapanyagok felhasználása, a hulladékok csökkentése, illetve újrahasznosítása szintén kardinális kérdés a klímavédelemben. A vállalatcsoport irodai működésében a papír használata egyre inkább visszaszorul, hiszen az infokommunikáció veszi át a helyét. 2005-ről 2006-ra 45 százalékkal kevesebb papír fogyott az irodáiban, és az is 20 százalékban már újrahasznosított. A már nem használt eszközök, anyagok visszagyűjtése szintén napi feladat.A telefonkészülékeket, mobilokat és azok akkumulátorait, a már nem használt telefonkönyveket az ügyfelek leadhatják, és ezek újrahasznosításáról a vállalat gondoskodik. A készülékek esetén ez 2006-ban 38 tonna veszélyes hulladéknak minősülő elektronikai berendezés összegyűjtését és újrahasznosításának lehetőségét jelentette.
A szelektív hulladékgyűjtés, újrahasznosítás nemcsak az ügyfelek esetén működik, hanem több ezer munkatárs is aktív részese annak. Amellett, hogy sok kommunális hulladék lerakásától kímélik így meg a környezetet, nyersanyagot és energiát is meg lehet takarítani, közvetve hozzájárulva ezzel a klíma védelméhez.
Mindezen tevékenységek összegzése és eredményeképp elmondható, hogy a Magyar Telekom Csoport szén-dioxid-kibocsátása az utóbbi időszakban - 2003 és 2006 között - 5,5 százalékkal csökkent.
Infokommunikációval a klímavédelemért
Még 2002-ben indította el a Magyar Telekom azt az európai projektet, amelynek célja az volt, hogy megismerjék az infokommunikáció tényleges hatását a klímaváltozásra. Az Európai Távközlési Hálózatüzemeltetők Egyesülete (ETNO) az első eredményeken fellelkesülve 2006-ban már a WWF-fel közösen dolgozta ki azt az útmutatót - Klímavédelem fénysebességgel címmel -, amely az Európai Unió számára nyújt iránymutatást az infokommunikációs szolgáltatások klímavédelmi lehetőségeinek figyelembevételére.
Hat egyszerű, már létező szolgáltatás alkalmazásával az EU akár évi 50 millió tonna szén-dioxid-kibocsátást is megelőzhetne. A lehetőségek három kategória köré épülnek: 1. e-dematerializáció, azaz az alapanyagok felhasználásának csökkentése az infokommunikációval (ilyen lehet az on-line számlázás, az e-kormányzat és még rengeteg lehetőség; 2. utazáskiváltás, avagy ahol nem szükséges személyesen megjelennünk, ott megteszi a virtuális jelenlét is (lásd audio- és videokonferencia); 3. fenntartható közösségek tervezése, amelynek része lehet a flexibilis vagy távmunka isAz infokommunikáció lehetőségei a klímavédelemben, beszéljünk akár intelligens épületekről, intelligens közlekedési rendszerekről stb., kiapadhatatlanok. Ahogy Margot Wallström, az Európai Bizottság alelnöke az említett útmutató előszavában írta: "A kihívás hatalmas, de ahogy ez a kiadvány is mutatja, a lehetőségek még annál is nagyobbak."
A Magyar Telekom nemcsak az európai projektet irányítja, de természetes, hogy ugyanezen lehetőségeket a vállalaton belül és kívül, itthon is népszerűsíteni próbálja. A vállalaton belül az audio- és videokonferencia használatával igyekszik csökkenti a megtett kilométereket, és az ügyfeleket is a ma már egyre egyszerűbb IT szolgáltatások alkalmazása felé orientálja. Csak néhány példát említve, lehetőség van a papír alapú telefonkönyv helyett a CD-n közzétett telefonkönyv igénylésére, amivel 2006-ban 3274 tonna papírt takarított meg. A 2005-ben bevezetett, internet alapon működő távszámla rendszer használatával további jelentős mennyiségű papír spórolható meg. Ez a vállalat dolgozóinál alapértelmezett, ma már senki nem kapja papíron az otthoni telefonszámláját.
Klímatudat
Ahhoz, hogy a Magyar Telekom Csoport a fenntarthatósági tevékenységét, beleértve a klímavédelmet is, hatékonyan folytathassa, elengedhetetlen, hogy ezekbe a kérdésekbe az érintetteket is bevonja.
Ilyen érintett nemcsak a külső érdekelt fél, hanem a vállalat több ezer munkatársa is. Nem csupán politikák és szabályzatok élnek tehát, melyek a fenntartható fejlődéshez, klímavédelemhez kapcsolódó tevékenységekről szólnak, hanem olyan programok, akciók is létjogosultságot kapnak, melyek segítségével a vállalat dolgozói jobban megérthetik a problémákat és lehetőségeket, és tehetnek is ezek érdekében.
E felismerés alapján indította el klímavédelmi kampányát 2007. október 10-én, a természeti katasztrófák csökkentésének világnapján a Magyar Telekom. A kampány egyik legsikeresebb eseménye Al Gore Kellemetlen igazság című filmjének vetítése volt, amelyet a klímavédelemről szóló beszélgetés követett három jelentős társadalmi szervezet szakértőinek részvételével. A rendezvény interaktivitását az is növelte, hogy azok a munkatársak, akik nem tudtak személyesen részt venni - mert nem értek volna oda, vagy mert vidéken dolgoznak és élnek - a belső intranetes felületen követhették az eseményeket, és a chatfalon hozzá is szólhattak a beszélgetéshez. A klímavédelmi belső kampánynak külön intranetes oldala is van, ahol a munkatársak tájékozódhatnak a különböző programokról, és a fórumon megvitathatják egymással akár problémáikat, akár kérdéseiket. A vállalat havonta megjelenő belső magazinja szintén külön rovatot szentel a fenntartható fejlődésnek, ezáltal is növelve a téma iránti elkötelezettséget.Amellett, hogy a Magyar Telekom a vállalaton belül folyamatosan témaként kezeli a klímavédelmet, állandó résztvevője több, tárgyi témájú rendezvénynek is, mint amilyen például az Autómentes Nap. A T-Mobile már híres a kerékpáros mozgalom támogatásáról. Ebbe épült bele, és ezt egészítette ki tavaly a klímavédelmi rész, ahol a látogatók klímafogadalmat tehettek, kvízkérdések megválaszolásával menthették a jegesmedvét, kreativitásukat használva készíthettek hulladékból akár ajándéktárgyat stb.
A programok megerősítették a vállalatot abban, hogy a klímavédelemben akár mint programszervező, akár mint felelős vállalati állampolgár tudatosíthatja az emberekben a klímavédelem fontosságát. Néhány másik céggel közösen a Magyar Telekom megalapította azt a kezdeményezést, amely a 15-25 éves korosztályt célozza meg. A "Vegyél vissza!" program márciusban indul, és egy felelősebb generációért szól.
Ahogy a fenntarthatóság, úgy a klímavédelem sem egyszemélyes kihívás. A Magyar Telekom fenntarthatósági tevékenységét és eredményeit a weboldalán (http://www.magyartelekom.hu/rolunk/fenntarthatosag/fooldal.vm) teszi közzé, és mindenkit arra buzdít, hogy legyen partner a kommunikációban, az együtt gondolkodásban és egy élhetőbb jövő megvalósításában.