Nem elég felelősnek lenni, annak is kell látszani

Az idei CSR 24/7 rangsor tanulsága, hogy a jó vállalati kommunikációval magas reputációt elérő cégeket felelősebbnek tartják a fogyasztók. Az érintettek megítélése szerint az Audi, az objektív mérések alapján a Telekom áll az idei rangsor élén.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az elmúlt évekhez hasonlóan 2011-ben is elkészült a legnagyobb hazai vállalatok felelős működésének rangsora, a CSR 24/7 Rating. A vállalati honlapokon elérhető információk objektív elemzése mellett idén a vállalatok működésére hatással lévő állami, civil és szakmai szervezetek, az akadémiai és üzleti szféra, illetve a média képviselői is elmondhatták véleményüket a listán szereplő cégek tevékenységéről egy online kérdőív kitöltésével. A felmérés mindkét része hét dimenzió - átláthatóság, érintetti kapcsolatok, vállalatirányítás, környezeti és gazdasági felelősségvállalás, társadalom és emberi erőforrások - mentén vette górcső alá a vizsgált vállalatok teljesítményét. (A CSR azonban korántsem csak a nagyok kiváltsága. A kkv-k azonban egyre inkább kezdik felismerni, hogy a CSR nem csak a multik stratégiájában lehet a siker eleme. Ráadásul sokan közülük felelősen működnek - és korábban is így működtek - anélkül, hogy foglalkoztak volna azzal, hogy a társadalmi felelősségvállalásra üzleti szakkifejezés is létezik.)

A vállalati honlapokon mindenki számára elérhető információ alapján ebben az évben is a Magyar Telekom és a MOL szerezte meg az első két helyet. Őket a tavalyi ranglista hatodik helyezettje, a K&H Bank követi. Tevékenységükről és eredményeikről a legtöbb információt ezek a vállalatok tették könnyen elérhetővé a velük kapcsolatban állók számára. A cégek teljesítményét azonban az érintettek sok esetben a kommunikációra vonatkozó kutatási eredményektől eltérően érzékelik.

Megítélésük szerint a felelős vállalatok rangsorában első az Audi, második a Richter, s csak harmadik helyen szerepel a Magyar Telekom. A felelősségvállalás kommunikációja terén jó eredményt elérő cégek - többek között az MKB és a Tesco - teljesítményének megítélése is eltér az objektív vizsgálati eredményektől. Mindkét említett vállalat lényegesen jobb helyezést ért el, mint ahogy a véleményt nyilvánító szereplők értékelték őket. (A munkavállalókat tekintik a legfontosabb érintetti csoportnak a magyarországi vállalatok. Nekik szól a legtöbb CSR program, őket szeretnék legjobban bevonni a működésükbe.)

Ennek ellenkezője is megfigyelhető azonban, többek között a már említett Audi esetében. A kutatásban résztvevők véleménye alapján az Audi megszerezte a vezető helyet, a vállalati honlapon elérhető információk alapján azonban a listán szereplő cégek között csak tizenegyedikként végzett. A legnagyobb különbséget a komáromi Nokia produkálta, mivel a felelősségvállalás kommunikációja alapján a huszonötödik lett, a kutatásban résztvevők véleménye szerint viszont a nyolcadik helyre került. Az eltérések elsősorban annak tulajdoníthatók, hogy ezek a vállalatok csak részben teszik hozzáférhetővé a működésükkel kapcsolatos tudnivalókat, ugyanakkor elismertek termékeiknek és/vagy tevékenységüknek köszönhetően. Az érintettek felelősebbnek és átláthatóbbnak gondolják azokat a vállalatokat, amelyek működésével, termékeivel vagy szolgáltatásaival kapcsolatban pozitív benyomásuk van.

Kiemelkedő fejlődést mutat tevékenysége megismertetésében a Sanofi-Aventis, amely nyilvánosan elérhető információi - többek között a tavaly megjelent, magyar nyelvű, GRI B+ minősítésű fenntarthatósági jelentése - alapján idén a ranglista hatodik helyét foglalja el, s ezzel tizenhét helyet lépett előre 2010-hez viszonyítva.

„A transzparens működés nem csak érdeke, de kötelessége is valamennyi felelős nagyvállalatnak. A közösségek széleskörű tájékoztatása, valamint a velük folytatott folyamatos párbeszéd elkerülhetővé teheti azt - amire az idei CSR 24/7 kutatás is rávilágít -, hogy hiányos információk következtében kedvezőtlen kép alakuljon ki a gazdasági élet meghatározó szereplőiről" - mondta el Braun Róbert, a B&P Consulting résztulajdonosa.

A CSR 24/7 Rating 2011. évi rangsora

Cégnév

Felelősségvállalás
kommunikációja - rangsor

Érintetti rangsor

Magyar Telekom Távközlési Nyrt.

1

3

MOL Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt.

2

4

K&H Bank Zrt.

3

16

OTP Bank Nyrt.

4

11

MKB Bank Zrt.

5

20

Sanofi-Aventis/Chinoin

6

10

Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Nyrt.

7

2

MVM Csoport

8

21

TESCO-GLOBAL Áruházak Zrt.

9

24

Generali-Providencia Biztosító Zrt.

10

22

AUDI Hungaria Motor Kft.

11

1

Budapesti Elektromos Művek Nyrt.

12

17

TIGÁZ Tiszántúli Gázszolgáltató Zrt.

13

23

SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft.

14

14

E.ON Földgáz Trade Földgázkereskedő Zrt.

15

19

E.ON Hungária Energetikai Zrt.

16

6

Allianz Hungária Biztosító Zrt.

17

15

Bosch Csoport

18

9

Flextronics International Kft.

19

12

GE Hungary Ipari és Kereskedelmi Kft.

20

5

Magyar Suzuki Zrt.

21

18

PHILIPS Magyarország

22

7

Samsung Electronics Magyar Zrt.

23

13

Panrusgáz Gázkereskedelmi Zrt.

24

25

Nokia Komárom Kft.

25

8

 

Véleményvezér

A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo