A vállalati honlapokon mindenki számára elérhető információ alapján ebben az évben is a Magyar Telekom és a MOL szerezte meg az első két helyet. Őket a tavalyi ranglista hatodik helyezettje, a K&H Bank követi. Tevékenységükről és eredményeikről a legtöbb információt ezek a vállalatok tették könnyen elérhetővé a velük kapcsolatban állók számára. A cégek teljesítményét azonban az érintettek sok esetben a kommunikációra vonatkozó kutatási eredményektől eltérően érzékelik.
Megítélésük szerint a felelős vállalatok rangsorában első az Audi, második a Richter, s csak harmadik helyen szerepel a Magyar Telekom. A felelősségvállalás kommunikációja terén jó eredményt elérő cégek - többek között az MKB és a Tesco - teljesítményének megítélése is eltér az objektív vizsgálati eredményektől. Mindkét említett vállalat lényegesen jobb helyezést ért el, mint ahogy a véleményt nyilvánító szereplők értékelték őket. (A munkavállalókat tekintik a legfontosabb érintetti csoportnak a magyarországi vállalatok. Nekik szól a legtöbb CSR program, őket szeretnék legjobban bevonni a működésükbe.)
Ennek ellenkezője is megfigyelhető azonban, többek között a már említett Audi esetében. A kutatásban résztvevők véleménye alapján az Audi megszerezte a vezető helyet, a vállalati honlapon elérhető információk alapján azonban a listán szereplő cégek között csak tizenegyedikként végzett. A legnagyobb különbséget a komáromi Nokia produkálta, mivel a felelősségvállalás kommunikációja alapján a huszonötödik lett, a kutatásban résztvevők véleménye szerint viszont a nyolcadik helyre került. Az eltérések elsősorban annak tulajdoníthatók, hogy ezek a vállalatok csak részben teszik hozzáférhetővé a működésükkel kapcsolatos tudnivalókat, ugyanakkor elismertek termékeiknek és/vagy tevékenységüknek köszönhetően. Az érintettek felelősebbnek és átláthatóbbnak gondolják azokat a vállalatokat, amelyek működésével, termékeivel vagy szolgáltatásaival kapcsolatban pozitív benyomásuk van.
Kiemelkedő fejlődést mutat tevékenysége megismertetésében a Sanofi-Aventis, amely nyilvánosan elérhető információi - többek között a tavaly megjelent, magyar nyelvű, GRI B+ minősítésű fenntarthatósági jelentése - alapján idén a ranglista hatodik helyét foglalja el, s ezzel tizenhét helyet lépett előre 2010-hez viszonyítva.
„A transzparens működés nem csak érdeke, de kötelessége is valamennyi felelős nagyvállalatnak. A közösségek széleskörű tájékoztatása, valamint a velük folytatott folyamatos párbeszéd elkerülhetővé teheti azt - amire az idei CSR 24/7 kutatás is rávilágít -, hogy hiányos információk következtében kedvezőtlen kép alakuljon ki a gazdasági élet meghatározó szereplőiről" - mondta el Braun Róbert, a B&P Consulting résztulajdonosa.
A CSR 24/7 Rating 2011. évi rangsora
Cégnév | Felelősségvállalás | Érintetti rangsor |
Magyar Telekom Távközlési Nyrt. | 1 | 3 |
MOL Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt. | 2 | 4 |
K&H Bank Zrt. | 3 | 16 |
OTP Bank Nyrt. | 4 | 11 |
MKB Bank Zrt. | 5 | 20 |
Sanofi-Aventis/Chinoin | 6 | 10 |
Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Nyrt. | 7 | 2 |
MVM Csoport | 8 | 21 |
TESCO-GLOBAL Áruházak Zrt. | 9 | 24 |
Generali-Providencia Biztosító Zrt. | 10 | 22 |
AUDI Hungaria Motor Kft. | 11 | 1 |
Budapesti Elektromos Művek Nyrt. | 12 | 17 |
TIGÁZ Tiszántúli Gázszolgáltató Zrt. | 13 | 23 |
SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. | 14 | 14 |
E.ON Földgáz Trade Földgázkereskedő Zrt. | 15 | 19 |
E.ON Hungária Energetikai Zrt. | 16 | 6 |
Allianz Hungária Biztosító Zrt. | 17 | 15 |
Bosch Csoport | 18 | 9 |
Flextronics International Kft. | 19 | 12 |
GE Hungary Ipari és Kereskedelmi Kft. | 20 | 5 |
Magyar Suzuki Zrt. | 21 | 18 |
PHILIPS Magyarország | 22 | 7 |
Samsung Electronics Magyar Zrt. | 23 | 13 |
Panrusgáz Gázkereskedelmi Zrt. | 24 | 25 |
Nokia Komárom Kft. | 25 | 8 |