Nem elég felelősnek lenni, annak is kell látszani

Az idei CSR 24/7 rangsor tanulsága, hogy a jó vállalati kommunikációval magas reputációt elérő cégeket felelősebbnek tartják a fogyasztók. Az érintettek megítélése szerint az Audi, az objektív mérések alapján a Telekom áll az idei rangsor élén.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az elmúlt évekhez hasonlóan 2011-ben is elkészült a legnagyobb hazai vállalatok felelős működésének rangsora, a CSR 24/7 Rating. A vállalati honlapokon elérhető információk objektív elemzése mellett idén a vállalatok működésére hatással lévő állami, civil és szakmai szervezetek, az akadémiai és üzleti szféra, illetve a média képviselői is elmondhatták véleményüket a listán szereplő cégek tevékenységéről egy online kérdőív kitöltésével. A felmérés mindkét része hét dimenzió - átláthatóság, érintetti kapcsolatok, vállalatirányítás, környezeti és gazdasági felelősségvállalás, társadalom és emberi erőforrások - mentén vette górcső alá a vizsgált vállalatok teljesítményét. (A CSR azonban korántsem csak a nagyok kiváltsága. A kkv-k azonban egyre inkább kezdik felismerni, hogy a CSR nem csak a multik stratégiájában lehet a siker eleme. Ráadásul sokan közülük felelősen működnek - és korábban is így működtek - anélkül, hogy foglalkoztak volna azzal, hogy a társadalmi felelősségvállalásra üzleti szakkifejezés is létezik.)

A vállalati honlapokon mindenki számára elérhető információ alapján ebben az évben is a Magyar Telekom és a MOL szerezte meg az első két helyet. Őket a tavalyi ranglista hatodik helyezettje, a K&H Bank követi. Tevékenységükről és eredményeikről a legtöbb információt ezek a vállalatok tették könnyen elérhetővé a velük kapcsolatban állók számára. A cégek teljesítményét azonban az érintettek sok esetben a kommunikációra vonatkozó kutatási eredményektől eltérően érzékelik.

Megítélésük szerint a felelős vállalatok rangsorában első az Audi, második a Richter, s csak harmadik helyen szerepel a Magyar Telekom. A felelősségvállalás kommunikációja terén jó eredményt elérő cégek - többek között az MKB és a Tesco - teljesítményének megítélése is eltér az objektív vizsgálati eredményektől. Mindkét említett vállalat lényegesen jobb helyezést ért el, mint ahogy a véleményt nyilvánító szereplők értékelték őket. (A munkavállalókat tekintik a legfontosabb érintetti csoportnak a magyarországi vállalatok. Nekik szól a legtöbb CSR program, őket szeretnék legjobban bevonni a működésükbe.)

Ennek ellenkezője is megfigyelhető azonban, többek között a már említett Audi esetében. A kutatásban résztvevők véleménye alapján az Audi megszerezte a vezető helyet, a vállalati honlapon elérhető információk alapján azonban a listán szereplő cégek között csak tizenegyedikként végzett. A legnagyobb különbséget a komáromi Nokia produkálta, mivel a felelősségvállalás kommunikációja alapján a huszonötödik lett, a kutatásban résztvevők véleménye szerint viszont a nyolcadik helyre került. Az eltérések elsősorban annak tulajdoníthatók, hogy ezek a vállalatok csak részben teszik hozzáférhetővé a működésükkel kapcsolatos tudnivalókat, ugyanakkor elismertek termékeiknek és/vagy tevékenységüknek köszönhetően. Az érintettek felelősebbnek és átláthatóbbnak gondolják azokat a vállalatokat, amelyek működésével, termékeivel vagy szolgáltatásaival kapcsolatban pozitív benyomásuk van.

Kiemelkedő fejlődést mutat tevékenysége megismertetésében a Sanofi-Aventis, amely nyilvánosan elérhető információi - többek között a tavaly megjelent, magyar nyelvű, GRI B+ minősítésű fenntarthatósági jelentése - alapján idén a ranglista hatodik helyét foglalja el, s ezzel tizenhét helyet lépett előre 2010-hez viszonyítva.

„A transzparens működés nem csak érdeke, de kötelessége is valamennyi felelős nagyvállalatnak. A közösségek széleskörű tájékoztatása, valamint a velük folytatott folyamatos párbeszéd elkerülhetővé teheti azt - amire az idei CSR 24/7 kutatás is rávilágít -, hogy hiányos információk következtében kedvezőtlen kép alakuljon ki a gazdasági élet meghatározó szereplőiről" - mondta el Braun Róbert, a B&P Consulting résztulajdonosa.

A CSR 24/7 Rating 2011. évi rangsora

Cégnév

Felelősségvállalás
kommunikációja - rangsor

Érintetti rangsor

Magyar Telekom Távközlési Nyrt.

1

3

MOL Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt.

2

4

K&H Bank Zrt.

3

16

OTP Bank Nyrt.

4

11

MKB Bank Zrt.

5

20

Sanofi-Aventis/Chinoin

6

10

Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Nyrt.

7

2

MVM Csoport

8

21

TESCO-GLOBAL Áruházak Zrt.

9

24

Generali-Providencia Biztosító Zrt.

10

22

AUDI Hungaria Motor Kft.

11

1

Budapesti Elektromos Művek Nyrt.

12

17

TIGÁZ Tiszántúli Gázszolgáltató Zrt.

13

23

SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft.

14

14

E.ON Földgáz Trade Földgázkereskedő Zrt.

15

19

E.ON Hungária Energetikai Zrt.

16

6

Allianz Hungária Biztosító Zrt.

17

15

Bosch Csoport

18

9

Flextronics International Kft.

19

12

GE Hungary Ipari és Kereskedelmi Kft.

20

5

Magyar Suzuki Zrt.

21

18

PHILIPS Magyarország

22

7

Samsung Electronics Magyar Zrt.

23

13

Panrusgáz Gázkereskedelmi Zrt.

24

25

Nokia Komárom Kft.

25

8

 

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo